Jump to content

  • Därför ska du ge virveltrumman lite extra kärlek

    FREDAGSTIPSET: Virveltrumman är trumsetets absolut viktigaste del. Trots detta slarvas det många gånger med vår älskvärda trotjänare när det väl är dags för inspelning och mixning.

    Jon Rinneby

    virvel.thumb.jpg.ea4aebcce7714eeae337f85c9cc2a3bc.jpg

    En ny (och stämd) virveltrumma kan kännas som ett helt nytt trumset och faktum är att virveltrummans ljud kan stjälpa eller hjälpa en hel låt. Med detta som bakgrund känns det därför inte mer än rätt att idag ge virveltrumman lite egentid, det har den förtjänat.

    Equalizer
    Ett välbeprövat knep är att använda en equalizer av typen Neve 1973. Ett högpassfilter på 80 Hz, ett low shelf på 220 Hz där värmen och kroppen sitter och ett high shelf på 7,2 kHz för topp och luft brukar göra susen. Börja med att öka 2-3 dB och se vad som händer. I praktiken är detta samma sak som att gröpa ur mellanregistret runt 400-600 Hz, vilket är vanligt förekommande för att plocka bort det pappiga och ihåliga ljudet från virveltrumman. Fördelen med att jobba med en equalizer av typen Neve är de begränsade valmöjligheterna - det går helt enkelt snabbare att ratta och filterna ger ofta en önskvärd karaktär.

    Saturation
    Nästa steg är att styra över virveltrumman med hjälp av saturation vilket genererar övertoner och tämjer transienterna. Det handlar med andra ord om en mildare form av distortion och kompression. Detta gör att virveltrumman har lättare att slå igenom samtidigt som de mest påträngande topparna kontrolleras så att den sitter bättre i mixen. Givetvis handlar detta om hur virveltrumman är inspelad samt vilket ljud du är ute efter. Tänk på att det många gånger är lättare bestämma mängden saturation när du lyssnar i kontexten, eftersom du då lättare kan avgöra hur dina inställningar påverkar hela mixen.

    Kompression
    Även om användandet av saturation bidrar till virveltrummans kompression finns det också anledning att titta närmare på en vanlig kompressor. Här underlättar det att tänka på kompressorn som något som kan forma ljudet och tillföra energi, snarare än att agera volymkontroll. Du kan med andra ord låta kompressorn bestämma hur virveln ska framstå i mixen: aggressiv, återhållsam, snärtig, lång eller kort sustain och så vidare, istället för tänka att den bara ska tämja transienterna.

    Om du ogillar att utgå från presets är ett bra utgångsläge på kompressorn den långsammaste attacken och den snabbaste releasen. Minska sedan på attacken tills du hör att transienterna klipps av och backa en aning. Öka sedan releasen tills du hör hur virveltrumman börjar ”andas i takt” med musiken. Detta kräver lite övning men är väl värt besväret.

    Nedan följer några andra inställningar att utgå ifrån. Tänk dock på att olika kompressorer beter sig olika och att 4-5 ms kan upplevas olika beroende på vilken sorts kompressor du använder.

    Lättare kompression

    • Ratio: 4:1
    • Attack: 10-20 ms
    • Release: 100-200 ms
    • Threshold: 2-5 dB gain reduction

    Mer sustain

    • Ratio: 6:1
    • Attack: 1 ms
    • Release: 200 ms
    • Threshold: 6-10 dB gain reduction

    Reverb
    Plåtreverb och virveltrumma passar som handen i handsken. Vanligtvis vill du få lite rymd runt virveln så att den inte framstår som alltför torr och platt - en lite mer tredimensionell känsla. Samtidigt kan rätt sorts reverb ge en rytmisk känsla till låten, förutsatt att det tajmas rätt. Till vanligheten hör också att du låter reverbsvansen klinga ut precis innan nästa virvelslag, vilket kan ge ett tajt och stort ljud samtidigt som det inte smetar. Snabbare låtar mår generellt bättre av kortare reverb och långsammare av längre. Ett hett tips är också att leka med ett slap-back delay.

    Sammanfattning

    • Välj gärna en equalizer av typen Neve 1073.
    • Jobba med saturation för att lyfta fram övertoner och tämja transienter. Då sitter virveln bättre i mixen.
    • Använd kompressorn för att forma ljudet och plocka fram energi.
    • Välj ett reverb som passar låten och justera längden efter virveltrummans anslag.

    Lycka till!

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.

    • Gilla 1

    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • live_puff_basta_liveljudet.jpg
    Bästa liveljudet

    En lättförståelig bok om vad du kan förbättra gällande liveljud och hur du gör det.

    Läs mer här >

  • Similar Content

    • By Ekkiiswasa
      Hejsan!
      Jag tycker det är jätte svårt att få till bra ljud till min röst vid inspelning. Det låter ofta skrapigt, vasst och knarrigt och även ofta distant.
      Jag har ett ganska högt register och min röst är nog ganska diskant. Det är vad jag tror ett av "problemen" sedan när det kommer till själva inspelnings tekniken så är jag inte jätte hemma på vad jag ska ta mig till för att få till bättre ljud. Det låter bättre när jag sjunger i lägre register men då mitt register inte är så tillvidare lågt så blir det ett problem.
      Jag gissar på att jag kan vara längre ifrån micken men när jag gör detta så tycker jag att det låter för distanserat, jag vill att rösten ska vara närmare och närvarande.
      sen vid isolering/ljudabsorbent delen har jag inte jätte koll på vad jag kan göra för att få så bra ljudkvalitet som möjligt. Jag har bara ett rum och väldigt lite plats vilket gör att jag inte kan bygga något jätte project utan hade tänkt mig ett minkbås/sköld för det är typ det jag får plats med.
      Någon som har tips på vad jag kan göra rent "fysiskt" för att få till ett så bra grundljud som möjligt med små förutsättningar?
      Tacksam för alla svar!
      Ha de fint 🙂
      mvh
      Jessica
    • By FreddeHstd
      Hej fellow forumare.
      Sitter och klurar på att inleda ett nytt inspelningsprojekt under våren tillsammans med en trummis och en basist.
      Nu undrar jag om det finns någon här som har erfarenhet av att spela in trummor i mono, och vad ni i så fall anser "makes or breaks" en schysst inspelning.
      Nu kan man givetvis ifrågasätta varför man skulle vilja spela in i mono, men då hänvisar jag bara till musikhistorien som är full av lysande exempel på monoinspelningar, så det här är inte tråden att diskutera mono eller inte, utan chippa istället in schyssta tankar OT.
      För att ge lite mera info om inspelningen:
      Trummor, kontrabas, elgitarr och sång (jag på de två sistnämnda) och allt läggs live. Kanske några pålägg, men annars är tanken att allt ska sitta live.
      Skitigt, lite bluesigt 50-tal med en touch av country och doowop. Nej, kanske inte doowop.
      Men tänk lite Pete Molinari, James Hunter, Middle Brother, etc.
    • By dalmobossen
      Halloj!
      Jag har hållit på med lite inspelning för egen del hemma på kammarn det senaste året. Har då använt Pro Tools MP9 + M-audio Fast track pro. Fungerar riktigt bra tycker jag.
      Nu vill jag börja spela in riktiga trummor också. Jag har kollat på M-Audio Fast Track Ultra 8R som har åtta separata ingångar. Det borde väl funka bra för uppmickning av trummor + nån slask-gitarr och ev. sång?
      Vi har en mixer i repan som heter Samson L2000. Den har Usb 2.0 och kan kopplas till datorn men jag kan inte få till separata kanaler/tracks i Pro Tools. Vet nån om det går? Kan man använda mixern som ljudkort till Pro Tools? Den har ju 16 st. mick/line-ingångar.
      Tacksam för all delad kunskap. 🙂
    • By Per GBG
      Hej! Protools finns ju nu i en gratisversion som ska vara enklare än den vanliga varianten. Någon som prövat ladda ner den på en laptop? Jag är speaker och gör reklam mm. Har idag et studiorum men vill vara mer mobil och kunna banda lite varstans. I sommarstugan tex. Jobbigt att släpa med sig stora datorn så, som sagt, någon som vet hur det funkar med laptop? HAr en fast track solo ljudkort/dosa och en AT4040 mic.
    • By WadRambo
      Hej! Jag håller på göra en remix av en låt då jag har acapellan från Tupac - Thug Life. Vid vissa delar av texten så hör man vissa ljud från bara höger högtalare (hörlur) och jag vill ta bort dessa ljud. Jag tänkte göra såhär: ta den delen av texten som jag vill ändra på och skapa en till som jag lägger över (och mutar den originala) och med den nya gör jag så att man endast kan höra det på vänster sida, men jag vill göra så att det hörs på båda sidorna. Så det blir mono i princip. Då kommer man bara höra rappandet och inte dessa andra ljud. Hur gör man det här?
      Tack på förhand!
  • Utvalda blogginlägg

  • Veckans populäraste ämnen

  • Utvalda pressmeddelanden

  • lathund_puff_spalt.jpg
    Nu på studio.se:
    Lathund för låtskrivare (e-bok)

    Eva Hillereds låtskrivarbibel är släppt i ny upplaga och vi är enormt glada över att ha den som e-bok i vår butik, där du också kan läsa mer om den.

    Läs mer >

×
×
  • Create New...