Jump to content
  • Fem heta gratispluggar till pc och Mac

    FREDAGSTIPSET: Det finns idag en uppsjö pluggar till pc och Mac, de flesta med syftet att underlätta och bättra på din studiokvalité.


    Jon Rinneby

    coffee.png.725b499ef974017ddbaf70eb313584d3.png

    Det behöver inte kosta skjortan att utöka ditt pluggbibliotek. Faktum är att det många gånger inte kostar något alls.

    För ett antal månader sedan skrev jag om Mina 5 favoritpluggar för mixning och mastring, en del penningslukande och en del lite billigare. Dessa digitala hjälpredor ligger mig fortfarande varmt om hjärtat och rekommenderas starkt. Dagen till ära har jag plockat fram fem färska gratispluggar som förhoppningsvis sätter lite sprutt på kreativiteten. Med detta sagt vill jag också passa på att slå ett slag för Mixakuten, en kostnadsfri tjänst för din mix eller master, som med största sannolikhet drar igång här på Studio redan nästa vecka. Må inspirationen flöda!

    Coffee - The PUn
    coffee.png.725b499ef974017ddbaf70eb313584d3.png
    En gratis germanium baserad equalizer med inspiration från Pultec. Pluggen har en varm vintagekaraktär och fungerar ypperligt på allt som behöver fetas till eller mjukas upp. Samtidigt lämpar sig Coffee - The PUn till när du vill ha lite extra luft och subtil saturation. Sång, trummor, bas, akustiska gitarrer och pianon är självklara användningsområden.

    Länk: http://www.acustica-audio.com/pages/aquarius

    Echobox D7
    echobox.png.52442844ecdb9d571688ccf4a542da98.png
    Ett smutsigt lo-fi delay som hämtat inspiration från en japansk golvpedal. Originalpedalen tillverkas inte längre och sällan dyker upp på andrahandsmarknaden, vilket gör denna mjukvaruemluering lite extra spännande. Echobox D7 gör sig speciellt bra på gitarr men ger även spännande och oväntade resultat på sång, eller vad som helst egentligen.

    Länk: https://senderspike.wordpress.com/20...22/echobox-d7

    SnareBuzz 2.0
    snarebuzz-2-ui.png.196e0d795e6227f00c9e65a0343c6ae4.png
    En rolig liten plugg som simulerar den naturliga vibration som uppstår i virveltrumman, då andra instrument spelar. Perfekt för att liva upp en torr tagning eller samplade trummor. Med SnareBuzz 2.0 blir det helt enkelt lite mer levande.

    Länk: https://www.wavesfactory.com/product/snarebuzz

    Span 3.8
    span.jpg.0ca3441da95e45127eabb0838882849a.jpg
    En vintageplugg i ordets rätta bemärkelse, då Voxengo Span funnits sedan urminnes digitaltider. Nu har det populära mätverktyget nått version 3.8 innehållandes diverse förbättringar och funktioner. Till nyheterna hör bland annat bättre hantering för presets och färgval.

    Länk: https://www.voxengo.com/product/span

    NCAR

    Analog Obsession fortsätter att mata ut pluggar på rullande band och senast ut är summeringsmixern NCAR, vilken kort och gott bjuder 8 stereokanaler med preamp och 3-bands eq. Tanken med en summeringsmixern är att ge bättre separation och ett subtilt djup mellan kanalerna. Huruvida detta faktiskt alltid är en fördel eller inte är upp till var och en att avgöra. Analog Obsession livnär sig som Patreon, så skänk gärna en slant om du uppskattar pluggarna.

    Länk: https://www.patreon.com/analogobsession

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
     

    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.

    • Tack! 3

    User Feedback

    Recommended Comments

    Fin artikel! Spännande plugins, särskild SnareBuzz tycker jag.


    Får jag föreslå att man hellre börjar använde frasen, "till Windows och macOS" i stället för " till pc och Mac" när artiklar i all huvudsak är irrelevanta för Linux-användare? Det här gills väl egentligen för nästan alla som sitter och skriver artiklar i dag.

    Jag använder i all huvudsak Linux som min musikplattform och antalet Linux-versioner av plugins, DAW:s och annat som tidigare var enbart för Windows och Mac ökar kraftigt. Dessutom kan man installera och köra Linux båda på en PC och Mac. 

    Jag vet att Linux fortfarande inte är en stor sak hos slutanvändare, det är lite över 2% som har det på skrivbordet. Fast det betyder ju många miljoner användare globalt och denna procentandelen är kanske högre för dom som sysslar med musik? Enligt Harrison Consoles, är lite över 15% av deras kunder Linux-användare, det gäller Mixbus och Mixbus32C. När det gäller Bitwig, Traction, Reaper, u-he, Pianoteq och alla de andra som är cross-plattform, vet jag inte andelen, men jag hoppas att Linux-användare också snart kan vara i medvetandet för skribenter som lever i en Windows- och macOS-värld.

    När det är sagt: -jag tycker du skriver bra artiklar!  :-)

    • Gilla 1
    Link to comment
    Share on other sites


    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • lathund_puff_spalt.jpg
    Nu på studio.se:
    Lathund för låtskrivare (e-bok)

    Eva Hillereds låtskrivarbibel är släppt i ny upplaga och vi är enormt glada över att ha den som e-bok i vår butik, där du också kan läsa mer om den.

    Läs mer >

  • Similar Content

    • By Jon Rinneby
      1. Lyssna inte på instrumentet du justerar utan istället på vad som händer runt omkring. Hur påverkar förändringen de andra instrumenten och hela mixen? Zooma ut ditt lyssnande istället för in.
      2. Behöver du nya perspektiv? Byt plats på vänster och höger kanal så att höger blir vänster och vänster blir höger (exempelvis genom att vända på hörlurarna). Det som tidigare uppfattats av höger hjärnhalva uppfattas nu av vänster och vice versa vilket ger en helt ny ljudupplevelse.
      3. Om något instrument låter för starkt eller svagt kan du testa att höja eller sänka det 3 dB och se vad som händer. 3 dB hit eller dit kan bli magiskt, fråga mig inte varför.
      4. Om refrängen saknar energi kan du testa att automatisera ner verserna/bryggan innan refrängen -1 dB, då smäller det garanterat på lite extra när volymen blir normal igen.
      5. Behandla kompressorn både som ett kreativt verktyg och ett volymreglage. Kompression handlar minst lika mycket om att skapa rörelse och energi som att kontrollera dynamik. Var inte rädd för att experimentera.
      6. När du lyssnar på mixen istället för på musiken har du suttit för länge. Ta en (lång) paus.
      7. Experimentera med LCR-panning, det vill säga att du placerar dina instrument så att de ligger 100 procent till vänster, 100 till höger eller mitt i. Mixa sedan varje del för sig: först vänster sida, sedan höger och sist mitten. På så vis får hjärnan färre saker att fokusera på. En annan fördel med LCR-panning är att mitten ofta blir väldigt tydlig och kraftfull, samtidigt som stereobilden blir bred med mycket separation. Se dock detta tillvägagångssätt mer som en övning snarare än en komplett mixstrategi.
      8. Håll dig runt -14 LUFS när du mastrar så har din musik goda förutsättningar att låta bra på alla digitala musiktjänster.
      9. De bästa av idéer föds sällan i studion utan när du gör något helt annat som att promenera, diska eller lägga pussel.
      Lycka till!
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Studio
      Voxessor is the latest plug-in from founding partner SounDevice Digital, dedicated to achieving a perfect voiceover in next to no time thanks to all voice treatment processes (such as compression, equalisation, and saturation) being easily accessible alongside several shortcuts — as of January 6…
      As a piece of narration in a film or broadcast, not accompanied by an image of the person speaking, voiceover is a tried-and-tested production technique that has been used as a character device, creative device, education or descriptive device, and commercial device, as well as a translation tool, for many years. Yet it is not necessarily easy to create a great-sounding voiceover — arguably all the more so in an increasingly independent age of proliferating YouTube video and podcast presentation — with which to cast a message far and wide. Which is exactly where SounDevice Digital’s dedicated Voxessor plug-in comes into play, perfectly positioned for anyone creating commercials, e-books, movies, podcasts, YouTube videos, and, indeed, any other need to cultivate recorded speech.
      Setting the controls for the heart of the human voice — starting with the self-explanatory input (db) knob (to control the input signal level, ranging from -24 to +24) and output (db) knob (to control the volume output of the plug-in itself, ranging from -24 to +24), Voxessor effectively begins by allowing its users to speedily sweep for ideal equalisation. By bypassing the tedious process of manually applying EQ, so there is no need to tweak specific frequency and Q — ratio of centre frequency to bandwidth — settings according to the person speaking’s voice characteristics, Voxessor users can skip searching for those specific sweet spots by simply sweeping through man to guy to woman to girl EQ settings — suitable for working with the deepest and most manly voices to gentle female speech, in other words — using its photorealistic graphical user interface-dominating dedicated control. Couldn’t be simpler, surely — all the more so since an associated intensity (%) knob acts as a dry/wet control for the EQ applied.

      And as if that finely-tuned EQ sweep control is not enough to be getting on with, Voxessor helpfully has another ace up its virtual sleeve since the already helpful feature in question can be combined with its inbuilt intelligent matching expertise. Engaging the analyze your voice (learn) button for five seconds is all it takes for Voxessor to detect the voice characteristics of the person speaking, then the match (%) control — adjustable between 0 and 100 — can be used to apply EQ accordingly so that the result sounds as close to ideal as possible.
      Performance can sometimes prove problematic — human nature is what it is, after all, so engaging Voxessor’s autolevel automatically fixes any volume imperfections inherent in a speaking person’s performance to achieve a smooth and flawless flow for further perfecting voiceovers in next to no time. This can prove particularly useful during demanding performances involving longer-lasting stretches of sustained speech, such as documentary or e-book narration.
      Needless to say, every voice is different and every speaker’s sibilants — speech sounded with a hissing effect — occur on slightly different frequencies. Fortunately, Voxessor’s (switchable) de-esser features tuning (kHz) and depth (%) controls to allow users to choose the right frequency band — between 3,2 and 7,4 — to work with maximum efficiency while minimising adversely affecting the original material.
      Moreover, Voxessor also features a smart dynamics section with one-knob compressor (%) and gate (%) controls. All are set internally, tuned to work with dialogue and voiceover applications, although they could conceivably be also applied to vocal tracks — albeit achieving occasional unexpected results!
      Rounding out that photorealistic yet flexible GUI — giving users an impression of working with physical hardware while easily adapting to their needs (by instantly resizing to suit when dragging the arrow at the bottom right corner as appropriate) — are a series of onscreen meters: in (indicates the input signal volume); comp gr (indicates the compressor gain reduction); gate gr (indicates the gate gain reduction); and out (indicates the overall output level).

      Last but by no means least, Voxessor’s automatic gain compensation constantly adapts to the current settings to ensure that the plug-in’s output always sounds as loud as the input — no more thinking something sounds better simply because it is louder!
      It is clearly as sophisticated in action as it is simple in operation, yet Voxessor certainly succeeds in its aim of achieving a perfect voiceover in next to no time! Thankfully, it is also perfectly priced to suit, so anyone creating commercials, e-books, movies, podcasts, YouTube videos, and, indeed, any other need to cultivate recorded speech should seriously consider adding it to their DAW (Digital Audio Workstation) toolkit. 

      SounDevice Digital’s Voxessor is available to purchase for a time-limited introductory promo price of €29.00 EUR until January 31, 2021 — rising thereafter to its regular price of €129.00 EUR — as an AAX-, AU-, VST-, and VST3-compatible audio plug-in directly from United Plugins here: https://unitedplugins.com/Voxessor/ (A 15-day, fully-functional trial version for macOS and Windows can be downloaded for free from here: https://unitedplugins.com/download/)
      Note that all United Plugins partner plug-ins — SounDevice Digital’s Voxessor included — now feature a more CPU-friendly core with extra efficiency — for instance, intelligent sleep on silence certainly helps — and are also compatible with macOS 11 (Big Sur) and Apple’s new M1 processor-based computers.
      Note that no iLok, dongle, or internet access is required for Voxessor activation. (All United Plugins software uses license files for activation and owners can freely use purchased software on all their computers as long as they are the user.)

    • By Jon Rinneby
      Det finns idag en mer eller mindre framarbetad volymstandard mellan Spotify, iTunes, YouTube och TIDAL, även om det skiljer sig lite mellan de olika plattformarna. Samtliga tjänster använder sig av en normaliseringsprocess baserad på LUFS (Loudness Unit Full Scale) som lite enkelt kan förklaras med hur vi upplever ljudstyrka. Ju lägre LUFS, desto starkare volym.
      Detta innebär exempelvis att -16 LUFS låter svagare än -8 LUFS. Medianen mellan de olika streamingtjänsterna ligger idag runt -14 LUFS, vilket också är Spotifys nuvarande rekommendation för uppladdning av musik. I praktiken innebär detta all musik som är starkare än detta automatiskt sänks av Spotify och all musik som är svagare höjs.
      För er som gillar siffror rekommenderar jag därför att ni håller er mellan -14 och -12 LUFS integrated och inte starkare än -9 LUFS short term i låtens starkaste parti, med true peak på max -1 dB. 

      Bilden visar gratisversionen av populära mätverktyget Youlean Loudness Meter
      Dessa riktlinjer garanterar att din musik, oavsett genre, står sig bra volymmässigt på samtliga plattformar. Vill du att din musik ska låta starkare 2021 ska du helt enkelt att mastra svagare än du kanske är van vid.
      Om du tycker att ovanstående låter komplicerat ska jag göra det enkelt för dig: När du mixat klart placerar du en limiter sist på masterkanalen och ställer utvolymen till -1 dB och ser till att du inte limiterar mer än 1-2 dB. Stäm sedan av mot www.loudnesspenalty.com och justera efter behov. Med detta sagt: Så länge mastern inte ser ut som en tjock korv när du exporterar och låtens starkaste parti inte överstiger -1 dBTP (true peak) är det egentligen bara att tuta och köra. Det viktigaste är trots allt hur det låter och inte hur det ser ut. Ibland kan ljudet av en limiter som klipper av topparna vara precis det du är ute efter.
      Inte bara volym
      Trots streamingtjänsternas automatiska volymanpassning är det ändå så att vissa låtar upplevas starkare än andra, trots att de är normaliserade till samma nivå. Hur kommer det sig? Svaret ligger till största del i mixen och inte mastringen:
      Håll koll på mellanregistret. Ett urholkat mellanregister, en så kallad hängmatta, kan framstå som mindre volymstark i förhållande till annan musik, speciellt när du lyssnar genom telefon eller datorhögtalare. Området 400-1000 Hz är (enligt min högst personliga smak) speciellt viktigt att hålla koll på. Rensa upp i botten och toppen – dessa ohörbara frekvenser kan ställa till det för streamingtjänsternas normaliseringsalgoritmer och äta upp onödig energi. Läs mer om hög- och lågpassfilter här. En låt med stort dynamisk omfång upplevs som regel starkare än en låt som är hårt komprimerad, när de spelas upp med samma LUFS. Om din mix låter bra på svag volym när du lyssnar i studion, det vill säga att du hör alla viktiga detaljer, så är sannolikheten större att den även låter bra online. Användandet av saturation, som skapar övertoner, kan bidra till ökad upplevd ljudstyrka. Något recept finns naturligtvis inte, men pluggar som Kush Audio TWK kan hjälpa på traven.  Några populära mätverktyg
      Youlean Loudness Meter Meterplugs Loudness Penalty Klangfreund LUFS Meter 2 iZotope Insight Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
      Detta är en uppdaterad artikel som ursprungligen publicerades 3 januari, 2020.
    • By Jon Rinneby
      Det känns alltid bra att inleda det nya året med lite glada nyheter. Det verkar nämligen som att Spotify äntligen gett upp den föråldrade volymstandarden ReplayGain till förmån för LUFS*. I korthet innebär detta att de största streamingstjänsterna som Spotify, Youtube, TIDAL och Amazon nu ligger på -14 LUFS, vilket underlättar avsevärt för oss som mixar och mastrar. Problemet för Spotify har tidigare varit att ReplayGain och LUFS inte samarbetat så bra. I vissa fall kunde skillnaden nämligen vara så stor som 3 dB mellan olika låtar, trots att ReplayGain och LUFS gett samma genomsnittliga utslag. Detta har sin förklaring i att de båda volymstandarderna, på olika sätt, försöker beräkna hur vi människor upplever ljudstyrka - beroende på saker som frekvensmässig balans, dynamik och inte minst hur länge starka ljud pågår. Vidare har Spotifys inbyggda limiter, vilken stått för normaliseringen, kanske inte varit den allra bästa i jämförelse med Youtube och iTunes. 
      Men som sagt tycks detta bekymmer nu vara som bortblåst och Spotify har lovat att under början av 2021 helt och hållet gå över till den rådande volymstandarden LUFS. Limitern plockas bort helt för ”Normal” och ”Tyst” volymnivå (se bild).
      * LUFS, som står för Loudness Unit Full Scale, är idag det mest populära sättet att mäta upplevd ljudstyrka på gällande musik.

      Kontentan
      Kör på som vanligt och följ mina rekommendationer enligt Hur volymstark ska din mix vara 2021? men nu med vetskapen att din musik har ännu bättre förutsättningar att stå sig volymmässigt bra. Tänk dock på att:
      En välbalanserad mix där samtliga frekvenser är representerade på ett bra sätt fortfarande är det som väger tyngst. Bra musik kommer nämligen alltid låta bra, i alla fall om vi lyssnar till historien.
      Med detta sagt är det fortfarande en god idé att analysera dina mixar via loudnesspenalty.com vilket du kan läsa mer om här:
      Lycka till!
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      Loudness Penalty är en användbar hemsida med ett tydligt syfte: Att kolla så att din nya musik inte processas i onödan när den laddas upp på streamingtjänster som Spotify, iTunes, Youtube, Tidal och Pandora. Detta görs genom att du laddar upp en låt som sedan genom mer eller mindre avancerade algoritmer läses av, gällande hur mycket eller lite volymen kommer förändras av varje tjänst. Bra att känna till är att Loudness Penalty inte lagrar din musik någonstans, utan denna tas bort direkt när uträkningen är gjord.
      Exempel: Du laddar upp en låt och får följande resultat:
       

       
      Resultatet avslöjar att Youtube, Spotify och TIDAL sänker din låt med -1.4 dB och iTunes -1 dB. Detta är helt klart inom rimlighetens gränser - men du kan också med gott samvete dra ner din mix eller master -1 dB för ännu mindre "volymstraff" och därmed eventuellt belönas med mer dynamik. Ett volymstraff på -1 till -3 dB är helt ok så länge musiken låter bra, men mer rekommenderas inte.
      Och svårare än så är det faktiskt inte. Har du frågor gällande volym eller något annat relaterat till just detta ämne så är det bara att slänga iväg ett meddelande till Studios skribent @Jon Rinneby
      Kuriosa
      Volymkriget, eller Loudness War, hänvisar till den volymökningstrend som tog sin början redan på 40-talet och som nådde sin peak på 80- och 90-talet med CD-skivan. I korthet handlar volymkriget således om utvecklingen av ökad ljudnivå i komersiell musik, på bekostnad av dynamik och ljudkvalité.
      Ett tydligt och välanvänt exempel är Metallicas album "Death Magnetic" som fick både lyssnare och kritiker att reagera på den usla och odynamiska ljudkvalitén. Detta album blev också på många sätt startskottet för en tydlig motreaktion ledd av bland annat mastringsteknikern Bob Katz, som tillsammans med iTunes utvecklade en ny automatiserad volymstandard, vilken senare kom att appliceras på andra streamingtjänster.
      I korthet innebar detta att starkt mastrad musik med minskad dynamik sänkes volymmässigt, medan mer dynamisk musik gick vinnande ur kriget. Volymkriget pågår i viss mån fortfarnade, men i betydligt mer begränsad omfattning.
      Läs mer om Volymkriget på Wikipedia.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
  • Utvalda blogginlägg

  • Veckans populäraste ämnen

  • Utvalda pressmeddelanden

  • live_puff.jpg
    Nu på studio.se:
    Bästa liveljudet för sång och elbas

    Två böcker av Studios mångårige medarbetare Hans Nicklassons finns nu till försäljning i vår butik.

    Till butiken >

×
×
  • Create New...