Jump to content
Annons
  • Kan du verkligen lita på dina öron?

    FREDAGSTIPSET: Det viktigaste verktyget du har i studion är inte dina studiomonitorer, dina preamps, dina mikrofoner, dina pluggar eller dina instrument. Inte heller är det ditt rum eller din akustikbehandling. Det är dina öron.

    Jon Rinneby

    lyssna.png

    Med detta som bakgrund är det därför högst relevant att ställa sig frågan: när är det är dags att sluta lita på mina öron?

    Det enkla svaret är: när det tar för lång tid att skruva till ett ljud. Och med lång tid menar jag mer än några minuter. Det är inte rimligt att lägga 20-30 minuter på att justera ljudet på en baskagge, eller ens leadsången för den delen. Visst, det kan handla om att inspelningen eller samplingen inte låter som du tänkt dig, men då rör det sig snarare om räddningsaktioner än mixning sig.

    Att veta vad som bör rättas till och hur det ska rättas till handlar givetvis också om erfarenhet, detta kan vi aldrig bortse ifrån. Men faktum kvarstår: trötta öron leder dig på villovägar och gör jobbet betydligt svårare än vad det behöver vara.

    • Med pigga öron lyssnar du på mixen (eller i bästa fall på musiken), hör att något fel och rättar till det.
    • Med trötta öron lyssnar du på mixen, hör att något är fel, men vet inte vad som ska göras.

    Mixning i sin allra renaste form är egentligen mycket enkelt och kan ses som en cirkelkomposition i fyra steg:

    1. Lyssna på det inspelade materialet
    2. Identifiera vad du vill göra
    3. Lös problemet, om det finns något
    4. Börja om

    Av denna anledning föredrar jag själv att mixa på morgonen och förmiddagen, när mina sinnen är som mest alerta och utvilade. Detta tänk går också hand i hand med att jobba snabbt och effektivt och att inte fastna i detaljer: att mixa ur ett makroperspektiv istället för ett mikroperspektiv. Det är nämligen svårt att fatta rätt beslut om hörfältet är smalt.

    Så blir du en bättre lyssnare
    Med oändliga justeringsmöjligheter i våra inspelningsprogram och en vardag fylld av aldrig sinande sinnesintryck tröttar vi snabbt ut öronen. Tricket är, förutom att vila upp öronen emellanåt, att lyssna aktivt och medvetet. Inte enbart på dina egna mixar, utan även på annan musik och alla sorters ljud. Försök att verkligen identifiera det du hör. Vissa har en medfödd förmåga att uppfatta detaljer, andra har en känslighet för sinnesstämningar, en tredje hör frekvenser.

    Detta kan du läsa mer om här:

    Övningen
    Med lyssningen i fokus: nästa gång du mixar vill jag att du begränsar dig till det mest grundläggande. På varje kanal får du endast använda:

    1. Volym
    2. Panorering
    3. Low-cut och high-cut

    Inget mer. Vi ska dock göra ett undantag genom att tillåta valfri equalizer och kompressor på gruppkanalerna och på masterkanalen. Men de individuella kanalerna får enbart avnjuta ovannämnda tre. Slutligen är det fritt fram att krydda med reverb och delay efter tyckte och smak.

    Att begränsa mixningen på detta vis är givetvis en stor utmaning och jag är fullt medveten om att detta tillvägagångssätt kan kännas onödigt snävt. Vinsten är dock att ditt fokus per automatik hamnar på det väsentliga och på helheten, utan risken att trassla in dig i teknikens under. Du kommer garanterat använda det absolut viktigaste verktyget i din studio ännu lite mer än du kanske är van vid.

    Lycka till.

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Diskussioner" på Studios forum ! (Tagga gärna foruminläggen "mixning").

    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.

    • Gilla 1

    Användarrespons

    Recommended Comments

    Grymma tips! Jag håller verkligen med om att utrustningen inte alls spelar roll när man har tröttat ut sina öron bortom en viss grad och inte längre hör helheten utan hittar "fel" där de inte finns. Ibland tvingar jag mig själv att inte lyssna alls på det jag håller på med i några dagar, och resultatet blir alltid att man direkt ser exakt vad som behöver förbättras :)

    • Gilla 1
    Link to comment
    Dela på andra sajter

    10 minuter sedan sa Oricco:

    Grymma tips! Jag håller verkligen med om att utrustningen inte alls spelar roll när man har tröttat ut sina öron bortom en viss grad och inte längre hör helheten utan hittar "fel" där de inte finns. Ibland tvingar jag mig själv att inte lyssna alls på det jag håller på med i några dagar, och resultatet blir alltid att man direkt ser exakt vad som behöver förbättras 🙂

    Ja det är fantastiskt vad som kommer fram, eller inte kommer fram, genom att låta en låt vila en dag eller två. Men också genom att medvetet begränsa sig - det brukar funka bra för mig i alla fall. Om inte annat så är det en nyttig kunskap som tvingar dig att spetsa öronen lite extra.

    Mvh Jon

    Redigerat av Jon Rinneby
    Link to comment
    Dela på andra sajter



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...