Jump to content
  • Studiopodden: Göran Eriksson

    Studio ringer upp några av de mest intressanta musikerna i Sverige och pratar om vad som har format dem och gjort dem till de instrumentalister som de är idag. Först ut är den rutinerade gitarristen Göran Eriksson.


    David Henriksson

    Göran Eriksson har spelat med stora delar av Sveriges artistelit under de senaste 25 åren. Han har bland annat varit Jill Johnsons kapellmästare. Studios bloggare David Henriksson fick en pratstund med honom om att hitta sin egen musikaliska röst, sätt att aktivera sig under musikaliska lågsäsonger eller när inspirationen sinar, gehör/musikteori/notläsning, aha-upplevelser som kan få en att förstå musik på nya sätt och fler intressanta ämnen som kan vara givande för dig – oavsett vilken funktion eller relation du har till musik.

    Läs mer om Göran Eriksson på Thyras officiella hemsidaFacebook-sida eller Instagram-sida.

    Och snart blir det mer! Nästa videointervju publiceras den 24 juni med basisten och Grammy-prisvinnaren Victor Brodén.

     

    EBSglow.jpeg.8cf60bca8ba9f22e6ba0d5e9f8a910e2.jpeg

    Den här videointervjun är sponsrad av EBS Sweden


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By David Henriksson
      Lovisa Sjöberg Nordahl har de senaste fem åren turnerat som gitarrist med bland andra Zara Larsson. Här berättar hon om hur musik- och gitarrintresset uppstod, skillnaderna mellan att plugga i storstads- och småstadsmiljö, vikten av att upptäcka kvinnliga gitarrist-förebilder i vuxen ålder, metoder för att öva och nöta in material, hur gehöret varit hennes bästa vän och mycket mer. Väldigt intressant pratstund!
      > Prenumerera på podcast
      > Lyssna på avsnittet som podcast
      > Samtliga poddavsnitt
      Video you Youtube:

      Den här videointervjun är sponsrad av EBS Sweden
    • By Andreas Hedberg
      David Henriksson. (Foto: Sean Marshall)
      David Henriksson är sedan två år baserad i Nashville där han jobbar som gitarrist för flera olika artister. Kanske har du läst hans tidigare blogginlägg på Studio? Nu kan du åter följa David och ta del av hans erfarenheter. Men först, en sammanfattning av hans resa så här långt.
      Första tiden i Nashville
      – När jag flyttade till Nashville i juli 2017 hade jag fyra country-gig bokade första veckan och inget annat. De två första månaderna trillade det in massor av jobb och jag spelade med minst en ny artist eller band varje vecka och där det varje vecka var upp till 35 nya låtar att lära sig. Efter sex veckor fick jag erbjudande att göra en audition för att spela med Tracy Lawrence som med sina 18 singelettor och 14 miljoner sålda countryplattor verkligen är en legend. Jag spelade med honom i ett och ett halvt år, och fick vara med om konserter på bland annat Grand Ole Opry House och Ryman Auditorium – två av de mest ikoniska konserthusen för countrymusik. Det blev också spelningar på flera festivaler. Ibland upp till 30 000 personer i publiken, samt även flera tv-framträdanden.
      Fler gigerbjudanden och auditions
      – När jag hade spelat i några veckor med Tracy Lawrence, fick jag ett samtal av en kille som är bandledare för en countrysångare som heter Kenny Chesney som sålt 29 miljoner plattor och haft runt 30 singelettor, 16 av hans album har toppat Billboard-listan. Dessutom har han vunnit massor av Country Music Association Awards. De ville att jag skulle göra en audition för att spela med Kenny som nyligen blivit av med sin gitarrist. Vi var sex personer som blev inbjudna till audition men tre dagar senare fick jag ett sms av bandledaren som bad mig ringa honom. Han berättade att gitarristen som planerat att sluta hade ångrat sig, så det blev tyvärr ingen audition. Ändå häftigt att vara en av sex gitarrister i stan som var påtänkt, speciellt efter så kort tid i Nashville.
      – Några månader senare ringde samma bandledare igen till mig och undrade om jag ville göra en audition för en yngre countryartist som heter Michael Ray, och då stod det till slut mellan mig och en annan, men de valde den andra killen. Jag har fått rätt många erbjudanden men som i många fall varit svårt att kombinera med mina huvudsakliga gig. För mig är det viktigt att vara trogen mitt eget val vilket innebär att jag får tacka nej till spelningar och därmed pengar, men det är skönt att ha fokus på turné varje helg med Kyle Daniel och många förbandsgig till olika artister. Bland annat ska vi inom kort spela i Florida och sjunga och spela nationalsången innan countrystjärnan Brad Paisleys gig i Orlando. Sedan ska vi spela in Kyle Daniels nya platta de närmaste månaderna.

      Från sista gighelgen med Tracy Lawrence. (Foto Timothy Hiehle)
      Svåra karriärsbeslut
      – I januari 2019 hoppade jag av giget med Tracy Lawrence och det var efter flera månaders funderingar om framtiden med min familj, flickvän och nära vänner, och jag kände att jag ville göra lite andra saker också. Dessutom fick jag ett erbjudande om att spela med en god vän till mig, (Kyle Daniel som nämns ovan), i en musikstil som kanske ligger ännu närmare hjärtat – fortfarande countrybaserat men med lika mycket rock- och bluesinfluenser.
      – Under 2019 har jag spelat för betydligt mindre publik och för mindre pengar men det känns ändå rätt. Mitt visum går ut i februari 2020 och jag vill jobba i både Sverige och USA. Men jag behöver försöka förlänga mitt visum. Det viktigaste för det är att visa att man gjort vettiga saker, och jag håller på för fullt att skicka in en massa material som intervjuer, artiklar, medverkande på plattor med mera till min advokat. Detta är sådana saker de huvudsakligen kollar på när de går igenom en visumansökan. Det blir också hårdare och hårdare att få visum. Om jag åker hem nu så kanske det är näst intill omöjligt om några år att få visum igen.

      Inspelningen av EP. Producenten Guthrie Trapp till vänster om David och brodern Viktor längst ut till höger (Foto: Mikael Audell)
      Inspelning av EP med producenten Guthrie Trapp
      – Ett av målen för resan var att spela in en EP – en egenskriven soloplatta med fem låtar tillsammans med producenten Guthrie Trapp. Planen var att det skulle ske ganska omgående när jag kom till Nashville. Syftet var att ha någonting att visa upp för att få gig, men det visade sig snabbt att i Nashville finns det så mycket jobb att man inte behöver ha någon soloplatta att visa upp för att få jobb. Här finns ett stort behov av gitarrister och på en del gig är det till och med upp till fyra gitarrister på scen.
      – EP:n blev inte inspelad förrän i april 2019. Istället för att hyra in en massa Nashville-musiker så gjorde jag det med min bror som är en väldigt duktig trummis och som jag spelat mycket med genom åren. Så vi gjorde EP:n när han var över på besök tillsammans med några andra kompisar.
      Levande studioklimat
      – Studioklimatet här i Nashville är otroligt levande – mer än på många andra platser. Men det är dyrt att hyra in sig. Tack och lov hittade vi ett rätt billigt alternativ, en ganska liten studio. Jag ville spela in alla i samma rum så att det skulle kännas som en livetagning med fyra musiker i samma rum utan klicktrack och inga extra pålägg efteråt. Det blir förstås läck mellan mickarna, men det finns väldigt många bra plattor genom åren där folk har spelat in på detta sätt. Så vi gjorde 2-4 tagningar per låt, och visst kände jag att jag hade kunnat spela ännu mer perfekt ibland, men det finns en glöd där som är svår att återskapa om man gör 75 tagningar själv efter att de andra satt sina bakgrunder. Guthrie Trapp var med som producent. EP:n kommer släppas under hösten 2019.

      Som förband till legendariska Charlie Daniels Band i Montgomery, Alabama. (Foto: Sean Marshall)
      – Jag spelar just nu med Kyle Daniel och gör även en del andra frilansjobb och vill också komma in lite mer i studiosvängen. Samtidigt känner jag att man måste vara i stan längre för att få in en fot där. Det är en mindre skara musiker som gör studiojobb jämfört med oss som turnerar. Vissa hinner göra 2-3 studiosessioner per dag, men som turnerande musiker så är det ju svårt att hinna spela med 2-3 artister samma dag.

      David och nye Nashville-svensken Karl-Johan Wigander på scen med Kyle Daniel i Chattanooga. (Foto: Sean Marshall)
      – Under de två åren jag har varit här så har det mest blivit country-gig, men även rock och blues-influerade saker. Jag hoppas det i framtiden blir ”Americana-grejor” – lite mer avskalad, organisk och mer akustisk musik, som till exempel Chris Stapleton med
      mycket akustiska gitarrer. På sistone har jag haft sällskap av en annan svensk – en 20-årig göteborgare som heter Karl-Johan Wigander. Otroligt bra trummis! Han har redan hunnit plugga på både ”Berklee Collage of Music” i Boston och ”Musicians Institute” i Los Angeles, och han har spelat med mig och Kyle sedan början av augusti. Det är kul med ytterligare en svensk i bandet. Hans visum går också ut i februari 2020 så vi kämpar på båda två med visumfix i veckorna och turnerande på helgerna.
      Videon som släpptes via Rolling Stone Magazines hemsida.
      Från och med nu på torsdag (17 oktober) kan du följa Davids fortsatta äventyr genom Davids Nashville-blogg här på Studio.
      Vill du kolla in tidigare bloggar från David i Nashville så finns de här.
    • By Björn Olsberg
      Basisten Victor Brodén flyttade från Karlskrona till USA som 21-åring i mitten av 90-talet. Efter studier i Minneapolis och Miami och 18 år som frilansbasist baserad i Nashville bor han i Los Angeles sedan 2,5 år tillbaka. Under detta samtal berättar Victor hur han nyligen hittat glädje och inspiration i att lyssna på musiken som ursprungligen fick honom att dedikera livet till basen, sin relation till gehör/musikteori/notläsning, om rollen som kapellmästare och mycket mer. Inspirerande ord från en man som följt sina drömmar och nått många av dem!
      Videointervjun finns som vanligt här nedanför, men nytt för detta avsnitt är också att vi startar en podd med alla intervjuer!
      > Prenumerera på podcast
      > Lyssna på avsnittet som podcast
       

      Den här videointervjun är sponsrad av EBS Sweden
    • By Björn Olsberg
      Christoffer Franzén som vanligtvis syns under namnet ”Lights & Motion”, komponerar, arrangerar, producerar, spelar in sin musik helt själv. Hans musik har hörts i flera Hollywood-filmer, i Jimmy Fallons och Ellen Degeneres talkshows samt under Super Bowl och Oscars-galan. Här berättar han om sin kreativa process, hur upplevelsen att höra Metallica spela med en symfoniorkester öppnade upp hans tankar om att det går att blanda nästan vilka musikstilar som helst och hur en del studier i musikteori (på senare) har hjälpt honom att effektivisera delar av arbetet. Mycket intressant snack med denna multimusiker och visionär.
      > Prenumerera på podcast
      > Lyssna på avsnittet som podcast
      > Samtliga poddavsnitt
      Video you Youtube:
       


      Den här videointervjun är sponsrad av EBS Sweden
    • By Lotta Fahlén
      Joakim Lindberg och Sickan
      I denna måndagsintervju delar Joakim med sig av studio Sickans filosofi, viktiga "do's and don'ts" under ett studiobygge och vilka prylar som används flitigast.
      Först och främst, vem är Sickan?
      – Sickan är min hund! Hon är en av våra 3 vovvar som jobbar i studion. Sickan har inte missat en dag och var med i hela bygget. Hon är en stor del av studion.
      Hur gick processen till när du byggde studion?
      – Jag och min sambo, som har en ljudisolerad ateljé i studion, tog över två separata lokaler som fanns till vårt förfogande. Det skulle bli studio utan kontrollrum, förråd, ateljé, sångbås och ett halvstort rum för trummor och förstärkare. Ingen av oss hade någon som helst erfarenhet av att bygga tidigare, men tack vare YouTube och massor av samtal med en snickarkompis så gick det bra.
      Kontrollrummet innan byggnationen.
      Kontrollrummet när det är klart.
      Ganska snabbt märkte vi att det tog otroligt mycket längre tid än planerat, så förstärkarrummet fick vänta eftersom en inspelning var inbokad i studion 3 månader efter att vi fick kontraktet. Den tidspressen och vår bristande kunskap gjorde att vi tog in extern hjälp vid saker som skulle gå mycket snabbare av ett proffs - så som lägga golv och installera ventilation. Sedan fick vi såklart tvinga dit vänner som kunde hjälpa till med målning och annat. Guld värt!
      Kan du dela med dig av några tips och råd, do’s and don’ts, kring att bygga en egen studio?
      – Underskatta inte budgeten och tiden i byggandet. Och prioritera inte bort viktiga saker som ventilation, säkerhet, förvaring och belysning. Det är bättre att göra allt ordentligt på en gång för det kommer alltid vara svårare att fixa i efterhand. Och akustikbehandling är ju ett eget kapitel för sig, viktigt viktigt, men där har jag mer haft filosofin att prova mig fram och göra mätningar. Men ett misstag många gör anser jag är att använder sig av alldeles för mycket absorption. Diffusorer är också viktigt. Framförallt där det ska trackas.
      Sedan fick jag snabbt lära mig att acceptera att bygget aldrig kommer bli helt klart, det är hela tiden saker som läggs till på listan. Förstärkar-/trumrummet jag sköt upp är i alla fall äntligen klart idag.
      Inspelningsrummet innan byggnationen.
      Inspelningsrummet när det är klart.
      Har du några prylar i studion som du håller extra kärt om hjärtat?
      – Allt som distar fint! Rullband, sunkiga preamps, fina preamps, kassetter, förstärkare, pedaler och så vidare. Finns inget som packar ihop och ger värme som saturation. Allt går att dista. Men om jag ska nämna en kär pryl som jag aldrig kommer göra mig av med så är det en FET-kompressor som är gjort av polska Looptrotter som kallas Monster. Den har en egen saturations-del som är magisk i kombination med kompressionen. Har nog inte mixat en låt utan att den är med på något sätt de senaste 4 åren.  Och jag måste ju nämna min Lyrec 2" bandare, den använder jag flitigt i både mix och inspelning.
      Vad skulle du säga är studio Sickans filosofi?
      – Det måste vara att minimera klyftan mellan producent och band/artist. Jag ser mig själv alltid som en temporär medlem i gruppen eller projektet och det var också en anledning till varför jag valde att inte bygga ett kontrollrum. Jag känner att jag behöver vara i samma rum som musikerna för att vi ska kunna ha en bra kontakt.
      Hela studion innan byggnationen.
      Hela studion när den är klar.
      Vad är du aktuell med framöver?
      – Det kommer ett magisk debutalbum med bandet Spunsugar i höst som jag har producerat och mixat. Även Hey Elbow släpper ny skiva som jag har mixat. Sedan är det ett par skivor till som är klara men där releasedatum ännu inte är bestämt. Man får följa mig på Instagram där jag försöka sköta mig och tipsa om allt som släpps.
      Hemsida: https://www.studiosickan.com/  
      Instagram: https://www.instagram.com/studiosickan/

      Måndagsintervjun är en serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.
  • Utvalda blogginlägg

  • Veckans populäraste ämnen

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.