Jump to content
  • Sign in to follow this  

    Automatisera mera – Tips och trix


    Jon Rinneby

    FREDAGSTIPSET: Förutsägbara mixar är ofta tråkiga mixar, men sån tur är finns det massvis med knep för att komma runt detta. Det kan handla om allt från sättet du eller bandet spelar på, till själva arrangemanget eller användandet eller inte användandet av effekter.

    party-2368563_1920.thumb.jpg.33e93f5be22fb4d76c0356ebcf5142db.jpg

    Idag tänkte jag skriva lite om volym- och effektautomatiseringar. Det vill säga hur du kan använda dig av olika sorters automatiseringstekniker för att skapa mer dramatik i din musik. Automatisera kan nämligen vara så mycket mer än att bara rätta till en dynamisk sångtagning eller att göra refrängerna starkare än verserna. När du spelar in går mycket förlorat på vägen, varesig du vill eller inte, och då det är upp till den som mixar att förstärka och återskapa detta i den mån det går. Mixing är nämligen som jag tidigare varit inne på i mångt och mycket en räddningsaktion.

    Du vill som regel alltid använda effekter när du mixar, även du inte alltid hör dem och faktum är att det ofta är de subtila effekterna som gör störst skillnad. Du vill åt effekten av effekten så att säga. Det är det du inte hör som påverkar dig mest när det kommer till musik. Men det handlar också om kontraster, det stora mot det lilla, det blöta mot det torra, det ljusa mot det mörka och så vidare. Kontraster är A och O när det kommer till att skapa intressant musik. Här kommer volym- och effektautomatiseringen in i bilden.

    Lite här och lite där
    Ibland kan det vara en så enkel sak som att lägga ett extra stort reverb på första ordet i en refräng, kräma på med ett extravagant virvelanslag, ett knasigt delay på vartannat anslag på gitarren, eller varför inte förstärka vissa ord som är av speciell betydelse för låtens känsla och karaktär? Tricket är att då och då våga lämna trygghetszonen, det förväntade, och fundera en extra gång över vilka partier i låten som kräver extra förstärkning. Med detta sagt är det så klart låten som sådan som är det viktiga och att förvirra sig bort i ett hav av effekter är sällan önskvärt. Det handlar kort och gott om att fånga och framförallt behålla lyssnarens uppmärksamhet med mer eller mindre subtila knep på väl utvalda ställen.

    Oavsett om det rör sig om ett trumfill, en gitarrslinga eller vad som helst egentligen - i slutet av ett parti, påväg in i en ny del, eller i mitten, var inte rädd för att låta det sticka ut lite extra. Dra upp volymen och/eller släng på en effekt just här och öka intensiteten. Om det rör sig om exempelvis trummor behöver det nödvändigtvis inte handla om att öka volymen på hela kittet utan kanske bara överhänget, eller låta kompressorn jobba lite extra så det styr över eller pumpar skönt.

    Texturer och energi
    Poängen är alltså nödvändigtvis inte att göra saker starkare, utan om att skapa rörelse, dynamik och en känsla av liv. Nya texturer bildas, om än bara för en kort stund, vilket gör hela upplevelsen mer intressant och mindre statisk. Musik handlar i mångt och mycket om energi och i förlängningen att förmedla denna energi genom högtalarna.

    Men det gäller samtidigt att tänka på att mindre många gånger kan vara mer, annars förlorar effekten sin effekt så att säga. Med detta sagt behöver du inte låsa dig till att automatisera ett instrument i taget - bara en sån sak som att lyfta fram basen en decibel eller två tillsammans med exempelvis sången i ett skrikparti kan skapa välbehövlig dramatik. Likväl händer det per automatik något spännande med hela mixen när du jobbar på detta vis, inte minst om du arbetar med en kompressor på masterregelen eftersom den då får kämpa lite extra och i sin tur sätta sin prägel på helheten.

    Så, automatisera mera oavsett om det handlar om volym, effekter eller panorering, och dina mixar kommer garanterat bli mer intressanta och spännande att lyssna på.

    Fredagstipset tar nu semester fram till 31 Juli. Glad sommar!

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!


    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.

    • Gilla 1
    • Tack! 1
    Sign in to follow this  


    User Feedback

    Recommended Comments

    Gregory Scott är en av mina stora förebilder. Finns mycket visdom att hämta där.

    Mvh Jon

    • Gilla 1

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Håller med!

    Men det finns mycket visdom här på studio.se också.

    Älskar dina tips och trix!

    • Gilla 1

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Emellanåt roar jag mig med att botanisera olika musikproduktionssidor, vilket är ett bra sätt för att hålla musikhjärnan och kreativiteten i trim.

      Dessa tips skriver jag sedan ner för att i sin tur plocka fram när jag kört fast eller bara behöver lite inspiration. Nedan följer mina senaste observationer. Mycket nöje!
      Använd ett low-cut-filer på basen i verserna och plocka bort detta i refrängen. På så sätt kommer refrängen garanterat att kännas större och fetare.
        Du kan få monospår att låta som stereo genom att kopiera spåret och panorera det helt till höger respektive vänster. Lägg sedan en kompressor på den ena kanalen och en expander på den andra.
        Testa att sjunga in leadsången viskande och blanda sedan försiktigt in denna med originalet. Detta ger sången en luftigare karaktär.
        Om din sång istället behöver lite mer botten kan du testa att kopiera spåret och filtrera bort allt mellanregister och diskant. Lägg sedan på någon form av distorsion och blanda försiktigt in med originalspåret.
        Använd de-esser på dina reverb. Detta ger ett mjukare, mindre väsande sound.
        Om du ljusar upp dina reverb i mellanregistret med en equalizer får dina instrument mer närvaro och tydlighet.
        Blanda in lite stadsljud, eller varför inte ljudet från ett pulserande tåg, i dina trumloopar för att de ska kännas mer levande och mindre statiska.
        När inspirationen tryter kan du plocka fram valfri loop och spela in och improvisera runt denna. Plocka sedan bort loopen. Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Sommaren har äntligen gjort sitt intåg och vad bättre än att dra ner rullgardinerna och stänga in sig ett svettigt studiorum utan luftkonditionering?

      Det har dykt upp en del helt klart intressanta pluggar under 2017. Men istället för att slita hår i hopp om att hitta de bästa, så har jag samanställt en lista på de tio vassaste digitala kreationerna hittils, med fokus på mixning och mastring. Vissa av pluggarna är gratis, medan andra kostar mer än vad jag egentligen anser rimligt. Hur som helst, valet är ditt. Samtliga fungerar till både PC och Mac.
      GOLD – Acustica Audio

      Senaste tillskottet från analogljudsmästarna Acustica Audio. Fyra equalizers, två extremt ovanliga kompressorer samt sju preamps, med ett sound som bland annat för tankarna till Neve, API, och Rupert Neve. Pris: 1 400 kr
      Seventh Heaven – LiquidSonics


      De 30 mest populära reverben från legendariska Bricasti M7 samlade i ett smidigt och lättrattat paket. Kräver iLok 2 eller 3. Pris: 430 kr
      IronOxide5 – Airwindows
      Extremt färgad rullbandsemulator med en rejäl dos old-school-feeling. Lättrattad och fantastiskt välljudande i sann Airwindowsanda. Pris: Gratis.
      Lindell 354E – Lindell Audio


      Multibands- och mjukvaruversionen av dyrgripen Neve 2254E är inget för dig med rattfobi. Den är dock ett ypperligt val för att komprimera lite tuffare trummor, elgitarr eller rocksång. Pris: 1 740 kr
      Blackface SC-5 – Black Rooster Audio


      En mångsidig VCA-kompressor av klassiskt snitt som fungerar lika bra på mastern som på aggressiva trummor. Lämpar sig extra bra för stereospår. Pris: 430 kr
      Gatey Watey – Boz Digital Labs

      En nyskapande gate som låter dig styra vilka frekvenser som ska dämpas när tröskelvärdet överskrids. Detta resulterar i mer naturligt sound och läckage trollas bort på ett nästan magiskt sätt. Pris: 90 kr
      Tapedesk – Overloud


      Kombinerar tre eftertraktade mixerbord och två populära rullbandspelare. Ett perfekt verktyg för dig som vill sätta lite extra färg på mastern eller på gruppkanalerna. Pris: 1 740 kr
      D16 – Tekturon

      Ett kreativt och annorlunda delay för dig som gillar att experimentera och är van att jobba med sequencers. Fungerar dessutom ypperligt att styra med en midi-controller. Pris: 670 kr
      MAX1 – Beatskillz

      Den intelligenta kompressorn som sköter grovjobbet åt dig. Ett utmärkt val för dig som är osäker på kompression och limitering, eller bara tycker att det är allmänt tråkigt. Få inställningar och mycket ljud. Pris: Gratis
      Endless Smile – Dada Life
      Skaparna bakom hyllande Sausage Fattener är tillbaka med en ny plugg. Exakt vad den gör förklaras bäst med en video. Pris: 340 kr
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Regnet öser ner och det mesta känns allmänt grått och trist. Jag gräver djupt i skafferiet i hopp om att hitta något att lysa upp tillvaron med och finner till min glädje en hel del gamla bortglömda pluggar.

      Dagens inlägg får därför två syften. Dels vill jag lyfta fram vikten av att du inte behöver det senaste för att skapa bra musik. Men samtidigt också betona att det är lätt att glömma bort gamla favoriter och trotjänare. Det kanske till och med är så att gamla pluggar är vår tids nya vintage?
      Nåväl, här kommer mina nuvarande bortglömda favoriter. Vissa är gratis, medan andra kostar en liten eller större slant:
      Boz-n Digital Labs – Bark of Dog
      Gratispluggen som på ett väldigt effektivt sätt lyfter fram botten utan att gröta. Perfekt på bas och baskagge.
      BootEQ mkII
      Gratis och fortfarande en av de mest välljudande equalizerna till PC. Fungerar till både mix och master.
      Sknote – Cuttertone
      Supereffektiv plugg för att råda bot på väsande frekvenser och centrera botten. Mångsidig men samtidigt lättrattad.
      Noisebud – Smile 3
      En nytänkande equalizer som förhoppningsvis får dig att dra på smilbanden. En alternativ mastringsplugg.
      Plugin Alliance – Noveltech Character
      Klassiskern som är perfekt för att lyfta fram karaktären på olika instrument. Ett utmärkt val på trummor, bas och sång.
      Toneboosters – ReelBus 4
      Rullbandsemulator med eget sound som tveklöst utmanar de allra största. Processorsnål och välljudande.
      Tone Projects – Sonitex STX-1260
      Pluggen som gör allt och lite till för att skita ner dina inspelningar. Endast PC.
      Stillwell Audio – The Rocket
      Fortfarande min favoritkompressor på trummor, oslagbar parallellkomprimering.
      Kush – UBK-1
      Kompressor med skit under naglarna som får musiken att andas och röra på sig. Analog känsla "på riktigt".
      Voxengo – Span
      Egentligen det enda analysverktyget du behöver och dessutom helt gratis.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
  • Utvalda blogginlägg

  • Veckans populäraste ämnen

  • mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.