Jump to content
  • Sign in to follow this  

    Automatisera mera – Tips och trix


    Jon Rinneby

    FREDAGSTIPSET: Förutsägbara mixar är ofta tråkiga mixar, men sån tur är finns det massvis med knep för att komma runt detta. Det kan handla om allt från sättet du eller bandet spelar på, till själva arrangemanget eller användandet eller inte användandet av effekter.

    party-2368563_1920.thumb.jpg.33e93f5be22fb4d76c0356ebcf5142db.jpg

    Idag tänkte jag skriva lite om volym- och effektautomatiseringar. Det vill säga hur du kan använda dig av olika sorters automatiseringstekniker för att skapa mer dramatik i din musik. Automatisera kan nämligen vara så mycket mer än att bara rätta till en dynamisk sångtagning eller att göra refrängerna starkare än verserna. När du spelar in går mycket förlorat på vägen, varesig du vill eller inte, och då det är upp till den som mixar att förstärka och återskapa detta i den mån det går. Mixing är nämligen som jag tidigare varit inne på i mångt och mycket en räddningsaktion.

    Du vill som regel alltid använda effekter när du mixar, även du inte alltid hör dem och faktum är att det ofta är de subtila effekterna som gör störst skillnad. Du vill åt effekten av effekten så att säga. Det är det du inte hör som påverkar dig mest när det kommer till musik. Men det handlar också om kontraster, det stora mot det lilla, det blöta mot det torra, det ljusa mot det mörka och så vidare. Kontraster är A och O när det kommer till att skapa intressant musik. Här kommer volym- och effektautomatiseringen in i bilden.

    Lite här och lite där
    Ibland kan det vara en så enkel sak som att lägga ett extra stort reverb på första ordet i en refräng, kräma på med ett extravagant virvelanslag, ett knasigt delay på vartannat anslag på gitarren, eller varför inte förstärka vissa ord som är av speciell betydelse för låtens känsla och karaktär? Tricket är att då och då våga lämna trygghetszonen, det förväntade, och fundera en extra gång över vilka partier i låten som kräver extra förstärkning. Med detta sagt är det så klart låten som sådan som är det viktiga och att förvirra sig bort i ett hav av effekter är sällan önskvärt. Det handlar kort och gott om att fånga och framförallt behålla lyssnarens uppmärksamhet med mer eller mindre subtila knep på väl utvalda ställen.

    Oavsett om det rör sig om ett trumfill, en gitarrslinga eller vad som helst egentligen - i slutet av ett parti, påväg in i en ny del, eller i mitten, var inte rädd för att låta det sticka ut lite extra. Dra upp volymen och/eller släng på en effekt just här och öka intensiteten. Om det rör sig om exempelvis trummor behöver det nödvändigtvis inte handla om att öka volymen på hela kittet utan kanske bara överhänget, eller låta kompressorn jobba lite extra så det styr över eller pumpar skönt.

    Texturer och energi
    Poängen är alltså nödvändigtvis inte att göra saker starkare, utan om att skapa rörelse, dynamik och en känsla av liv. Nya texturer bildas, om än bara för en kort stund, vilket gör hela upplevelsen mer intressant och mindre statisk. Musik handlar i mångt och mycket om energi och i förlängningen att förmedla denna energi genom högtalarna.

    Men det gäller samtidigt att tänka på att mindre många gånger kan vara mer, annars förlorar effekten sin effekt så att säga. Med detta sagt behöver du inte låsa dig till att automatisera ett instrument i taget - bara en sån sak som att lyfta fram basen en decibel eller två tillsammans med exempelvis sången i ett skrikparti kan skapa välbehövlig dramatik. Likväl händer det per automatik något spännande med hela mixen när du jobbar på detta vis, inte minst om du arbetar med en kompressor på masterregelen eftersom den då får kämpa lite extra och i sin tur sätta sin prägel på helheten.

    Så, automatisera mera oavsett om det handlar om volym, effekter eller panorering, och dina mixar kommer garanterat bli mer intressanta och spännande att lyssna på.

    Fredagstipset tar nu semester fram till 31 Juli. Glad sommar!

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!


    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.

    • Gilla 1
    • Tack! 1
    Sign in to follow this  


    User Feedback

    Recommended Comments

    Gregory Scott är en av mina stora förebilder. Finns mycket visdom att hämta där.

    Mvh Jon

    • Gilla 1

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Håller med!

    Men det finns mycket visdom här på studio.se också.

    Älskar dina tips och trix!

    • Gilla 1

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Samplingar… Bara ordet avskräcker säkert många. Kanske tänker du på billiga Casio-synthar från 80-talet? Eller varför 90-talets iöronfallande hip hop som spred sig över världen likt en löpeld?

      Oavsett vilka dina preferenser är så står en sak klar, samplingarna kom för att stanna.
      Casio SK-1 från 1985 må se ut som en leksak, men faktum är att den använts av artister som Fatboy Slim, Beck, Autechre, Portishead, Bloodhound Gang, Nine Inch Nails, Incubus och Blur.
      I sin allra renaste form är en sampling en digital ljudinspelning som spelas upp igen och återanvänds. Det kan röra sig om trumloopar, en fyra takters gitarrslinga eller ett sångparti. Fenomenet utvecklades dock redan under 60-talet, genom att man då manipulerade rullband eller vinylspelare.
      Idag ska jag dock tipsa om hur du kan krydda ditt redan inspelade material, ditt befintliga samlingsbibliotek eller dina trötta midi-instrument. Föreställ dig att du har en baskagge som låter ”ok” men inte mer. Genast sträcker du dig efter equalizer, en kompressor, en transient designer eller något annat för att rätta till problemet. Detta är naturligtvis inte fel, men det finns en annan väg att gå. Nämligen att använda samplingar. Men samplingar som du själv skapar! Det kan till exempel vara ljudet av en PET-flaska, en soffa, en cykelkedja, eller varför inte dunsen av en basketboll i en tom gymnastiksal? Ta sedan något av dessa ljud och se vad som händer om du blandar dem med originalljudet. Kontentan är att mixa samplingar med befintliga ljud, för att ge dem en ny unik dimension som i sin tur gör just ditt sound mer personligt. Och det bästa av allt? Du behöver inget speciellt program eller avancerad utrustning för att lyckas, bara viljan och gnutta fantasi.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: I takt med att våren gör sitt intåg är det dags att blomma ut i studion och sätta lite färg på tillvaron. Och vad bättre än lite nya digitala ljudförvrängare eller varför inte en ny spännande hårdvara? Samtliga pluggar fungerar till både PC och Mac.

      Sknote DolA

      Det klassiska "hemliga tricket" för att öppna upp och få enskilda instrument eller hela mixar att andas och kännas mer levande. Ett perfekt sällskap i grått och trist aprilväder. Pris 360 kr.
      Airwindows TubeDesk
       

      Kush Audio Omega 458A

      Lite skit under naglarna har aldrig skadat och speciellt inte när det låter så här bra. Med Omega 458A tuffar du till de mest trötta av instrument och mixar. Pris: 260 kr.
      Sly-Fi Kaya

      När inget annat fungerar så sträcker du dig efter Kaya. En sannerligen unik plugin med fet botten och sumpig distortion. Otroligt analog känsla. Pris: 710 kr.
      Waves Abbey Road Vinyl

      Emulering av Abbey Roads specialbyggda vinylgraverare. Mängder av inställningar för att få mixen att låta som förr. Pris: 2 200 kr.
      Blackrooser VHL-3C

      Avskalad variant av välkända Pultec EQP-1A. En välkommen räddare i nöden med perfekt vintagekänsla. Pris: Gratis.
      XLN Audio RC-20 Retro Color

      En sandlåda med oändliga ljudmöjligheter. Allt från försiktig distortion till spritt språngande galna effekter som garanterat livar upp stämningen. Studio har testat produkten här. Pris 765 kr.
      Audiothing Outer Space

      En trogen emulering av det omåttligt populära delayet från 70-talet. Som grädde på moset erbjuds tre olika lägen: Original, Modern, Old. Pris 470 kr.
      Zulu


      Avslutningsvis ett hårt dual mono/stereo-paket från Handsome Audio: Världens första passiva och analoga rullbandssimulator, inspirerad av Ampex 456. Pris: 6 700 kr.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Reverb… Denna fantastiska effekt som det skrivits avhandlingar om och som, då det används rätt, placerar lyssnaren i tre dimensioner och ger musiken liv och rörelse.

      Men reverb är också en riktig problemskapare, speciellt när det missbrukas. Grötiga mixar, mixar som låter amatörmässiga eller varför inte mixar som saknar fokus, kan alla vara resultat av reverb som inte utnyttjats på rätt sätt. Med anledning av detta viger jag därför dagens tips till hur du kan jobba smartare med rumsklanger.
      Spara på krutet
      Det kanske vanligaste problemet är att använda för mycket reverb. Det är naturligtvis frestande att lägga reverb på allt, men för att något ska låta blött, så måste något annat vara torrt. Det handlar helt enkelt om kontraster, precis som när du jobbar med equalizern och olika instrument. Om du vill ha ett stort sound så räcker det många gånger med att bara två eller tre element i mixen har ett lite längre reverb. Detta ger ofta mer än tillräckligt med djup, samtidigt som det inte låter kyrka (om det nu inte är det du är ute efter). Det slitna uttrycket ”mer är mindre” är väl värt att påminna sig om här.
      Botten och toppen
      Reverb mår bäst i mellanregistret, där våra öron är som mest känsliga. Det är därför (nästan) alltid en god idé att skära bort både botten och toppen. Jag brukar lägga en equalizer före varje reverb och skära vid 300 Hz respektive 6000 Hz. Vad detta gör, förutom att lämna plats i basen och den väsande diskanten, är att lyfta fram reverbet där det är som mest tydligt och gör nytta. Om du upplever att dina reverb låter ”kalla” kan du sänka lite runt 2000 Hz, -3dB brukar räcka.
      Kort är också vått
      Du har säkert hört uttrycket ”placera instrumentet i ett rum” - Men vad är det egentligen som menas? Kort och gott handlar det om att trolla fram illusionen av att den som spelar faktiskt befinner sig i ett rum i tre dimensioner och inte två. Ett rum med djup. Låt mig utveckla: När du spelar in exempelvis sång, gitarr, eller vad det nu må vara, så använder du i regel bara en mikrofon per instrument och spelar då alltså in i mono. Detta kan liknas vid att du ritar på ett papper i två dimensioner, det är helt enkelt platt. Detta behöver inte alls vara något dåligt och ibland är det precis denna torra effekt du vill åt. Men om du slänger på ett kortare reverb, under bit under 1 sekund, så får du genast känslan av att instrumentet är inspelad med fler mikrofoner, utplacerade på olika ställen i rummet - Du hör i tre dimensioner. Men precis som med långa reverb är det viktigt att inte gå till överdrift. Jag brukar tänka som så att rumsreverbets uppgift är att fylla ut ”tomrummet”. Det vill säga den korta svans som uppstår där det annars vore helt tyst.
      Pre-delay är viktigt
      Pre-day är tiden det tar för att reverbet att höras. Ju längre pre-delay, ju längre tid är grundljudet obehandlat innan själva reverbet hörs, en liten försening så att säga. Detta kan vi utnyttja till vår fördel om vi tillexempel vill ha ett stort reverb på leadsången, men samtidigt få den att kännas långt fram. Detta eftersom vår hjärna med hjälp av pre-delay då separerar de två ljuden från varandra, istället för att sammansmälta dessa. Testa att experimentera med pre-delay på mellan 50 och 80ms.
      Delay
      Reverb är inte alltid det självklara valet för att skapa djup. Fördelen med att istället använda ett delay är att detta tar upp betydligt mindre plats i mixen, samtidigt som själva effekten förblir i stort sätt den samma. Att sträcka sig efter delay när du jobbar med snabbare låtar, där det inte finns mycket utrymme för reverben att klinga ut, är därför en mycket god idé. Jag brukar tänka lite som så att: Långsamma låtar = Långa reverb (om låten kräver det). Snabba låtar = Korta reverb och delay och då gärna så kallade slap-back delay.
      Bra reverb att spana in
      TAL-Reverb-2. Gratis Valhalla VintageVerb. 450 kr Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
  • Utvalda blogginlägg

  • Veckans populäraste ämnen

  • mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.