Jump to content
  • Sign in to follow this  

    Gör en egen jullåt i Studiofestivalen och vinn fina priser


    Björn Olsberg

    Gör en egen jullåt i Studiofestival nummer 46! Lagom till jul har vi dessutom lyckats få med fina priser från Fitzpatrick som sponsrar festivalen.

    Äntligen är det dags för en ny Studiofestival. Denna gång med jultema och det enda som krävs för att medverka är att du är medlem här på Studio.

    Bidraget måste vara nytt (inte tidigare utgivet) och kan vara gjord av dig själv eller tillsammans med andra. Bidraget ska vara inskickat senast den 31 december 2019 och vinnare utses den 13 januari 2020.

    studiofestival_2019_jullat.thumb.png.bc48f2b3d5117300cd1f031b234e3fc1.png

    Fitzpatrick är vänliga nog att sponsra denna festival med fina produkter: Universal Audio Arrow, ett par Kali LP-6 (monitorer) och klaviaturen Nektar GX49.

    Läs mer om hur du går tillväga!

    Använd tiden väl, ha kul och må bästa jullåt koras.

    Om Studiofestivalen
    Studiofestivalen började för ganska precis 15 år sedan i ett initiativ från forummedlemmen ®offe i forumets 776:e tråd någonsin. Och nu 15 år senare är vi uppe i festival nummer 46. Festivalen brukar ha ett tydligt tema och har uppskattats mycket av många.

    • Gilla 4
    Sign in to follow this  


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Björn Olsberg
      Äntligen drar höstens Studiofestival igång, och denna gång har vi fina priser sponsrade från Luthman Nordic. Temat är Bästa 70-talssoundet, och du väljer själv genre!
      Du väljer helt själv vilken genre och vilka instrument/pluggar du använder. Missa inte senaste fredagstipset ”Så rattar du fram 70-talssoundet” där du kan få både vägledning och inspiration på vägen.
      Tävlingen har fyra vinnare med riktigt fina priser (klicka för att läsa mer):
      Aston Halo. Värde 2 399 kr Mackie MC 350. Värde 2 199 kr Cort G290 Fat. Värde 6 249 kr Supreme Reach-01. Värde 999 kr Totalt värde: 11 846 kr
      För regler och mer information, se inlägget på forumet:
       
    • By Björn Olsberg
      Nu sparkar vi igång vårens studiofestival och utmaningen är att ratta fram det mäktigaste metal-gitarrsoundet.
      För 47:e gången i ordningen är det dags för vår interna tävling kallad Studiofestivalen. Utgångspunkten är färdiginspelad ljudfiler med gitarrer. Uppdraget är att ratta fram det mäktigaste soundet. Priset är den eftertraktade äran.
      Senast den 15 juni ska du ha skickat in ditt bidrag. Därefter röstar medlemmarna på sajten, samt en jury.
      Läs mer och kom igång i inlägget nedan.
       
    • By Nyhetsroboten
      Beatport joins with Loopcloud, Plugin Boutique, LANDR, iZotope, and Roland Cloud to identify groundbreaking new artists, and give away over $100,000 in prizes and a Beatport release to 50 winning producers.
      Carrying on Beatport’s 16-year tradition of fostering the growth of the electronic music community, the Beatport Producer Challenge will scour the world for 50 producers on the cusp of greatness.  Partnering with Loopcloud and Plugin Boutique, LANDR, iZotope, and Roland Cloud, the Beatport Producer Challenge will create a path to notoriety for talented producers across Beatport’s ten most popular music genres.

      Utilizing the diverse platforms and software available from Loopcloud, Plugin Boutique, LANDR, iZotope, and Roland Cloud, aspiring producers will have until Monday, May 11, 2020, to create a wholly original piece of music to enter into the competition. Winners will be awarded highly-prized software and subscriptions, totalling over $100,000 in value from these great partners. In addition, every winner's track will be released and exclusively promoted to the Beatport community, giving unprecedented focus and attention to each of the 50 winning entries.
      In order to augment and enhance the producer’s toolkit for the Beatport Producer Challenge, each entrant will get a one month free trial of Loopcloud, giving them a choice of 4 unique sample packs, 300 credits to spend, and full Loopcloud functionality.
      Additionally, all producers entering the competition will have access to a free trial of LANDR’s incredible mastering and distribution platform so they can master their completed track for free before uploading it for consideration in the Challenge.
      Likewise, all entrants will have access to a 30-day free trial of Roland Cloud, complete with Techno Patches and Patterns for the JUNO-106, JUPITER-8, SH-101, TB-303, TR-808, and TR-909.
      Beatport’s world-class curation team will choose 50 winners for the most popular ten genres: Techno, Tech House, House, Melodic House & Techno, Deep House, Drum & Bass, Minimal / Deep Tech, Trance, Dance / Future / Bass House, Afro House.
      Video: Beatport Producer Challenge | $100,000 in Prizes!
      The 50 winners will receive:
      One year of Beatport LINK PRO+ and $50 in credits on Beatport.com One year of Loopcloud Studio Plugin Boutique Scaler Music Theory Tool An iZotope Beatport Bundle with an Iris 2 Sample-Based Synthesizer, DDLY Dynamic Delay, Mobius Filter, and Elements Suite One year of LANDR Pro and Lethal Synth plugin; and a One Year Roland Cloud Membership. Read more here
       
    • By Jon Rinneby
      Studioräven raskar över isen. Nu är det äntligen dags för en ny studiofestival! Denna gång med jultema och det enda som krävs för att medverka är att du är medlem här på Studio.
      Själva festivalen går till som så att du själv, eller tillsammans med andra, skriver och spelar in en nyskriven (aldrig tidigare utgiven) jullåt. Bidraget får vara max tre minuter långt och måste innehålla någon form av sång.
      Låten skickas till studiofestivalen@gmail.com via www.sprend.se senast den 31 december, tillsammans med ditt användarnamn. Bidraget ska vara wav/aiff, 16 bit, 44.k kHz och följa Spotifys nuvarande volymstandard. Detta kollar du enkelt av på www.loudnesspenalty.com. Vid frågor kontakta Jon, eller skriv här i tråden.
      Efter detta sammanställs bidragen i en låtlista 1-10 januari, där Studios medlemmar röstar fram topp tre.
      Stort tack till Fitzpatrick som bidrar med samtliga vinster. Klicka rubrikerna för att läsa mer.
      1:a pris – UA Arrow
      Värde: 5 550 kr
      2:a pris – 1 Par Kali LP-6
      Värde: 4 100 kr
      3:e pris – 1st Nektar GX49
      Värde: 1 050 kr

      Sammanfattning
      Anmälan sker genom att du skriver en kommentar i denna tråd. Endast medlemmar på Studio får rösta. Bidrag mailas till studiofestivalen@gmail.com senast den 31 december. Röstning sker 1-10 januari. Vinnare koras 13 januari. Studios medarbetare vill även passa på att tacka våra medlemmar och i samband med detta önska er alla en riktigt god jul!
    • By ONSatan
      Hej,
      HILFE, har två frågor ang denna låt:
      1.       Funkar mixen rent balansmässigt instrument vs instrument vs ”sång” etc?
      2.       Funkar frakvensbalansen överlag (bas vs mid vs diskant)?
      3.       Är den ”lagom” pressat rent volym-mässigt?
      4.       Övrigt?
      Bakgrund:
      Detta är den låt jag hade med i jullåtsfestivalen.
      Eftersom jag inte kan sjunga men istället varit ganska ambitiös med tomteljud, bjällror, ”carolish-kör” mm så var jag trots allt någorlunda nöjd (efter förutsättningarna) då jag skickade upp låten.
      MEN, när jag väl hörde den jämfört de andra låtarna så höll jag på att spontanspy så sjukt kast min låt lät vs övriga!
      Efter några dagars mental återhämtning så öppnade jag upp låten igen och började lyssna efter fel. Tyckte det lät ”OK” (kunde höra allt) tills jag började referenslyssna på annan musik i samma lurar… OJ, jag hade extremt mycket mer bas, mer låg-mid och totalt lägre volym än övrig musik. Så, jag började skära botten brutalare än innan samt höjde de höga frekvenserna. Mixade/fixade/trixade tills låten började låta mer ”Normalt” men att jag fortfarande kunde höra det jag ville höra.
       
      Så, glad i hågen tog jag med mig filen och lyssnade bl.a. i bilen, på min B&O blåtandshögtalare etc etc. Tyckte att det lät ”konstigt dåligt/fattigt/klent men inte katastrof”. Lyssnade då i lurar via mobilen och tyckte ”f-n vad fattigt/tråkigt det låter, jag är ju sämst i världen, helv…e!”.
      Gick tillbaka till datorn. Lyssnade igen, ”ah, SÅ illa är det inte”. Gjorde några småjusteringar, skulle exportera igen och, vänta, vaddå ”export as Mono”?? …%#¤!”!!
      Hade gjort alla exporter i Mono… Så, låten var skevt mixad frekvensmässigt OCH i Mono!
      OCH, är det nått annat som MÅSTE fixas? Tänkte lägga denna på Spotify typ i November 2020… Hade först tänkt göra om den veliga sursången i körerna men känner nog för att behålla dom då de känns folkliga (typ ”Kalle 50+ tar i för kung och fosterland efter ett par julsnapsar…” J )?
      Så, HILFE!
  • Utvalda blogginlägg

  • Veckans populäraste ämnen

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.