Jump to content
Annons
  • Scen- och ljusdesign med Anders Heberling 

    Måndagsintervjun: Veckans intervju kretsar kring något som kan lyfta en konsert till nya höjder och skapa magi på scen när det samspelar med musiken, nämligen ljus och video.

    Lotta Fahlén

    1952662815_4.AndersHeberling_1280.jpg.ca8f8df85a0160fb3b0c2ad1bacf4f0c.jpgAnders Heberling.

    Anders Heberling är utbildad ljus- och scendesigner som turnerat och samarbetat med artister såsom Zara Larsson, Amason, FKA twigs och Johnossi för att nämna några. I måndagsintervjun delar han med sig av hur arbetsprocessen brukar se ut från första mötet med artist eller manager till produktionsrep, vilka färger han helst jobbar med och vad som är den bästa investeringen för att höja sitt scenframträdande visuellt.  

    Har du alltid haft ett intresse för ljus och video eller hur hamnade du där du är idag? 
    – Mitt stora intresse var från början, och är fortfarande, musik. Jag visste att jag ville jobba med studioverksamhet eller konserter och sökte mig därför till ljudteknik- och scenproduktionslinjen på Malmö Högskola. Väl där fick jag upp ögonen för ljus och scendesign - något jag inte ägnat en tanke åt tidigare. Jag sögs in i den världen direkt och började jobba på lite klubbar i Malmö där jag lärde mig mycket och utvecklades snabbt.

    – Sista året på utbildningen hade vi ett par månaders praktik och jag sökte praktikplats hos artisten Jonathan Johansson. Kan tyckas lite ovanligt kanske eftersom jag knappt hade någon erfarenhet. Men de tog en chansning vilket öppnade upp för massa mer jobb för mig. Det blev min första turné och vi har jobbat ihop massor efter det också. Så fort jag kom ut och jobbade och träffade människor flöt allting på och jag fick mer och mer jobb. Ungefär tre år senare fick jag min första internationella turné med Ane Brun och sen fortsatte det bara!

    1237475742_1.AndresHeberling_1800.jpg.ab73d0b75105b111cda1e24de35da9b9.jpgAnders Heberling.

    Är det något av samarbete som varit extra givande för dig? 
    – Svår fråga! Jag känner alltid att det bör finnas en uns av okunskap inför varje projekt, ett utforskande element. Det är oftast det som gör att det blir kul att jobba - att komma på en idé och sedan “lära sig” vägen dit. 

    – Om jag måste välja något projekt är det The Tallest Man on Earth. Där samarbetade jag med snickaren och musikern Andreas Berthling för att få fram känslan av ljus som strilar genom plankor, som att vara inne i en mörk lada en solig sommardag ungefär. Det var mycket givande att bygga prototyper och testa sig fram till bästa resultatet.

    Hur brukar processen från idéstadie till färdig produktion se ut när du tar dig an ett nytt projekt?
    – Detta kan se otroligt annorlunda ut, alla produktioner är unika och processen ser olika ut varje gång, men väldigt generellt kan det se ut så här:


    • Diskussioner med artist/management om förväntningar, specifika önskemål och eventuella begränsningar, exempelvis transporter, budget eller storlek på venues.

    • Efter detta brukar jag försöka hitta något från artisten att hänga upp designen på - det kan exempelvis vara ett skivomslag eller en scen ur en musikvideo. I exemplet med The Tallest Man on Earth fastnade jag för en filmsekvens på hans YouTube, en kort sekvens där han filmat sin studio i Dalarna i skymning med massa ljus tända inne. Det kändes väldigt “rätt” med hans musik och jag började fundera på hur jag skulle kunna återskapa den känslan på scenen.

      Utöver detta har jag även samlat på mig en hel del idéer som jag brukar skumma igenom och se om något kan fungera till projektet.
    • Budgetering och avstämning med management. Här brukar jag ha någon slags kalkyl på vad allt kommer kosta samt en skiss/moodboard för att ge en fingervisning av hur det färdiga resultatet kan se ut. 

    • Produktion. Här ser jag över ljushyran, bygget av dekor och så vidare. Ibland bygger jag själv, ibland lämnar jag över det till tredje part.

    • Produktionsrep. Här görs det mesta arbetet kring vad som faktisk ska hända på scen och hur de olika låtarna ska se ut. Kan vara allt från en dag till flera veckor beroende på storlek och budget. Mycket spikas här men artbet fortsätter flera dagar in i turnéerna. 

    1392607647_2.Lorentz_Foto_ToveJohnson_1500.jpg.c5d84b40aceb5f9f1cf6ca1a01aaf95a.jpgLorentz turné Kärlekslåtar med scen- och ljusdesign av Anders Heberling. Foto: Tove Johnson.

    Vilken hård- och mjukvara använder du dig av? 
    – Jag ritar i Vectorworks, ett CAD-program. Ljusprogrammeringen görs främst på ljusbordet MA Lighting GrandMA. Till videodelarna har jag mediaservern Resolume Arena som preferens.

    Vad krävs för att det visuella och musiken ska spela riktigt bra ihop? 
    – Jag brukar tänka att det visuella och musiken ska sitta ihop som en helhet, att publiken ska tänka “är det musiken som styr ljuset eller är det tvärtom”. Det är viktigt att hitta vad som driver en låt. Oftast är det trummorna eller tempot men det kan även vara en syntslinga eller ett gitarr-riff, ibland sång. När jag väl bestämt det är det oftast lätt att programmera det visuella så att det ser ut som det låter.

    – När det kommer till färger så brukar jag inte använda mer än två färger åt gången. Kontrastfärger, typ orange/blå eller röd/cyan, fungerar väldigt bra. Jag tycker också om att skapa gradienter från samma färgton.

    881932513_3.FKAtwigs_1000.jpg.1054da8c9059635806012a8926b78328.jpgFKA twigs turné Magdalene med turnerande ljusdesigner Anders Heberling. 

    Har du några tips och tricks du vill dela med dig av till artister eller livemusiker som vill lyfta sitt scenframträdande med ljus/video?  
    – Även om det ger väldigt mycket att ha en egen dekor eller ljusrigg så kommer alltid den bästa investeringen vara att ha med en person som kan ens musik. Det är otroligt vad mycket man kan göra med lite resurser, om denna person har öga för estetik, en aning ljuskunskap och samtidigt kan hänga med i musiken. 

    Video: The Tallest Man on Earth liveframträdande i Stockholm med scen- och ljusdesign av Anders Heberling.

    Se fler videor: Zara Larsson x IKEA med scen- och ljusdesign av Anders Heberling.

    Sociala medier
    Hemsida
    Instagram:


    Måndagsintervjun är en serie av @Lotta Fahlen där intressanta personer från musikbranschens alla hörn delar med sig av sin expertis. Artister och musikproducenter till PR-snillen och ljudtekniker ger en inblick i sina skapandeprocesser, arbetsmetoder och delar med sig av värdefulla tips och erfarenheter de samlat på sig längst vägen.


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...