Jump to content
  • Hur volymstark ska din mix vara 2021?

    FREDAGSTIPSET: Hur starkt ska du mastra din musik för att den ska låta så bra som möjligt på så många streamingtjänster som möjligt? Svaret är förmodligen enklare än du tror.


    Jon Rinneby

    Det finns idag en mer eller mindre framarbetad volymstandard mellan Spotify, iTunes, YouTube och TIDAL, även om det skiljer sig lite mellan de olika plattformarna. Samtliga tjänster använder sig av en normaliseringsprocess baserad på LUFS (Loudness Unit Full Scale) som lite enkelt kan förklaras med hur vi upplever ljudstyrka. Ju lägre LUFS, desto starkare volym.

    Detta innebär exempelvis att -16 LUFS låter svagare än -8 LUFS. Medianen mellan de olika streamingtjänsterna ligger idag runt -14 LUFS, vilket också är Spotifys nuvarande rekommendation för uppladdning av musik. I praktiken innebär detta all musik som är starkare än detta automatiskt sänks av Spotify och all musik som är svagare höjs.

    För er som gillar siffror rekommenderar jag därför att ni håller er mellan -14 och -12 LUFS integrated och inte starkare än -9 LUFS short term i låtens starkaste parti, med true peak på max -1 dB

    youlean_9db.png
    Bilden visar gratisversionen av populära mätverktyget Youlean Loudness Meter

    Dessa riktlinjer garanterar att din musik, oavsett genre, står sig bra volymmässigt på samtliga plattformar. Vill du att din musik ska låta starkare 2021 ska du helt enkelt att mastra svagare än du kanske är van vid.

    Om du tycker att ovanstående låter komplicerat ska jag göra det enkelt för dig: När du mixat klart placerar du en limiter sist på masterkanalen och ställer utvolymen till -1 dB och ser till att du inte limiterar mer än 1-2 dB. Stäm sedan av mot www.loudnesspenalty.com och justera efter behov. Med detta sagt: Så länge mastern inte ser ut som en tjock korv när du exporterar och låtens starkaste parti inte överstiger -1 dBTP (true peak) är det egentligen bara att tuta och köra. Det viktigaste är trots allt hur det låter och inte hur det ser ut. Ibland kan ljudet av en limiter som klipper av topparna vara precis det du är ute efter.

    Inte bara volym
    Trots streamingtjänsternas automatiska volymanpassning är det ändå så att vissa låtar upplevas starkare än andra, trots att de är normaliserade till samma nivå. Hur kommer det sig? Svaret ligger till största del i mixen och inte mastringen:

    • Håll koll på mellanregistret. Ett urholkat mellanregister, en så kallad hängmatta, kan framstå som mindre volymstark i förhållande till annan musik, speciellt när du lyssnar genom telefon eller datorhögtalare. Området 400-1000 Hz är (enligt min högst personliga smak) speciellt viktigt att hålla koll på.
    • Rensa upp i botten och toppen – dessa ohörbara frekvenser kan ställa till det för streamingtjänsternas normaliseringsalgoritmer och äta upp onödig energi. Läs mer om hög- och lågpassfilter här.
    • En låt med stort dynamisk omfång upplevs som regel starkare än en låt som är hårt komprimerad, när de spelas upp med samma LUFS.
    • Om din mix låter bra på svag volym när du lyssnar i studion, det vill säga att du hör alla viktiga detaljer, så är sannolikheten större att den även låter bra online.
    • Användandet av saturation, som skapar övertoner, kan bidra till ökad upplevd ljudstyrka. Något recept finns naturligtvis inte, men pluggar som Kush Audio TWK kan hjälpa på traven. 

    Några populära mätverktyg

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.

    Detta är en uppdaterad artikel som ursprungligen publicerades 3 januari, 2020.

    • Gilla 1
    • Tack! 2

    User Feedback

    Recommended Comments

    LUFS ångest! Det var lättare förr när man bara skulle trycka på för fullt! Metallica Death Magnetic FTW! ;)

    Bortser man från ovan är det underbart att kunna få låtar med dynamik att bryta igenom istället för att sönderkomprimerade masters alltid vinner! Bra utveckling!

    Tack för artikeln!

    • Gilla 2
    Link to comment
    Share on other sites
    3 hours ago, Jon Rinneby said:

    Trevligt trevligt.

    Jo, det är smidigt, man kan normalisera kanaler. Jag brukar normalisera peak till -0.1 eller -1 db. Med detta kan man jobba annorlunda även vid mixning.  Tex kan man normalisera två gitarrer som ska panoreras höger/vänster och få en "perfekt" start punkt. Finns säkert många andra fiffiga sätt att använda tekniken.

    Link to comment
    Share on other sites
    2 timmar sedan, pme said:

    Jo, det är smidigt, man kan normalisera kanaler. Jag brukar normalisera peak till -0.1 eller -1 db. Med detta kan man jobba annorlunda även vid mixning.  Tex kan man normalisera två gitarrer som ska panoreras höger/vänster och få en "perfekt" start punkt. Finns säkert många andra fiffiga sätt att använda tekniken.

    Kan man normalisera till både LUFS och peak på enskilda kanaler? Kan säkert vara användbart.

    /J

    Link to comment
    Share on other sites
    9 hours ago, Jon Rinneby said:

    Kan man normalisera till både LUFS och peak på enskilda kanaler? Kan säkert vara användbart.

    /J

    Det är väl egentligen per klipp tror jag. Du kan inte ta en kanal med effekter utan att studsa.

    • Gilla 1
    Link to comment
    Share on other sites

    Frågan är inre hur stark volymen ska vara längre utan hur tilltryckt musiken ska låta. 
    Jag tycker endast man ska gå på musiken och inte ett random lufsvärde. Det är viktigt att veta om detta dock, så man vet att man ska göra det bästa för musiken(:

    Link to comment
    Share on other sites
    8 timmar sedan, Casper Bjerkehagen said:

    Frågan är inre hur stark volymen ska vara längre utan hur tilltryckt musiken ska låta. 
    Jag tycker endast man ska gå på musiken och inte ett random lufsvärde. Det är viktigt att veta om detta dock, så man vet att man ska göra det bästa för musiken(:

    Att hålla sig inom rimligt LUFS-värde, eller ännu hellre stämma av mot short term LUFS på max -9 dB är ändå ganska klokt skulle jag säga. Så ser det i alla fall ut just nu, vad framtiden har att erbjuda får vi se. Men att lyssna och göra vad som låter bäst för musiken är en självklarhet. 

    Edited by Jon Rinneby
    Link to comment
    Share on other sites

    Kolla detta, betyder det att jag har "problem"?

    Följer jag det som står i texten (mellan -14 och -12 LUFS (jag ligger på -12,8) integrated och inte starkare än -9 LUFS (jag ligger på -9,2) short term i låtens starkaste parti, med true peak på max -1 dB) så får jag enligt www.loudnesspenalty.com ”Spotify straff” på -2,8dB?

    Är detta ”normalt” eller är det en indikation på att jag har något annat problem i min mix?

     

    Dvs, är det "normalt" att Integrated -12,8dB och short term -9,2dB samt true peak -1dB ger "Spotify straff" på -2,8dB? Kan man utläsa något av detta? 

    Edited by ONSatan
    Link to comment
    Share on other sites
    3 timmar sedan, ONSatan said:

    Kolla detta, betyder det att jag har "problem"?

    Följer jag det som står i texten (mellan -14 och -12 LUFS (jag ligger på -12,8) integrated och inte starkare än -9 LUFS (jag ligger på -9,2) short term i låtens starkaste parti, med true peak på max -1 dB) så får jag enligt www.loudnesspenalty.com ”Spotify straff” på -2,8dB?

    Är detta ”normalt” eller är det en indikation på att jag har något annat problem i min mix?

     

    Dvs, är det "normalt" att Integrated -12,8dB och short term -9,2dB samt true peak -1dB ger "Spotify straff" på -2,8dB? Kan man utläsa något av detta? 

    Det låter fullkomligt normalt, eftersom du ligger över Spotifys rekommendation på runt -14 LUFS. Bättre är egentligen att stämma av mot Youtube och Tidal, att du inte ligger på för mycket minus där. Kanske att du skulle kunna dra ner någon decibel, men inte heller nödvändigt. 

    Mvh Jon

    Edited by Jon Rinneby
    • Tack! 1
    Link to comment
    Share on other sites
    2 minutes ago, Jon Rinneby said:

    Det låter fullkomligt normalt, eftersom du ligger över Spotifys rekommendation på runt 14 LUFS. Bättre är egentligen att stämma av mot Youtube och Tidal, att du inte ligger på för mycket minus där. Kanske att du skulle kunna dra ner någon decibel, men inte heller nödvändigt. 

    Mvh Jon

    Tack för tydligt svar!

     

    • Gilla 1
    Link to comment
    Share on other sites

    Jag kommer att fortsätta normalisera som vanligt så får de göra vad de vill. Det som lyssnar och klickar på gilla-knappen uppfattar ändå inget annat än om de tycker låten i sig låter bra, särskilt inte som många av dem lyssnar genom kassa hörlurar. Och 192 kHz har ingen någon nytta av heller utan bara ett försäljningstrick, så fortsätt med CD-standarden. Den kommer ändå inte att ändras och den är dubbelt så frekvensrik som vad det mänskliga örat kan uppfatta.

    Edited by e-snobben
    Link to comment
    Share on other sites
    On 2020-01-07 at 10:34, ONSatan said:

    Kolla detta, betyder det att jag har "problem"?

    Följer jag det som står i texten (mellan -14 och -12 LUFS (jag ligger på -12,8) integrated och inte starkare än -9 LUFS (jag ligger på -9,2) short term i låtens starkaste parti, med true peak på max -1 dB) så får jag enligt www.loudnesspenalty.com ”Spotify straff” på -2,8dB?

    Är detta ”normalt” eller är det en indikation på att jag har något annat problem i min mix?

     

    Dvs, är det "normalt" att Integrated -12,8dB och short term -9,2dB samt true peak -1dB ger "Spotify straff" på -2,8dB? Kan man utläsa något av detta? 

    Först och främst; Bra och enkel artikel Jon! Straight to the point!

    För att svara dig ONSatan, så tänker jag så här. Ian Shephard, en erfaren mastringsrekniker som ligger bakom tjänsten Loudness Penalty, har skrivit mycket om Loudness på sin blogg. Väl värt att läsa om man gillar att nörda ner sig. Han skriver i en post att han tycker att, även om Integrated är viktigt, så är det viktigare att ha koll på att inget blir starkare än -9dB Short Term. Att vill man bara tänka på en enda siffra så är det den. Och att limiter är satt på -1dB True Peak. Så Integrated KAN absolut bli en liten bit från -14. Sen kanske man inte vill att det drar iväg allt för mycket. Om det inte har ändrats så är det väl fortfarande så att alla streamingtjänster SÄNKER om det är för högt, men inte alla HÖJER om det är för lågt.

    • Gilla 1
    Link to comment
    Share on other sites

    Lite sen till denna tråden, men ett svar hade uppskattats mycket ändå. 

    Vad är anledningen till att köra -1dBTP? Jag skriver filmmusik och har därför ofta ett stort dynamiskt omfång, och har därför svårt att gå endast på -14 till -12 LUFS (hamnar ofta under men antar att det beror på en del lugnare partier). 
    Vore tacksam om nån kan förklara just true peak biten. 

    Link to comment
    Share on other sites
    6 timmar sedan, Gerterface said:

    Lite sen till denna tråden, men ett svar hade uppskattats mycket ändå. 

    Vad är anledningen till att köra -1dBTP? Jag skriver filmmusik och har därför ofta ett stort dynamiskt omfång, och har därför svårt att gå endast på -14 till -12 LUFS (hamnar ofta under men antar att det beror på en del lugnare partier). 
    Vore tacksam om nån kan förklara just true peak biten. 

    Något förenklat så handlar det om att en True Peak i verkligheten kan vara högre än en Peak. TP är alltså den mer "sanna" peaken som kan finnas mellan två samples. Var för sig kanske dessa samples är under 0 dBFS men mellan dem så kan det alltså vara högre, vilket då ger upphov till distorsion som inte är trevlig. Om jag inte minns helt fel så funkar tekniken så att TP-limiter uppsamplar ljudet, dvs gör om det till en mycket högre samplingshastighet, för att hitta dessa högre True Peaks.

    Att man rekommenderar -1 dbTP är ju för att ha marginal.

    Din filmmusik, är det nåt som primärt är för streamingtjänster? För är det primärt för TV och film så är ju rekommendationen -23 LUFS. Då har du lite mer dynamik.

    Link to comment
    Share on other sites

    Alltså ska man ha en version av sin musik i CD-kvalitet och en för streamingtjänster.

    Jag kan inte tänka mig att skivbolagen gör avkall på den kvalitets-skillnad som finns mellan dessa standarder, för ju svagare mix desto mer brus. 0 dB kommer alltid att vara det optimala.

    Edited by e-snobben
    Glömde ett ord
    Link to comment
    Share on other sites
    23 timmar sedan, mixamannen said:

    Alltså, hur gör du om du ska lägga upp nåt på Spotify således? <_<

    Har bara lagt ut musik där en gång för några år sen. Då normaliserade jag som vanligt. Skulle jag göra det idag skulle jag förmodligen göra på samma sätt, ett enda kommando sen är det klart. Sen får de göra vad de vill med den. Den myckna tid jag får över kan jag istället använda till att skriva nya låtar, i den mån jag gör det.

    Tycker synd om alla småskapare som sitter hemma i sin studio och sliter sitt hår för att få till mixen och volymen med siffror och termer som man inte ens vet om det blir bra ändå där låten hamnar i slutänden. Man kan sitta och lyssna på sin egen streamingmix till förbannelse och undra över smådetaljer, sånt som gör att man ligger sömnlös om nätterna.

    Ok, nu har jag gnällt färdigt. ;) 

    Link to comment
    Share on other sites
    25 minuter sedan, mixamannen said:

    Håller inte med dig alls, det är inte rocket science...

    🤘

    Det säger jag inte heller. Det jag sa från början var att ljudkvalitén på streamingtjänster är sämre, såvida man inte lyssnar på Tidal eller motsvarande. Att därför lägga ner tid på att försämra ljudkvalitén på min låt känns helt åt pipan. Det arbetet får respektive streamingtjänst göra själva, vill de inte det så tänker inte jag ödsla mer tid på dem.

    • Förbryllad 1
    Link to comment
    Share on other sites
    22 minuter sedan, e-snobben said:

    Det säger jag inte heller. Det jag sa från början var att ljudkvalitén på streamingtjänster är sämre, såvida man inte lyssnar på Tidal eller motsvarande. Att därför lägga ner tid på att försämra ljudkvalitén på min låt känns helt åt pipan. Det arbetet får respektive streamingtjänst göra själva, vill de inte det så tänker inte jag ödsla mer tid på dem.

    Denna post från Jon, och de flestas efterföljande funderingar, handlar mer om hur man gör det bästa man själv kan utifrån de förutsättningar som streamingtjänsterna har satt. Om man vill ha sin musik där. Att sätta en limiter på 0dbFS eller en TP-limiter på -1dbTP tar samma tid. Att normalisera en låt till t.ex. -14 LUFS tar en lyssning med t.ex Youlean efter limitern och därefter en korrigering med motsvarande siffra på limiterns gainkontroll så man hamnar där man vill vara. Detta tar ingen tid alls i sammanhanget.

    Link to comment
    Share on other sites


    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • lathund_puff_spalt.jpg
    Nu på studio.se:
    Lathund för låtskrivare (e-bok)

    Eva Hillereds låtskrivarbibel är släppt i ny upplaga och vi är enormt glada över att ha den som e-bok i vår butik, där du också kan läsa mer om den.

    Läs mer >

  • Similar Content

    • By Andreas Hedberg
      Som vi skrivit om tidigare i artikelserien Så blev Isabelle framgångsrik inom spel- och filmmusik, så bor och jobbar Isabelle Engman i Los Angeles och försörjer sig på att skapa musik för film och spel. Hon jobbar endast med en Macbook Pro, ett midi-keyboard och ett par hörlurar (Audio-Technica ATH-M50). Hon använder Logic Pro X och förstås massor av ljudbibliotek och pluggar.
      1. Överanvänd inte eq:n
      Många ökar frekvenser eller skär bort så pass mycket att instrumenten låter platta. Jag använder eq i första hand för att ge instrumenten karaktär. I exemplet nedan använde jag en eq för att få fram lite mer karaktär i ett klarinettljud utan att det blir för skarpt. Jag minskade väldigt lite runt 250 Hz och ökade mellan 750 Hz–2 kHz. När det gäller orkesterinstrument, så handlar det inte om att omforma ljudet helt och hållet, utan om små fina justeringar för att skruva fram mer karaktär, och skapa ett mer autentiskt ljud i samplingarna.
      Eq-inställning för klarinettljud.
      Ett annat tips är att om du behöver mer bas eller något mer som fyller upp i det lägre mellanregistret, så istället för att använda en eq, pröva att lägga till tuba, fagott, kontrabas, pukor, eller en gran casa. Saknar du något i det högre registret, pröva att lägg till piccolaflöjt, tvärflöjt, celesta etc.
      2. Skapa plats genom panorering och rumsklang
      Att använda en ljudbilds utrymme rätt är A och O enligt mig när det gäller mixning generellt. Det kan göras genom panorering enligt orkestersättning, men reverb är också effektivt. Om det finns ett soloinstrument i stycket, så brukar jag lägga på mindre reverb på det instrumentet för att det ska låta närmare. Jag tycker att det bästa sättet att ge sina inspelningar utrymme, är att använda korta och långa reverb.
      Om du vill ha mer rymd och realism, så är ett mindre torrt sound lösningen. För nära – det vill säga för lite reverb avslöjar brister – reverb kan hjälpa att ”dölja” både en svajig livespelning, men även mindre bra samplingar. Jag använder mig nästan uteslutande av reverben Lexicon Pro och Altiverb.
      Om du går och lyssnar på en livespelning med orkester så sitter du inte med på scenen och lyssnar. Du ska höra lika mycket rumsklang som orkester. Till exempel så sitter brasset bakom stråket, vilket betyder mer reverb, medan stråkarna är närmare. När det gäller panorering så ser jag till att inga instrument överstiger mer än 50 procent åt vänster eller höger.
      3. Orkester- och instrumentkunskap är halva grejen
      Det finns många nybörjarfällor. Ett vanligt misstag är att man skriver brasstämmor i både hög tonhöjd och att de ska spela svagt. I verkligheten är det så att ju högre ett brassinstrument spelas, desto mer måste musikerna ta i, vilket innebär att det kommer låta onaturligt att spela väldigt svagt i ett högt register med ett brassinstrument.
      4. Skapa multitimbrala instrument
      När jag jobbar med stora projekt med minst 200 spår (till exempel låten Victory för Xbox) så skapar jag alltid multitimbrala instrument för att datorn ska orka. Därefter skapar jag individuella outputs för varje instrument via aux-spår, för att kunna automatisera de enstaka spåren. Lyssna på Victory här.
      Kolla nedan på de ”instrument-setups” jag gjort. Detta är ett utsnitt från den template jag använder mest. Här ser du hur jag delar in orkestergrupper i olika färger, i ordning efter orkestersättning. (Längst ner ligger syntspåren).


      5. Arbeta med automatisering för rätt karaktär vid orkestrering
      Låten Victory är gjord till ett fitness-spel/program. Xbox samarbetade med Fitlife Productions för att göra cinematiska träningsvideor där filmmusik möter fitnessbeats i en apokalyptisk värld. Spelet släpps nu i mars.
      Detta beat-baserade orkesterstycke är baserat helt på samplingar. När det gäller stråkar så använder jag för tillfället mycket av Spitfire Audios produkter och Symphonic Strings, blandat med LA Strings och Cinestrings. För brass är det nästan uteslutande Cinebrass från Cine Samples.
      Jag vill att mixen ska låta så autentisk som möjligt och jobbar mycket med automatisering och keyswitches, där jag ritar in kurvor för att få autentiska karaktärer för expression, velocity med mera. Det är oerhört viktigt att veta hur instrumenten låter på riktigt och vad de är kapabla till – att vara ute på konserter och lyssna och tänka mycket på hur instrumenten låter var för sig och tillsammans är ett bra sätt. Ett vanligt misstag är att låta exempelvis träblåsinstrument klinga för länge utan uppehåll – musikerna behöver andas också, och vissa instrument är mer ansträngande att spela än andra, och kan vara olika ansträngande i olika tonlägen. Så det är väldigt viktigt att kunna orkestrering och arrangering.
      Jag arbetar mycket med automatisering och då främst modulation – volym – expression – velocity. Se nedan exempel från Victory.

      "Step Editorn i Logic är guld för mig. Om vi snackar realism är det något mer "musikaliskt" för mig personligen att ha detta grafiskt. I låten Victory används nästan ingen eq eller kompressor, det mesta av arbetet har jag lagt på automatisering/orkestrering.", säger Isabelle.
      Ett tips är att experimentera med att justera attacken på samplingarna och ibland till och med ta bort attacken på vissa ljud. Det kan ibland få ljudet att låta ännu mer likt ett riktigt instrument, och du kommer bort ännu mer från ”samplingssoundet”. Många av ljudbiblioteken idag låter färdigmixade – jag jobbar försiktigt med eq och försöker i första hand rensa upp i basregistret även när det gäller samplade ljud. De tar för stor plats i ljudbilden annars – framför allt brass kan man skära bort mycket av i basen (upp till cirka 200 Hz).
      Samplingar som används i Victory
      8dio, hybrid – effekter, “pulser”. Hybrid two, Project Bravo – effekter, drum beats. Project Alpha – effekter, drum beats. Heavyocity, Gravity, DM-307 – ambienser, beats. The dark zebra – ambienser och effekter. Stråk: Spitfire Symphonic, Cinestrings och LA Scoring Strings – Från Spitfire Symphonics använder jag främst Legato, Spiccato och soloinstrument. Från Cinestrings använder jag mer ensemble patches. Från LA Scoring Strings främst Spiccato. Percussion: Evolve, Damage, Tonehammer (Epic toms), Symphobia, 8dio (Taiko, Frame Drums, Hybrid Tools). Brass: Cinebrass PRO (Min favorit! Det låter väldigt realistiskt!) – jag arbetar mycket med pitch bend, expression och velocity.
 Mastring: Izotope Ozone (multibandskompressor), jag använder dock oftast Waves C-4 multibandskompressor samt lite av Waves L1 (limiter) och Waves Ultramaximizer. Övriga samplingar och ljud Isabelle använder
      Native Instruments Komplete 10 Spectrasonics Omnisphere, Trilian och Stylus RMX Sibelius (för notskrivning) Tips vid mixning av liveorkester
      1. Det viktigaste är att kolla fasen mellan varje instrumentspår. Börja alltid med att mixa från Decca tree och vidare till närmickarna. Det är viktigt att veta var varje specifik mikrofon är/var placerad. Mixning: koppla varje instrumentsektion till en buss – träblås till en buss, stråk till en, rumsklang till en och så vidare. Vid större klingande orkester (som i låten Rebirth) använde jag mer Decca tree. För comedy-stilen så vill man ha ett närmare sound. Använd till exempel mer närmickar. För livespelningar är det oftast bäst att nästan inte använda eq alls, men vill man att stråkarna ska ha ett lite "silkigare" ljud så kan man öka vid 10 kHz eller högre.
      2. För högt, ”skrikigt” stråk: Du kan ibland använda en de-esser för att ta bort i det högre frekvensregistret, för att få det att låta mer "mellow".
      Tips för mastring och mastringspluggar
      Mcdsp Mc404 är en bra, men dyr mastringsplugg. Ett förslag är också att bygga en kedja med eq, kompressor (snällt ställd), imager (stereo spread), därefter en kompressor till som man ställer efter smak, men rätt hårt. Alternativt kan man använda Izotope Ozone 5.
      Några av Isabelles pluggar vid mastring.
      Andra favoritpluggar vid mastring av icke-orkestral musik
      Fab Filter (Pro Q2), Kramer Master Tape, SSL Comp (Solid State Logic), L3 Ultramaximizer (Waves)
      Om arbetet med låten Rebirth (musik till spel för Xbox)
      Jag var inspirerad av Alexandre Desplats musik och ville gå lite åt det impressionistiska hållet, med svävande träblås och mycket ostinato. Det är inte temabaserat utan mer motivskrivet. Jag påbörjar nästan alltid musikskapandet genom att slänga ut en massa låtidéer som är på tre minuter och som loopas, och känner mig fram – och så landar det i en av de idéer jag tycker känns mest rätt för ändamålet. Musiken till detta spel är helt skapat med en liveorkester på 65 personer, och spelades in på Warner Brother Studios här i Los Angeles. Jag skrev ut allt på noter som orkestern fick. Lyssna på Rebirth här. Ladda ner partituret till Rebirth här.
      Det viktigaste att tänka på när det gäller ljudbilden för livespelad orkestermusik är positioneringen. Det är inte så mycket i övrigt jag behöver göra om det är inspelat på rätt sätt. Det är mest småjusteringar som att rensa upp i basregistret med en eq.
       
      Isabelles boktips
      1. On the Track: A Guide to Contemporary Film Scoring (Karlin, Fred & Wright, Rayburn, 1994)
      2. Complete Guide to Film Scoring: The Art and Business of Writing Music for Movies and TV (2010)
      3. Film, a Sound Art (Michael Chion, 2009)
      4. Overtones and Undertones: Reading Film Music (Brown, Royal S)

      Boken On the Track kan vara en bra ingång till att skriva för film.
      Tips: Läs också artikelserien Så blev Isabelle framgångsrik inom spel- och filmmusik.
    • By Jon Rinneby
      1. Lyssna inte på instrumentet du justerar utan istället på vad som händer runt omkring. Hur påverkar förändringen de andra instrumenten och hela mixen? Zooma ut ditt lyssnande istället för in.
      2. Behöver du nya perspektiv? Byt plats på vänster och höger kanal så att höger blir vänster och vänster blir höger (exempelvis genom att vända på hörlurarna). Det som tidigare uppfattats av höger hjärnhalva uppfattas nu av vänster och vice versa vilket ger en helt ny ljudupplevelse.
      3. Om något instrument låter för starkt eller svagt kan du testa att höja eller sänka det 3 dB och se vad som händer. 3 dB hit eller dit kan bli magiskt, fråga mig inte varför.
      4. Om refrängen saknar energi kan du testa att automatisera ner verserna/bryggan innan refrängen -1 dB, då smäller det garanterat på lite extra när volymen blir normal igen.
      5. Behandla kompressorn både som ett kreativt verktyg och ett volymreglage. Kompression handlar minst lika mycket om att skapa rörelse och energi som att kontrollera dynamik. Var inte rädd för att experimentera.
      6. När du lyssnar på mixen istället för på musiken har du suttit för länge. Ta en (lång) paus.
      7. Experimentera med LCR-panning, det vill säga att du placerar dina instrument så att de ligger 100 procent till vänster, 100 till höger eller mitt i. Mixa sedan varje del för sig: först vänster sida, sedan höger och sist mitten. På så vis får hjärnan färre saker att fokusera på. En annan fördel med LCR-panning är att mitten ofta blir väldigt tydlig och kraftfull, samtidigt som stereobilden blir bred med mycket separation. Se dock detta tillvägagångssätt mer som en övning snarare än en komplett mixstrategi.
      8. Håll dig runt -14 LUFS när du mastrar så har din musik goda förutsättningar att låta bra på alla digitala musiktjänster.
      9. De bästa av idéer föds sällan i studion utan när du gör något helt annat som att promenera, diska eller lägga pussel.
      Lycka till!
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      Det känns alltid bra att inleda det nya året med lite glada nyheter. Det verkar nämligen som att Spotify äntligen gett upp den föråldrade volymstandarden ReplayGain till förmån för LUFS*. I korthet innebär detta att de största streamingstjänsterna som Spotify, Youtube, TIDAL och Amazon nu ligger på -14 LUFS, vilket underlättar avsevärt för oss som mixar och mastrar. Problemet för Spotify har tidigare varit att ReplayGain och LUFS inte samarbetat så bra. I vissa fall kunde skillnaden nämligen vara så stor som 3 dB mellan olika låtar, trots att ReplayGain och LUFS gett samma genomsnittliga utslag. Detta har sin förklaring i att de båda volymstandarderna, på olika sätt, försöker beräkna hur vi människor upplever ljudstyrka - beroende på saker som frekvensmässig balans, dynamik och inte minst hur länge starka ljud pågår. Vidare har Spotifys inbyggda limiter, vilken stått för normaliseringen, kanske inte varit den allra bästa i jämförelse med Youtube och iTunes. 
      Men som sagt tycks detta bekymmer nu vara som bortblåst och Spotify har lovat att under början av 2021 helt och hållet gå över till den rådande volymstandarden LUFS. Limitern plockas bort helt för ”Normal” och ”Tyst” volymnivå (se bild).
      * LUFS, som står för Loudness Unit Full Scale, är idag det mest populära sättet att mäta upplevd ljudstyrka på gällande musik.

      Kontentan
      Kör på som vanligt och följ mina rekommendationer enligt Hur volymstark ska din mix vara 2021? men nu med vetskapen att din musik har ännu bättre förutsättningar att stå sig volymmässigt bra. Tänk dock på att:
      En välbalanserad mix där samtliga frekvenser är representerade på ett bra sätt fortfarande är det som väger tyngst. Bra musik kommer nämligen alltid låta bra, i alla fall om vi lyssnar till historien.
      Med detta sagt är det fortfarande en god idé att analysera dina mixar via loudnesspenalty.com vilket du kan läsa mer om här:
      Lycka till!
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      Loudness Penalty är en användbar hemsida med ett tydligt syfte: Att kolla så att din nya musik inte processas i onödan när den laddas upp på streamingtjänster som Spotify, iTunes, Youtube, Tidal och Pandora. Detta görs genom att du laddar upp en låt som sedan genom mer eller mindre avancerade algoritmer läses av, gällande hur mycket eller lite volymen kommer förändras av varje tjänst. Bra att känna till är att Loudness Penalty inte lagrar din musik någonstans, utan denna tas bort direkt när uträkningen är gjord.
      Exempel: Du laddar upp en låt och får följande resultat:
       

       
      Resultatet avslöjar att Youtube, Spotify och TIDAL sänker din låt med -1.4 dB och iTunes -1 dB. Detta är helt klart inom rimlighetens gränser - men du kan också med gott samvete dra ner din mix eller master -1 dB för ännu mindre "volymstraff" och därmed eventuellt belönas med mer dynamik. Ett volymstraff på -1 till -3 dB är helt ok så länge musiken låter bra, men mer rekommenderas inte.
      Och svårare än så är det faktiskt inte. Har du frågor gällande volym eller något annat relaterat till just detta ämne så är det bara att slänga iväg ett meddelande till Studios skribent @Jon Rinneby
      Kuriosa
      Volymkriget, eller Loudness War, hänvisar till den volymökningstrend som tog sin början redan på 40-talet och som nådde sin peak på 80- och 90-talet med CD-skivan. I korthet handlar volymkriget således om utvecklingen av ökad ljudnivå i komersiell musik, på bekostnad av dynamik och ljudkvalité.
      Ett tydligt och välanvänt exempel är Metallicas album "Death Magnetic" som fick både lyssnare och kritiker att reagera på den usla och odynamiska ljudkvalitén. Detta album blev också på många sätt startskottet för en tydlig motreaktion ledd av bland annat mastringsteknikern Bob Katz, som tillsammans med iTunes utvecklade en ny automatiserad volymstandard, vilken senare kom att appliceras på andra streamingtjänster.
      I korthet innebar detta att starkt mastrad musik med minskad dynamik sänkes volymmässigt, medan mer dynamisk musik gick vinnande ur kriget. Volymkriget pågår i viss mån fortfarnade, men i betydligt mer begränsad omfattning.
      Läs mer om Volymkriget på Wikipedia.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      För lite dynamik
      Förmodligen ett av de mer omdebatterade ämnena inom musikproduktion på senare tid. Jakten på att låta starkast och mest, eller snarare rädslan att inte låta lika mycket som alla andra, har fått mixare och mastrare att pressa upp volymen till höjder där ordet dynamik lyser med sin frånvaro. Detta är dock inget du behöver oroa för längre, vilket du kan läsa om i tipset Hur volymstark ska din mix vara 2020? Men rädslan lever kvar.
      Det du ska hålla koll på, eller i alla fall ha i bakhuvudet, är det som kallas Dynamic Range (DR) - Skillnaden mellan låtens svagaste och starkaste parti. I den bästa av världar ska dina starkaste peakar ligga runt -3dB på masterkanalen, exempelvis virveltrumman, och resten av instrumenten någonstans runt -6dB till -9dB. Detta ger en hälsosam och dynamisk mix, som har alla förutsättningar att låta bra överallt.
      Nu ska du givetvis inte stirra dig blind på siffror och dansade mätare, men ovanstående rekommendation är en god utgångspunkt. När du exporterar din musik för mastring eller digital uppladdning så kan du nästan se på wav-filen om den mår bra. Du är i regel ute efter toppar och dalar och inte en tjock korv. Fördjupa dig ämnet i tipset Du har väl koll på dynamiken?
      För mycket botten
      Nästa vanliga misstag är för mycket energi i de lägre registren, vilket ofta är ett resultat av bristfällig lyssning. Hur ska du veta om du har för mycket botten om du inte kan lita på det du hör? Det går naturligtvis inte. Då gäller det att referenslyssna i olika högtalarsystem och hörlurar för att vara på den säkra sidan. I övrigt ska du se till att dina högtalare är rätt placerade i rummet och att du akustikbehandlar efter bästa förmåga, gärna med tjocka basfällor.
      Om du sitter en meter från dina högtalare så ska det också vara en meter mellan högtalarna, så att ni tillsammans bildar en liksidig triangel. Samtidigt är det också bra att känna till att det i praktiken är omöjligt att skapa en ”perfekt” studiomiljö, så gör vad du kan och lär dig sedan att mixa efter just dina förutsättningar. Läs gärna mitt tips Så får du basen och baskaggen att sluta bråka.
      Jobbig diskant
      Precis som med basen kan det även uppstå problem på andra sidan frekvensspektrat. Den vackra, men ack så förrädiska diskanten, är minst sagt svår att hålla koll på emellanåt. Här skulle jag nästan gå så långt som att säga att detta till största del handlar om själva inspelningen och hur du väljer att arrangera och planera din låt. Detta har jag bland annat skrivit om i tipset: Frekvensplanera mera. Diskanten är ofta inget problem att höra, även i den mest enkla hemmastudio. Problemet ligger snarare i att höra rätt diskant. Detta är dels en vanesak, men också beroende på vilken lyssning du har.
      Några enkla saker du kan göra är att alltid använda de-esser på leadsång och körer och att inte vara rädd för skära bort topp på diverse instrument. Det är lätt att bara öka på med diskant till höger och vänster, när det många gånger istället handlar om att plocka bort. Ju mer du boostar, ju mer brus och missljud förstärks, vilket i sin tur leder till mixar som snabbt tröttar ut öronen. Detta kan du läsa mer om i tipset Hjälp, min mix låter för vass! Men som sagt, se till att frekvensplanera dina låtar redan från början, så är förutsättningarna för en välljudande mix betydligt bättre.
      Felaktig panorering
      Panorering är i grunden väldigt enkelt. Det handlar kort och gott om att placera ut instrumenten i stereobilden för att ge mixen känslan av att ”vara där” som lyssnare. Det är allt för vanligt med mixar med bristande stereoinformation och med det menar jag att för mycket slåss om mitten. Detta resulterar ofta i en grötig mix som saknar tydlighet och djup. Vissa element ska ”alltid” vara i mitten, däribland baskagge, virvel, bas och leadsång. Men övriga instrument mår bra av att slängas ut i sidorna. Viktigt är dock att den volymmässiga balansen mellan höger och vänster kanal håller sig någorlunda jämn genom hela låten. Här kan du läsa mer om panorering i mitt tips Så får du din mix att låta bredare och fetare.
      För stark eller för svag leadsång
      Det finns egentligen inga rätt eller fel gällande nivå på leadsången, som med så många andra instrument. Det handlar helt enkelt om tycke och smak, men också i viss mån genre. Ibland gör sig sången bäst i bakgrunden och ibland ska den ligga länge fram. Klart står i alla fall att sångens plats i mixen ofta kan vara avgörande för om en mix låter amatörmässig eller inte. Det finns dock ett enkelt knep för att lägga leadsången på en rimlig utgångsnivå. Jag kallar knepet hörlurstricket vilket i all sin enkelhet handlar om att lyssna på mixen genom ett par hörlurar som ligger framför dig. Läs gärna mer om detta i tipset Hörlurstricket och andra tips för att mixa sången.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
       
  • Utvalda blogginlägg

  • Veckans populäraste ämnen

  • Utvalda pressmeddelanden

  • live_puff.jpg
    Nu på studio.se:
    Bästa liveljudet för sång och elbas

    Två böcker av Studios mångårige medarbetare Hans Nicklassons finns nu till försäljning i vår butik.

    Till butiken >

×
×
  • Create New...