Jump to content
  • 49 bästa mixtipsen: Tips 41-49

    Ollie Olson är en av Sveriges mest meriterade mixare, med en rad guldskivor i Sverige och utomlands. Vi bad honom ta fram vad som enligt honom var de 49 viktigaste mixtipsen. Här är tips 41-49 om hur dina mixar kan nå högre höjder.

    Ollie Olson

    Huvudbild_3_red.jpg.5e12088565fdb8f45b023616acc93059_red.jpg.0e8e0007415050cc2ff3c6ebf6d2a36a.jpg

    41. Ge dina keyboard djup och rörlighet
    Ytterligare ett bra knep för att skapa rörlighet och djup är att sakta svepa ett keyboardljud i sidled med en ganska lång reverbsvans. Man ska nästan inte uppfatta skiftningarna utan de ska bara kännas.

    42. Behövs alla dubbarna på kören?
    Körer är ett känsligt kapitel. Det blir allt vanligare att man lägger många stämmor med många dubbar på varje. Det kan ibland bli lite tjockt, så var noggrann och lyssna igenom om alla dubbar i varje stämma behövs.

    43. Låt sången låna briljans av kören
    Ju fler röster desto fler måste man rulla av i botten så att det inte slaskar och blir otydligt. För att få det maffigt är det bättre att göra dem lite smalare i botten och något toppigare så att de ligger ovanför leadsången och ”lånar ut” lite briljans till den.

    44. Panorera körerna utifrån genre
    Hur man ska panorera körer är en genrefråga. Modern pop och r'n'b mår bra av hårt utpanorerade körer för att skapa bredd och lyx. I Indiepop och alla typer av rock passar det oftast bättre med en något snävare panorering.

    45. Sänk nivån på s-ljuden
    Använd gärna de-esser på sång och körer, men var försiktig och kolla i olika system så att man inte upplever s-ljuden som läspiga. Det bästa sättet är ofta att lägga en mjuk de-esser och sedan automatisera nivåsänkningar på ”s”, ”t”, ”f” och ”k”. Då kan du hålla en högre grundnivå på sången utan att det blir för vasst.

    950744678_49Mixtips-Mixtips45_red.png.8d2ff81942b213b1c954f94f4670099a.pngAnvänd automatisering för nivåsänkningar på ”s”, ”t”, ”f” och ”k”.

    46. Automatisera för att skapa dynamik
    Försök att automatisera sång, pads, stråkar och andra instrument som kräver mycket dynamik. På så sätt kan du skapa liv i din mix. Det gäller förstås även andra instrument – höj gitarrer intill refrängerna, sänk virveln i verserna och så vidare.

    1858126982_49Mixtips-Mixtips46.thumb.png.efe26175d1c581ce931c2e7cadba0b5e.pngFörsök att automatisera sång, pads, stråkar och andra instrument som kräver mycket dynamik.

    47. Så mixar du torr respektive blöt sång
    Vilka effekter du ska använda på sång är väldigt genrestyrt. Du kanske vill ha en torr, nära sång eller en blöt svävande sång. Det finns lite olika fällor här. En torr sång kan upplevas som att den ligger utanpå ljudbilden och en för blöt sång kan lätt försvinna och bli liten.

    Torr sång
    Börja med att klona sången två gånger. Minusdelaya den vänstra -15 tick och delaya den högra +15 tick. Panorera ut klonerna fullt ut vänster – höger. Eq:a klonerna hårt och ta bort i princip allt under två kilohertz och lägg på några decibel i den absoluta toppen (bild 1). Lägg sedan klonerna lågt i förhållande till den vanliga leadsången. Man ska knappt höra klonerna utan mera känna dem. På så sätt så kan du hålla leadsången varmare, eftersom diskantperceptionen kommer från klonerna. Testa dig fram genom att tysta (mute) och sätta på igen, och känn hur det känns. När det är rätt så ska det kännas som en väldigt bred, varm och torr sång. Ett bra exempel på detta sångljud är Mejas ”All About The Money” där denna teknik utvecklades. Om du har klonerna för starkt så blir det rumskänsla, och då har man missat idén med torr sång.
    – Om du vill ha lite reverb på så lägger du det på klonerna. Då blir reverbet tunt och skört, eftersom klonerna är så smala. Du kan ytterligare bredda ljudet genom att låta alla tre kanalerna gå in i en harmonizer.

    49Mixtips-Mixtips_47_1_Torr_sang_red.thumb.jpg.1a260894d525b9540fff7795af0c6416.jpgBild 1: För torr sång: Eq:a bort allt under två kHz och toppa för mer lyx. I exemplet används Logics Channel EQ.

    Blöt sång
    Skapa två delay och tre reverb. Av dina delay gör du ett kort stereodelay (bild 1) med delaytider på 40–50 millisekunder som du lägger ganska svagt och på detta vis skapar lite bredd.

    49Mixtips-Mixtips_47_1_Blot_sang.thumb.png.bebffca280877e16ccfd4a1e2ea0dcdc.pngBild 1: För blöt sång med Logics Stereo Delay. I exemplet används Logics Stereo Delay.

    Därefter lägger du ett långt åttondels- eller fjärdedelsdelay för att skapa djup och rymd (bild 2).

    47_langt_delay_red.thumb.jpg.1876eafa69986ef71caf1938161b48e5.jpgBild 2: Det andra delayet för blöt sång: Soundtoys Echo Boy.

    De tre reverben ska vara ett kort rum (bild 3), ett längre plate-reverb ( bild 4) och slutligen ett långt hall-reverb (bild 5) med en predelay som är en åttondel långt, vilket gör att detta reverb reagerar senare. De tre reverben ska ligga som tre lager där de tar vid efter varandra. Gör alla reverb relativt smala och tunna i botten så att de inte känns alltför tunga och tar en massa plats. Viktigt är också att du lägger delay före reverb, annars går du miste om att få reverb på dina delay.

    49Mixtips-Mixtips_47_kort_rum_red.jpg.d8768049c6211ed2754bcc84ecb9dc47.jpgBild 3: Tredje reverbet med kort rum med. I exemplet används Waves Renaissance Reverb.

    726819805_Tips42_Blot_sang_reverb_endastplate.jpg.1551176412d5294de64e796b6704fc19.jpgBild 4: Längre Plate. I exemplet används Lexicon Plate.

    49Mixtips-Mixtips_47_2_Blot_sang_red.thumb.jpg.65522c1316908d76e4660a9e6e6d68dd.jpgBild 5: Och slutligen Logics Space Designer, med ett långt Hall-reverb som Ollie ofta använder för popsound.

    48. Ta bort det som inte gör helheten bättre
    Nu börjar du närma dig ett slags slutmix. Gå igenom de olika funktionerna i de olika instrumenten och vad du upplevde i början som viktigt. Först nu kan du avgöra om olika instrument fyller sin funktion. Tänk på att ju fler instrument som finns i produktionen desto mindre måste varje instrument bli för att få plats i ljudbilden. Testa att tysta några instrument för att se om det blir tydligare eller om du tappar något viktigt. Om du upplever det mindre rörigt så tveka inte att ta bort saker. Det finns inget självändamål i att ha många instrument i en mix.

    49. Testa din mix i olika system
    När du känner att du är färdig, bounca ut låten och spela upp den i din mp3-spelare, i farmors köksstereo, i bilen, i hemstereon, på den lokala klubben, ja, i en mängd olika system för att se hur du upplever mixen. Skriv ner tankar och känslor. Vila från låten och mixen ett tag så att "vanelyssning” hinner försvinna. Sedan gör du dina ändringar i lugn och ro och gör sedan om lyssningsprocessen tills du känner att "nu blir det inte bättre".

    Här finner du samtliga delar av 49 bästa mixtipsen.

    De 49 bästa mixtipsen är en uppdaterad och reviderad version av tidigare publicerad artikel med samma titel i Studio 10-2011.


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Create New...