Jump to content
Annons
  • Du håller väl koll på Spotifys nya volymstandard?

    FREDAGSTIPSET: Det ständigt pågående och minst sagt uttjatade volymkriget tycks sent omsider lida mot sitt slut, ännu en gång…

    Jon Rinneby

    volym.thumb.jpg.29a00aa7f82779233b83db02bbbce9cc.jpg

    Det känns alltid bra att inleda det nya året med lite glada nyheter. Det verkar nämligen som att Spotify äntligen gett upp den föråldrade volymstandarden ReplayGain till förmån för LUFS*. I korthet innebär detta att de största streamingstjänsterna som Spotify, Youtube, TIDAL och Amazon nu ligger på -14 LUFS, vilket underlättar avsevärt för oss som mixar och mastrar. Problemet för Spotify har tidigare varit att ReplayGain och LUFS inte samarbetat så bra. I vissa fall kunde skillnaden nämligen vara så stor som 3 dB mellan olika låtar, trots att ReplayGain och LUFS gett samma genomsnittliga utslag. Detta har sin förklaring i att de båda volymstandarderna, på olika sätt, försöker beräkna hur vi människor upplever ljudstyrka - beroende på saker som frekvensmässig balans, dynamik och inte minst hur länge starka ljud pågår. Vidare har Spotifys inbyggda limiter, vilken stått för normaliseringen, kanske inte varit den allra bästa i jämförelse med Youtube och iTunes. 

    Men som sagt tycks detta bekymmer nu vara som bortblåst och Spotify har lovat att under början av 2021 helt och hållet gå över till den rådande volymstandarden LUFS. Limitern plockas bort helt för ”Normal” och ”Tyst” volymnivå (se bild).

    * LUFS, som står för Loudness Unit Full Scale, är idag det mest populära sättet att mäta upplevd ljudstyrka på gällande musik.

    1963158533_volyminstallningar.jpg.5d90401da319c2bc378b2977f6949a92.jpg

    Kontentan
    Kör på som vanligt och följ mina rekommendationer enligt Hur volymstark ska din mix vara 2021? men nu med vetskapen att din musik har ännu bättre förutsättningar att stå sig volymmässigt bra. Tänk dock på att:

    En välbalanserad mix där samtliga frekvenser är representerade på ett bra sätt fortfarande är det som väger tyngst. Bra musik kommer nämligen alltid låta bra, i alla fall om vi lyssnar till historien.

    Med detta sagt är det fortfarande en god idé att analysera dina mixar via loudnesspenalty.com vilket du kan läsa mer om här:

    Lycka till!

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.

    • Gilla 4

    Användarrespons

    Recommended Comments

    Tack för mkt bra info, Jon!

    En fundering. Om man ska ladda upp en ny låt till säg de 15 populäraste streaming-tjänsterna, hur kan/bör en mastrings-tekniker tänka när det gäller volymnormalisering. Kan man dela in tjänsterna i grupper beroende på deras ”LUFS-nivåer”? 
     

    Och isåfall, vilka tjänster skulle du gruppera tillsmmans? Youtube-Spotify-... ?

    :)

    Link to comment
    Dela på andra sajter

    Tack. Det är en mycket relevant fråga.

    Jag tycker du ska fokusera på en mastring till samtliga streamingtjänster och då utgå från Spotify. Lägg dig på strax över -14 LUFS så är du säker.

    Det enda undantaget är Soundcloud som inte har någon normalisering i dagslaget, men där bestämmer du helt och hållet själv, precis som på CD-tiden, hur mycket du vill pressa din musik.

    Du kan läsa mer om hur jag tänker kring ämnet här:

    /Jon

    Redigerat av Jon Rinneby
    • Tack! 1
    Link to comment
    Dela på andra sajter

    17 minutes ago, Jon Rinneby said:

    Förstår inte frågan 🙂

    Mvh Jon

    För en poplåt om 3 minuter så spelar det kanske inte så stor roll om det är 2.5 minuter eller hela.

    För tex soundtracket till en film så blir det bara konstigt.  Eller något med ganska mycket tystnad, som tex en ljudbok.

    Link to comment
    Dela på andra sajter

    12 minuter sedan sa pme:

    För en poplåt om 3 minuter så spelar det kanske inte så stor roll om det är 2.5 minuter eller hela.

    För tex soundtracket till en film så blir det bara konstigt.  Eller något med ganska mycket tystnad, som tex en ljudbok.

    Det spelar ingen roll om en låt är två eller sex minuter eftersom det är medianen det räknas på. Ju längre låt, ju mer exakt skulle man dock kanske kunna säga. Med detta sagt är LUFS alltså är inget vattentätt sätt att mäta upplevd volym på, men troligtvis det mest exakta vi har idag. 

    Gällande ljudbok eller poddar eller vad det nu må vara så är det mellan -23 LUFS till -16 LUFS som gäller. Men som sagt, det är egentligen bara att spela upp materialet du har, bestämma vilken LUFS du vill ligga på och låta musiken/ljudboken spela upp tills LUFS-en (integrated) har stabiliserats. 

    När det kommer till ljudläggning av film så jobbar man ju lite annorlunda än musik, vilket är ett kapitel för sig.

    Mvh Jon

    Redigerat av Jon Rinneby
    Link to comment
    Dela på andra sajter

    On 2021-01-08 at 13:25 sa Jon Rinneby:

    Tack. Det är en mycket relevant fråga.

    Jag tycker du ska fokusera på en mastring till samtliga streamingtjänster och då utgå från Spotify. Lägg dig på strax över -14 LUFS så är du säker.

    Det enda undantaget är Soundcloud som inte har någon normalisering i dagslaget, men där bestämmer du helt och hållet själv, precis som på CD-tiden, hur mycket du vill pressa din musik.

    Du kan läsa mer om hur jag tänker kring ämnet här:

    /Jon

    Tackar Jon för utförligt o tydligt svar💪
    //Mats

    Link to comment
    Dela på andra sajter

    Bra nyhet! Kanske förklarar detta de konstiga värdena som jag fått på Loudness Penalty? För skojs skull mastrade jag en låt till exakt -14 LUFS med Youlean som mätare. Jag kollade sen mot både Cubase egen mätare samt Waves dito. Alla visade samma. Men vid koll med Loudness Penalty så påstod den att Spotify skulle sänka låten med nära 2 LU. Har du nån erfarenhet av detta också och möjligen en förklaring? Efter detta skippar jag Loudness Penalty och kör i Youlean enbart.

    Redigerat av Marcus Nielsen
    Link to comment
    Dela på andra sajter

    11 hours ago, Marcus Nielsen said:

    Bra nyhet! Kanske förklarar detta de konstiga värdena som jag fått på Loudness Penalty? För skojs skull mastrade jag en låt till exakt -14 LUFS med Youlean som mätare. Jag kollade sen mot både Cubase egen mätare samt Waves dito. Alla visade samma. Men vid koll med Loudness Penalty så påstod den att Spotify skulle sänka låten med nära 2 LU. Har du nån erfarenhet av detta också och möjligen en förklaring? Efter detta skippar jag Loudness Penalty och kör i Youlean enbart.

    Men vad gjorde spotify då?

    Link to comment
    Dela på andra sajter

    12 timmar sedan sa Marcus Nielsen:

    Bra nyhet! Kanske förklarar detta de konstiga värdena som jag fått på Loudness Penalty? För skojs skull mastrade jag en låt till exakt -14 LUFS med Youlean som mätare. Jag kollade sen mot både Cubase egen mätare samt Waves dito. Alla visade samma. Men vid koll med Loudness Penalty så påstod den att Spotify skulle sänka låten med nära 2 LU. Har du nån erfarenhet av detta också och möjligen en förklaring? Efter detta skippar jag Loudness Penalty och kör i Youlean enbart.

    Det har jag faktiskt ingen förklaring till, förutom att Loudness Penalty i så fall fortfarande använde ReplayGain när du laddade upp? Fick du samma resultat på Youtube och TIDAL?

    Oavsett så kommer Spotify gå över till LUFS nu, om de inte redan gjort det. Detta innebär även att låtar som tidigare laddats upp kommer anpassas till detta. I praktiken innebär detta att det blir jämnare volym, mellan olika artister, än på ReplayGain-tiden. 

    Med detta sagt finns det andra saker som påverkar hur vi upplever ljudstyrka:

    • Håll koll på mellanregistret. Ett urholkat mellanregister, en så kallad hängmatta, kan framstå som mindre volymstark i förhållande till annan musik, speciellt när du lyssnar genom telefon eller datorhögtalare. Området 400-1000 Hz är (enligt min högst personliga smak) speciellt viktigt att hålla koll på.
    • Rensa upp i botten och toppen – dessa ohörbara frekvenser kan ställa till det för streamingtjänsternas normaliseringsalgoritmer och äta upp onödig energi. Läs mer om hög- och lågpassfilter här.
    • En låt med stort dynamisk omfång upplevs som regel starkare än en låt som är hårt komprimerad, när de spelas upp med samma LUFS.
    • Om din mix låter bra på svag volym när du lyssnar i studion, det vill säga att du hör alla viktiga detaljer, så är sannolikheten större att den även låter bra online.
    • Användandet av saturation, som skapar övertoner, kan bidra till ökad upplevd ljudstyrka. Något recept finns naturligtvis inte, men pluggar som Kush Audio TWK kan hjälpa på traven. 

    Mvh Jon

    Redigerat av Jon Rinneby
    Link to comment
    Dela på andra sajter



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...