Jump to content
Annons
  • Frekvenserna som ofta ställer till det

    FREDAGSTIPSET: Det finnas ett gäng återkommande frekvenser med förmågan att ständigt ställa till det för oss som mixar och mastrar, oavsett genre. Men är det verkligen så enkelt som att bli medveten om dessa för att sedan göra något åt det?

    Jon Rinneby

    light-681185_1280.jpg.13eee26350cae365ae0c011d63ba8098.jpg

    Jag är medveten om att jag i denna artikel närmast målar i mig i ett hörn där jag å ena sidan talar om vikten av att reflektera över problemfrekvenser, men samtidigt uppmanar till att inte tänka för mycket kring just frekvenser. Det är milt uttryckt ett tveeggat svärd.

    Orsak och verkan
    Mixning handlar i mångt och mycket om balans. Volym- och frekvensmässig balans mellan olika instrument som i bästa fall tillsammans utgör en mer eller mindre fungerande helhet. Men mixning handlar också om orsak och verkan. När du skruvar på ett instrument påverkas allt runtomkring, oavsett om det handlar om volym, eq eller kompression. Detta är viktigt att förstå. Att exempelvis dra på med 80Hz på basen påverkar därför hela mixen och inte bara basljudet i sig och det är av precis denna anledning som det många gånger är en god idé att ratta i kontexten och inte i sololäge. Likväl är det ofta så att du inte behöver lägga till för att det ska låta bra, snarare plocka bort. Mixning går därför inte ut på att skapa plats, utan om att framhäva det som redan finns. Och det är just detta som är så förvirrande och som gör att så många av oss överarbetar och övertänker hela mixprocessen. Fundera och problematisera gärna kring detta en stund innan vi traskar vidare i frekvensträsket.

    Läs också: Magiska frekvenser, finns de?

    Från noll till tjugotusen
    Nåväl, tillbaka till dagens ämne. Efter noggrann analys av musik som jag mastrat genom åren uppdagades ett tydligt mönster – vissa frekvenser var ständigt återkommande som under- eller överrepresenterade, oavsett musikgenre:

    • 0-80 Hz: Överrepresenterat
    • 150 Hz: Över- och underrepresenterat
    • 350-400 Hz: Över- och underrepresenterat
    • 1000-1200 Hz: Underrepresenterat
    • 2000 Hz: Över- och underrepresenterat
    • 4000 Hz: Över- och underrepresenterat
    • 10-20 kHz: Underrepresenterat

    Så vad kan denna högst ovetenskapliga analys säga oss? Kanske ingenting, kanske en hel del. Jag tror det handlar om en sådan enkelt sak som brist på bra lyssning. Oavsett om det handlar om hörlurar eller studiomonitorer, i kombination med avsaknaden av referenslyssning och för långa arbetspass utan pauser. Erfarenhet och fallenhet är inte heller att förglömma och ju mer du utmanar dig själv desto bättre blir du. Likväl ber jag dig åter begrunda det faktum att många av oss hellre lägger till än plockar bort, det är ju så mycket roligare. Kan detta ställa till det mån tro?

    Slutsats
    Det finns naturligtvis en fara i att generalisera på detta vis (gällande återkommande problemfrekvenser) samtidigt som jag tror det finns mycket att lära. Med detta sagt är det sällan så att en och samma mix dras med samtliga av ovanstående problem. Ofta rör det sig om en eller två frekvensområden som ständigt gör sig påminda och här gäller det att ta reda på vilka detta är och sedan kompensera. För mig handlar det exempelvis om att jag återkommande fegar med 150 Hz och saknar den absoluta toppen. Jag har med tiden lärt mig att gå emot min naturliga instinkt att gröpa ur för mycket lågbas och hålla igen på luften, vilket har lett till bättre mixar och mastringar. 

    Med ovanstående i åtanke är det viktigt att förstå att en välbalanserad mix per automatik inte innebär att det låter bra, det kan tvärtom låta väldigt tråkig och platt. Musik handlar om så mycket mer för nå fram till lyssnaren.

    Vi lyssnar inte på frekvenser, vi lyssnar på melodier och känslor.

    Lycka till.

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
     

    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.

    • Gilla 1

    Användarrespons

    Recommended Comments

    Jag skulle villa ha en affish som visar alla instrumentens frekvensområde. Inte bara gitarr o bas ... typ alla. från blockflöjt till xylophon ... om den samtidigt visade motsvarande noterna ... typ vilket instrument kan spela vilka noter ... det vore en riktig pedagogisk grej ... om den inte redan finns ... kan du inte göra en sån ... :-)

    Link to comment
    Dela på andra sajter

    Jon, du skriver:

    Citat

    Jag har med tiden lärt mig att gå emot min naturliga instinkt att gröpa ur för mycket lågbas och hålla igen på luften, vilket har lett till bättre mixar och mastringar. 

    "Gröpa ur" = ta bort, eller lägga till? För om man t ex gröper ur en träbit så tar man bort delar av den.

    "Hålla igen på luften": "En luftig mix" = mindre bas? eller "En luftig mix" = mer bas?

    Om jag ska tolka det som jag tror, så menar du: Min naturliga instinkt är att framhäva lågbasen, men istället för det så håller jag igen på den så att det därmed blir mer luft i mixen. Är det så du menar?

    Redigerat av e-snobben
    Link to comment
    Dela på andra sajter

    On 2020-06-13 at 17:02 sa Jesso:

    Han skriver gå emot sin naturliga instinkt vilket väl betyder att göra det omvända till att gröpa ur tänker jag. Dvs lägga till. 

    Det jag inte får ihop är att en luftig mix som det kallas, i så fall är lika med mer bas. Kanske inte nån superjämförelse, men ju mer man tömmer ett rum på grejer, desto mer luft blir det i rummet. Använder man samma resonemang vad gäller att mixa skulle mindre bas ge en luftigare mix. Mer bas skulle ge mindre luft i mixen, inte mer. I så fall kan man inte lägga till mer luft om man lägger till mer lågbas eftersom de motverkar varandra. Såvida inte dessa är helt oberoende av varandra förstås.

    Link to comment
    Dela på andra sajter

    Jag tolkar det som två olika saker. Den naturliga instinkten att vilja gröpa ur (ta bort) lågbas, dvs han försöker numera att inte ta bort för mycket lågbas. Det andra är luften där min tolkning blir att ej ta bort för mycket höga frekvenser för att spara luft i mixen.
    Det är min tolkning... :) 

    Link to comment
    Dela på andra sajter



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...