Jump to content
Annons
  • Få körpaketet att smälta ihop snyggt med leadsången (video)

    Fredagstipset: Mixning av körpaket behöver inte vara så svårt – det handlar förstås först om att du spelat in på ett sätt som du vill att det ska låta. Här visar jag några knep för att få körerna att smälta ihop och samarbeta snyggt med leadsången.

    Jon Rinneby

    Missa inte kommande fredagstips. Se till att gå in på vår Youtube-kanal och prenumerera samt klicka på klocksymbolen så blir du meddelad så snart vi publicerar nästa tips! Fredagstipset kommer ut varje fredag med undantag för sommar- och juluppehåll.

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Diskussioner på Studios forum här! (Tagga gärna foruminläggen med "mixning").

    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips om bland annat inspelning, mixning och mastring. Här hittar du tidigare videor och artiklar i serien Fredagstipset.


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Tack Jon! Om jag har ett enda körspår. Skulle du då säga att man med fördel kan dubbla spåret, göra spåren mono samt panorera mot respektive L/R?

    Är det gångbart att applicera liknande tänk på stämmor?

    Link to comment
    Dela på andra sajter

    19 timmar sedan sa Magnus Lundberg:

    Tack Jon! Om jag har ett enda körspår. Skulle du då säga att man med fördel kan dubbla spåret, göra spåren mono samt panorera mot respektive L/R?

    Är det gångbart att applicera liknande tänk på stämmor?

    Jag skulle säga att det helt beror på låten. Många gånger kan det låta trevligt att bara ha en enkel stämma panorerad åt ett håll, vilket kan göras att den faktiskt upplevs som tydligare. Men att dubblera (inte kopiera, det blir bara volymskillnad) en enkel stämma och panorera åt varsitt håll fungerar så klart också, det kan låta riktigt trevligt (i videon hör du ett tydligt exempel på detta med falsetterna). Generellt blir det dock mer effektivt (i brist på bättre uttryck) att ha stämmor som låter olika panorerade åt olika håll, det blir då enklare för hjärnan att urskilja dessa. Men återigen, det handlar mycket om låten i sig också. Men svar ja: det är gångbart att applicera detta tänk på stämmor.

    Mvh Jon

    Link to comment
    Dela på andra sajter

    8 timmar sedan sa Magnus Lundberg:

    Ok. Med dubblera menar du två separat inspelade spår alternativt att addera en vocal doubler. Är det rätt tolkat?

    Precis. Att spela in två separata (men likadana) spår ger ofta bäst effekt enligt mig. Men återigen, det beror ju på låt, ibland kanske en doubler gör susen.

    Mvh Jon

    Redigerat av Jon Rinneby
    Link to comment
    Dela på andra sajter



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...