Jump to content
Annons
  • Så blev Isabelle framgångsrik inom spel- och filmmusik, del 2 av 4

    Isabelle Engman bor och är verksam i Los Angeles och livnär sig helt på att skapa musik för film, tv och spel. Hon skriver fantastisk musik i många genrer, och här berättar hon för Studio om sin väg till de eftertraktade jobben.

    Andreas Hedberg

    ingang_540060486.jpg.41066dc7d9c6fc327627ef70c35d7695.jpg
     

    Del 2: Från uppdrag till färdig produkt

    Hur mycket tid har du på dig att skapa helt färdig musik från komponerandet till slutmix när det gäller en vanlig långfilm?

    – Jag jobbar just nu med en långfilm där det ska vara ca 60 minuter orkestral musik och där jag jobbar helt med samplingar och ljudbibliotek. I detta fall har jag två veckor på mig att få klart allt. Det är extremt lite tid. Mer normalt är 8–12 veckor för 60 minuter musik. Alexandre Desplat [som bland annat gjort musiken till The Theory of Everything och King´s Speech] berättade att han vid ett tillfälle bara hade två veckor på sig att både skriva, spela in och mixa ett 60 minuter långt soundtrack till en film.

    – Postproduktionstiderna blir tyvärr kortare och kortare. Jag har inte gjort musik för tv än, men däremot assisterat andra som gjort det, och för ett tv-avsnitt så rör det sig om cirka 20 minuter musik, och väldigt kort tid att få klart musiken – i extrema fall bara några dagar.

    1149980016.jpg.b7fc5fa90b209c622c7769723943adf7.jpgI studion för inspelning av The Lovers. John Williams Scoring Stage i Los Angeles.

    Vad är anledningen till att postproduktionstiderna blir kortare och kortare?

    – En av anledningarna kan vara att regissörer idag har fler alternativ, de vill experimentera mer. Produktionen och redigeringen idag tar mer tid i sig, eftersom de har mer filmmaterial och fler tagningar. Sedan är det ofta en förutsättning att musik-/ljudbiten ska gå relativt fort, de förutsätter att vi kan jobba inom en kort tidsram. Och eftersom det är så många som vill jobba som kompositörer idag är många villiga att arbeta nästan gratis och blixtsnabbt, men på en lägre nivå då.

    Vad har du för tips för att jobba snabbt och effektivt?

    – Du måste hitta ett system som passar dig, ha en bra planering och veta hur du ska lägga upp arbetet. Se till att ha olika mallar färdiga för att kunna jobba snabbt. Du måste kunna dina orkesterbibliotek och verktyg ordentligt. Försök göra musik varje dag och i olika stilar för att hela tiden bli bättre och utvecklas. Själv har jag alltid känt mig som en kameleont och älskar att göra musik i olika musikstilar – jag skulle inte trivas med att bara skriva exempelvis orkestermusik. Jag lyssnar på, och gillar all typ av musik – det ingår i vad jag gör.

    Här finner du resterande delar:
    Del 1 – Vägen till musikjobben
    Del 3 – Budget för musik till film och spel
    Del 4 – Isabelles 5 bästa surftips och Checklista – Så får du musikjobben


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...