Jump to content
Annons
  • Toplines och stämmor med Camilla Dahlstedt

    MÅNDAGSINTERVJUN: I den här intervjun berättar Camilla Dahlstedt om jobbet som topliner, skillnaden mellan att skriva till egna projekt och beställningsverk och att vad som väcker inspiration till text och melodi.

    Lotta Fahlén

    740575449_1.Selma_Gronlund_red2-1.thumb.jpg.553ad13941eb548f4d5de92b1935b941.jpgCamilla Dahlstedt. Foto: Selma Grönlund.

    Camilla Dahlstedt är sångerska och låtskrivare. Hon hörs som vokalist i indiepopbandet Last Lynx vilka blivit rosade i bland annat brittiska The Guardian. Nu frilansar Camilla som topliner för produktionsmusik och är aktuell med ny musik från bandet. Att jobba som topliner innebär att ansvara för text och melodi i en musikproduktion, och är ofta baserat på ett beat eller en instrumental bakgrund.

    Idag jobbar du som topliner, vill du berätta lite om resan dit?
    – Jag har inte gått någon låtskrivarutbildning utan min utbildning skulle jag nog säga har varit bandet. Jag har inte riktigt fattat att jag är topliner förrän nyss, vi har gjort musik ihop i massa år, sedan 2011, med bandet och färdigheten har nog successivt växt fram. Det var egentligen nyligen som jag började förstå att jag faktiskt kan göra det på egen hand. Men jag har alltid hittat på melodier och skrivit små texter - röstmemona och anteckningarna är otaliga i min telefon. Att jag nu skriver produktionsmusik började med att jag bodde hos en vän i Berlin för några år sedan som jobbade med reklammusik och genom honom fick jag jobb som vokalist. Sedan har jag genom dem jag jobbat med där kommit i kontakt med en person som gör produktionsmusik på uppdrag för BMG, han i sin tur har anlitat mig för att skriva och spela in topline på ett nuvarande projekt som han jobbar på.

    Kan du stega oss igenom din process när du skriver toplines?
    –  Hm, det kan absolut vara olika, men om jag första gången jag hör en låt vill röra på mig eller dansa till det alternativt att jag på en gång föreställer mig någonting visuellt, då vet jag att det kommer gå smidigt. Då måste jag bara hitta rätt ord för att beskriva de bilder jag ser eller känslor jag känner. Men ibland är det absolut inte så, då kanske jag måste jobba fram den känslan genom att skriva ner massa stödord, kanske kolla i någon anteckning sedan tidigare för att få inspiration, eller bara börja nynna in det första jag tänker på och sen lyssna vad det låter som att jag sjunger för att komma vidare.

    Är ditt tillvägagångssätt annorlunda när du skriver toplines åt andra vs egna projekt?
    – Ja absolut, när det kommer till bandet skriver jag nästan aldrig själv. Oftast är vi två, ibland nästan hela bandet på fem personer. Fokuset i melodi och text är mycket mer abstrakt än om jag skriver till produktionsmusik. Vi brukar fokusera på rytm och melodi i orden, om någon kommer förstå eller om det ens är grammatiskt korrekt är sekundärt, sången ska mer vara som ett instrument än något som står i centrum som berättande.

    –  När jag skriver till produktionsmusik är jag själv hemma och spelar in, sedan skickar vi idéer fram och tillbaka producenten och jag. Sedan är fokuset ett helt annat, oftast finns det referenser utifrån vad beställaren är ute efter, texten ska gärna vara generell och inte allt för laddad, flow och känsla är mycket viktigare då syftet i slutändan är att kunna använda musiken till till exempel ett flertal filmproduktioner. Det är en utmaning på ett helt annat sätt än med min egna musik.

    Var hittar du inspiration till texter och melodier?
    – Jag brukar alltid ha ett skrivblock med mig eller skriva anteckningar i mobilen, det kan vara allt från iakttagelser av människomöten och beskrivningar av fina färger i naturen under en promenad till att jag läser något ord någonstans som skulle vara fint att sjunga. Ilska och sorg brukar alltid, tyvärr, vara väldigt bra inspirationskälla.

    – Men det bästa är såklart när inspirationen kommer från själva musiken i sig och sätter igång någonting som bara trillar ur mig.

    Har du några tips och tricks för att skriva stämmor?
    – Jag skulle inte påstå att jag är någon hejare på stämmor, jag brukar egentligen bara prova och se om det låter bra, ibland måste jag ta ut melodin på piano/midiklaviatur och spela stämman för att dubbelkolla att det inte skär sig. Men oktaver är ju annars ett säkert kort om man vill få lite bredd på ett parti.
    –  Ett tips skulle väl kunna vara att inte underskatta unisona stämmor med olika röster, tycker det är så fint, ibland är det enklaste det bästa.

    Vad skulle du säga utgör riktigt bra toplines?
    – Oj vilken bra fråga. Jag gör nog ingen jätteskillnad på vad jag tycker är bra topline och bra musik eller produktion. Om jag vill röra på mig till det, oavsett tempo, så gillar jag det. Är också en sucker för det enkla, upprepningar, små enkla variationer av något litet till exempel ändelser av upprepande rader, låta en rad bara vara "oh" istället för text. Det får absolut inte vara alltför krångligt, om det är en avancerad melodi kanske jag kompenserar med simplare eller upprepande text, eller tvärtom.

    Och till sist – vad är du aktuell med framöver?
    – Vi släpper en EP med bandet i december, så det är bara att hålla utkik på alla olika musikplattformar!

    Last Lynx Spotify:


    Måndagsintervjun är en serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.

    • Gilla 1

    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...