Jump to content
Annons
  • Checklista: Så får du mixen att låta bra överallt

    FREDAGSTIPSET: Tidigare har jag skrivit om bland annat om vikten av att lyssna rätt, vilket osökt leder oss in på frågan om hur du får mixen att låta bra. Och gärna överallt.

    Jon Rinneby

    ingang_965618258.jpg.8530bd05ae7c6f54fd9c38d8aba292b1.jpg

    Till att börja med så är det viktigt att förstå att det i stort sett är omöjligt att få en mix att låta bra överallt. Det är lite som att skjuta sig själv i foten om du eftersträvar detta. Det finns lika många ljudanläggningar, hörlurar och rum som det finns människor. För att inte tala om tycke och smak. Vad du däremot kan göra är att minimera risken för att just din mix låter dåligt i en majoritet av dessa lyssningssystem. Jag brukar tänka ungefär som såhär: Ju bättre högtalare du lyssnar på, ju bättre ska mixen låta.

    Om vi ska tillåta oss att generalisera för en stund så avnjuter de flesta idag musik antingen med in-ear lurar eller laptophögtalare. Det vore med andra ord dumt att inte ta hänsyn till detta när du mixar. Men att anpassa mixen efter dessa är enligt mig fel väg att gå.

    Gör istället allt du kan för att få din mix att låta så bra som möjligt i ett par studiomonitorer, eller annan lyssning, som du kan lita på. Då är chansen större att musiken även låter bra i mindre fördelaktiga högtalare eller hörlurar. Nu är det givetvis inte så att alla sitter i ett akustikbehandlat rum med högtalare som kostar lika mycket som en ny bil. Och inte ens detta är en garanti för mixen kommer låta bra.

    Så vad kan du egentligen göra? Det finns några saker som faktiskt kan underlätta, förutom att du naturligtvis måste känna dig bekväm med din grundlyssning.

    1. Skithögtalare
    Det är alltid bra att ha ett par riktigt dåliga högtalare till hands. De blir lite av ett värsta tänkbara scenario. Poängen med dessa är alltså inte att det ska låta bra, utan att mixen som helhet går fram och förmedlar den känsla du vill åt. Mobiltelefonens inbyggda högtalare är också en höjdare för att sätta mixen på prov. Om du vill ha ett par bra skithögtalare så kan jag varmt rekommendera Mono Mixcube. Kort och gott: Om du får mellanregistret att låta bra så är du ett stort steg på vägen till en bättre mix och detta kan dåliga högtalare ofta hjälpa dig med.

    2. Svag volym
    När du lyssnar på svag volym är det lättare att urskilja detaljer. Rummets påverkan på mixen blir dessutom mindre, det vill säga mindre/mer bas och störande reflektioner. Med svagare volym menar jag att du ska skruva ner rejält (och gärna stänga av skärmen) och bara lyssna. Detta hjälper dina öron att fokusera på helheten. Lyssna igenom hela låten och fundera över om det är något som sticker ut och stör. Gör mentala anteckningar och fixa. Det är såklart även viktigt att din mix låter bra när du krämar på. Skruva upp volymen under kortare perioder och känn efter. Det är viktigt att tänka på att ju starkare volym, ju mer bas och diskant går fram. Det vill säga mindre mellanregister. Du upplever då det som kallas hängmatta, vilket gör det svårt att urskilja viktiga detaljer i mitten. Läs gärna mitt tidigare inlägg om Fletcher–Munson i tipset Se till att din mix funkar optimalt på alla ljudnivåer som behandlar just detta ämne.

    3. Rummet
    Mixen kommer garanterat att te sig olika beroende på var i rummet du befinner dig. Lägg dig på soffan, eller sätt dig i ett hörn och gör något annat för en stund, medan du lyssnar. Är det något som sticker ut? Du kan även gå så långt som att öppna dörren till studion och gå ut, utanför rummet alltså. Stå i dörröppningen och lyssna en stund till. Du hör nu mixen med nya öron och förmodligen då saker du tidigare inte tänkt på. Som grädde på moset förlorar du också stereobredden och får på så vis reda på hur dina eq-justeringar faktiskt håller ihop. I dörröppningen kan det även vara lättare att få en känsla för hur leadsången sitter i mixen. Mycket användbart.

    4. Ett annat öra
    Sist men inte minst vill jag lyfta fram vikten av att låta någon annan lyssna. Inte bara av anledningen att denna person förmodligen sitter på annan lyssning, utan också för att hen faktiskt lyssnar annorlunda. Lite som att ha en gratis mastringstekniker. Det behöver absolut inte vara en musiker, utan bara en person som du litar på.

    Nedan följer checklistan som hjälper dig till mer balanserade mixar:

    1. Studiomonitorer som du kan väl.
    2. Hörlurar av bättre kvalité och In-ear som komplement.
    3. En vanlig stereo/bilstereo.
    4. Skräphögtalare av valfri sort som fokuserar på mellanregistret.
    5. Laptop eller mobiltelefon.
    6. En vän du litar på.

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!


    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...