Jump to content
Annons
  • Sonic Train Studios i Varberg gjuter metal i världsklass

    Teknik eller öra? Gitarristen och studioägaren Andy La Rocque talar om vikten av att lyssna, hitta varje bands ljudidentitet och att teknik inte är allt. Studio har träffat honom.

    Urban Kindhult

    larocque_artikel.jpg.05b9ec2b7cbd23a572763636295cbada.jpg
    Värd att posera vid. Andy La Rocque bakom stereorörkompressorn StamChild SA-670. Foto: Urban Kindhult

    Andy La Rocque har främst gjort sig känd som gitarrist i bandet King Diamond sedan mitten på 1980-talet. En bragd värd namnet i sig. Vid sidan av detta har han också haft stora framgångar som producent och studioägare i egna Sonic Train Studios i Varberg. Här har många storheter passerat genom åren, både Internationella och nationella artister, allt från Tony Martin, tidigare sångare i Black Sabbath, till extrem metall och svenska popband.

    Från början hette studion Los Angered och låg i Göteborg, vid den tiden då svensk metall började få rejält fotfäste i världen. Det enda som fick följa med till Varberg var dock utrustningen samt en dörr. Det är ingen överdrift att hävda att studion, och naturligtvis Andy själv, haft en betydande roll i utvecklingen. Många är lovorden om denna institution i svenskt hårdrocksliv som legat i Varberg sedan mitten på 00-talet.

    Studio: Vad är tricket bakom att lyckas med detta äventyr i ett inte helt, låt säga, övertrafikerat hörn av Sverige?
    Andy: Naturligtvis har mitt namn och det jag tidigare gjort, i alla fall i början, spelat en betydande roll för att skapa viss uppmärksamhet, säger Andy. Men på längre sikt tror jag att det handlar om att det är att vi håller extremt hög kvalitet på det vi gör, och det råder inget tvivel om genretillhörighet om man producerar sin musik här. Vi gör hårdrock och metal helt enkelt, men det är större variation nu än tidigare. I början var det ju så att det var mest black metal-band som sökte sig till min studio. Jag antar att det var där mitt rykte gjorde studion till ett självklart val när jag startade den. Men som sagt, nu är det lite mer bredd på de som kommer hit, vilket är kul och alltid välkommet. Det som är extra kul är ju att hösten och vintern är fullbokad och att verksamheten börjar repa sig igen efter pandemin, vilket är en rejäl lättnad säkert inte bara för mig. 50-60 procent av banden vi jobbar med kommer från utlandet och under pandemin var det extra tufft bland annat på grund av ut- och inreserestriktioner. 

    kontrollrum.jpg.76ff4459aadb1b7036a6d84c8ab6f30b.jpg
    Kontrollrummet vid Studio 1. Foto: Urban Kindkult.

    S: Här är välorganiserat i en vänlig och effektiv miljö. Berätta lite om hur du tänkte.
    A: Jag tror att känslan och någonstans även tryggheten i en inspelningssituation är helt central för utfallet och hur det kommer att låta på inspelningen. Här finns en huvudstudio med kontrollrum och inspelningsrum, men här finns också en mindre studio där det finns möjlighet att koncentrera sig på sina egna pålägg, på inspelning av solon eller sång och fokuserad lyssning. Allt såklart byggt enligt konstens alla regler med rätt material och rätt akustik. Samtidigt så är det inga enorma ytor här, vilket även det bidrar till en bra stämning där man ganska lätt kan styra energierna åt samma i den kreativa processen. Man behöver inte leta efter varandra och musiken man jobbar med strömmar genom hela studion. Det är ju ingen överdrift att en sådan här inspelningssituation är en viktig händelse för alla inblandade med mycket passion, förväntan och kanske en del nerver inblandade. Då är det på något sätt skönt att man kan försätta sig i en särskild zon tillsammans under arbetet. Det blir roligare, mer avslappnat och både bättre och roligare. Det finns många musiker som har inspelningsskräck, men när de väl kommer hit och börjar jobba med oss så säger de alltid att, fan va gött och avslappnat det är att jobba här. Jag har ju själv som musiker genom åren varit i studior runt halva världen och försöker ta vara på det som gör det kreativt och roligt att vara i studion.

    S: Hårdrockare är ju generellt rätt så tekniktunga och samtidigt väldigt konservativa. Jag ser att du har skaffat ett nytt mixerbord. Vad hände med det gamla? Det är ju alltjämt en ganska analog musik du arbetar med. Ställs det speciella krav då?
    A:
    Jag tror inte det spelar roll för de flesta vad jag har för utrustning, det är ju ändå resultatet som räknas. Jag hade det tidigare bordet i 19 år och det var ju helt fantastiskt att jobba med. Jag lade inte många slantar över åren på underhåll och det var verkligen ett toppenbord. Men till slut så gick några automationsenheter sönder och det gick helt enkelt inte att beställa nya eftersom de hade slutat tillverkas. Sedan var det ganska stort och man använder så liten del av det egentligen. Och i flera år innan bytet så gick jag och funderade på vad jag använder och vad som är viktigt vid inspelning och mix för att få det så optimalt som möjligt. Det nya bordet som består i huvudsak av 500-moduler har massor med inputs och är mer optimerat och anpassat för tiden, och det är viktigt att det finns bra mic-preampar för den musik vi producerar här är ganska analog. Det skall egentligen låta rätt fantastiskt redan innan vi spelar in och sedan vill jag bara kunna förstärka och snygga till det hela ytterligare i datorn. Jag har ett gäng SSL- och CAPI-preamps för trummor som är jättebra. Jag behöver några EQ:ar för inspelning också, men sedan gör jag ju resten i datorn. Bra mikrofoner är ju också ett måste, en bra inspelning sparar massor av tid i mixen.
    Jag har såklart också samlat på mig en del vintageprylar över åren som vi använder mycket beroende på stil och känsla. 

    S: Det här måste ju vara ett himmelrike för att spela in gitarr. Vad skall man tänka på när man gör det i sin egen studio?
    A: Använd alltid en bra gitarrförstärkare som du är bekväm med. Och spela alltid in en DI-signal för re-amping om det behövs vid senare tillfälle, spela gärna in gitarr med hörlurar på, då hör du detaljer på ett bra sätt. Att bara köra rätt in och rätt ut ur datorn blir oftast platt och tråkigt, I studion har vi en massa olika outboard-prylar för att få till ett bra sound vid inspelning och för användning på mixbussen. En bra hybrid mellan analogt och digitalt helt enkelt.

    Tungan rätt i mun vid köp av outboards
    A: Det finns många fina kloner men även pluggar som låter skitbra. Att ge sig i kast med verklig hårdvara som till exempel Neve-grejer blir dyrt både i inköp och underhåll och man måste göra sin research ordentligt. Många märken är ju klonade eller bara sämre kopior av originalet, och då kan man inte alltid förvänta sig samma kvalitet. Det beror ju också på vilken palett man vill ha och naturligtvis vilken budget man har. Neve och API är bra vid tracking, SSL är mer clean men kan också fylla en bra funktion beroende på ljudkälla. Har kört en del trummor sista tiden genom SSL och det finns ju en anledning till att de är ett av världens mest använda fabrikat i studion. Det är i slutänden viktigare att använda öronen än att utveckla lusten för prylar, samtidigt är det ju vansinnigt kul med utrustning som gynnar produktionen.

    S: Kan du sammanfatta vad ett band normalt skall ha med sig i förberedelser och budget när de kommer till dig?
    A:
    Jag brukar säga att det är önskvärt att de har någon form av förproduktion för att spara tid, typ click-track med en gitarr. Mina kunder vet vad det här handlar om och att det kostar pengar att gå in i en studio. Därför de flesta faktiskt mycket väl förberedda med mer eller mindre ambitiösa förproduktioner. Det är väl också det som gör det spännande att hålla på med det här. Man lär sig mycket av de som är i olika stadier av sina karriärer. Det handlar ju till sist om människor som gör vad de faktiskt brinner för och det är nog också något som vi har blivit väldigt bra på att förvalta och optimera över åren. Vi klistrar aldrig på ett sound på banden som kommer hit, vi försöker alltid att plocka ut det bästa av bandet och behålla dess identitet. Vad det gäller budget så bör man räkna med allt ifrån två- tre veckor till hur länge som helst om du skall spela in en fullängdare för att få till ett bra slutresultat. Det beror helt på vad du vill göra. Men jag skulle vilja säga att ofta så handlar det om mellan 4-6 veckor totalt. Vi är extremt flexibla och uppfyller de flesta önskemålen. Hur långt är ett snöre?

    blatt_streck.png.4426156f85931b83cab4ec8d315642ba.png

    Utrustning på Sonic Train Studios

    • Senaste Pro Tools med 24 in/ut. Avid S3 controller.
    • Mikrofoner: Neumann, Sennheiser, Akg, Shure, Beyer Dynamics, ELA M 251, Royer…
    • Mickpreampar: SSL, Capi, Neve, Siemens, Amek , Neumann.
    • Outboard: Tubetech, Neve, Manley, Teletronix, Pultec, Dbx, Api, Stamchild 670 etc…
    • Lyssning: Barefoot micromain 27
    • Mastring: Wavelab + outboard.

      Studio 2:
    • Pro Tools, UAD Interface.
    • Lyssning: Neumann, Dynaudio
    • Backline: Sonor Trummor, Marshall, Mesa Boogie, Engl, Fender och Peavey förstärkare. Marshall 4X12 Vintage 30 Cabs.

    Se mer på Sonic Train Studios


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...