Jump to content

  • Jonas Nydesjö om musikaler, orkestrering och att ges chansen att växa

    MÅNDAGSINTERVJUN: Jonas Nydesjö är frilansande kompositör, arrangör och dirigent som regelbundet skriver för symfoniorkestrarna i Sverige, såväl som för solister och artister från både klassisk, jazz och populärmusik.

    Lotta Fahlén

    1501763556_JonasNydesjo_NikolajLund_ingang.jpg.66bba4cbc63376e8a3803bc7dd013716.jpgJonas Nydesjö. Foto: Nikolaj Lund.

    Jonas Nydesjö har dirigerat och arrangerat dansföreställningar och musikaler, såsom Singin’ In The Rain och Jekyll & Hyde på Malmö Opera, och är nu aktuell med att orkestrera musiken till musikalen Kärlek skonar ingen som är baserad på Håkan Hellströms musik.  

    I måndagsintervjun ger han oss en inblick i hans arbete som kompositör och berättar bland annat om hur avgörande det kan vara när andra mer etablerade personer vågar chansa på en tidigt i karriären och ge en uppdrag som får en att växa. 

    Finns det några uppdrag eller erfarenheter längst din musikaliska resa som varit extra viktiga för där du är idag? 
    – Ja absolut. Börjar man titta bakåt så finns det nästan alltid en tydlig linje i vilka jobb och samarbeten som ledde till vad. Men sen är det så klart inte alltid så enkelt heller. Det egna drivet, talang, personlighet, kompetens och jävlar anamma, eller brist på dessa, har också gjort sitt för att forma en karriär. Något som jag måste nämna är samarbetena med Ola Salo och Per Tengstrand. De höll på i flera år och gör fortfarande. Att jag så tidigt i min karriär fick kontakt med dessa två och att de, båda två på sitt sätt, pushade mig, gav mig plats och lyssnade på mina tankar och åsikter. Att de faktiskt chansade på mig trots att jag var ganska oerfaren har varit helt ovärderligt. Jag tänker på dem båda två ganska ofta och undrar om jag verkligen tackat dem nog för att de bjöd in mig i leken... Tillsammans med dem har jag fått massor av erfarenhet och träffat många nya samarbetspartners. Exempel på saker vi gjort tillsammans är två festivalkonserter 2006 och 2008 på Tengstrands pianofestival, invigt Linnéåret 2007 i Växjö, spelat med The Ark på Peace & Love-festivalen, konserter med Ola och Radiosymfonikerna, skrivit rockoperan KULT tillsammans med Ola.

    Nedan, Jonas Nydesjö dirigerar sina egna orkesterarrangemang till radiorockoperan Kult.

    Nu är du på gång musikalen Kärlek skonar ingen som har premiär i höst på Göteborgsoperan, vill du berätta lite kring hur arbetsprocessen ser och sett ut för dig i det här projektet? 
    – Mitt jobb under skrivprocessen är att måla med orkestern kan man väl enkelt säga. Det finns en regissör och en musikaliskt ansvarig som har byggt själva verket, valt låtar och satt dem i sitt sceniska sammanhang. Mitt jobb är att efter deras önskemål skriva grejer till orkestern som förstärker deras vision. Det kan vara att göra en låt med bara orkester när det i Håkans egen version bara är band, men också att hitta sätt att kombinera bandet och orkestern. När vi väl kommer till föreställningarna på Göteborgsoperan så är jag också en av tre dirigenter som ska leda föreställningarna. 


    – Konkret så har vi just nu en himla massa Zoom-möten och mail- och smskontakt för att kommunicera kring vad jag hittar på. Jag skriver noterna i notskrivningsprogrammet Finale och skickar datorsimuleringar till regissör och musikaliskt ansvarig som vi diskuterar utifrån. 

    Jonas_Berwaldhallen_red.jpg.cbf6bd354dc7c5488b376ddb2050d0b3.jpgJonas Nydesjö i Berwaldhallen.

    Du nämnde samarbeten med Per Tengstrand och Ola Salo, och nu är du även i slutfasen av ett samarbete med artisten Tingsek. När du arrangerar och komponerar i samarbete med med andra, hur får du tillväga för att fånga den gemensamma visionen? 
    – Man får ofta börja med att kolla av med artisten vad de har för förväntningar på samarbetet. Har de egna tankar eller idéer kring vad samarbetet ska gå ut på? Man kan prata referenser för att hitta gemensamma projekt som man gillar, eller minst lika viktigt: saker som man inte gillar. Jag försöker också läsa mellan raderna hur mycket frihet jag får ta när jag väl sätter mig och skapar de nya versionerna. Vissa tycker att det är spännande att jag hittar på helt nya saker med deras musik, medan andra hellre vill att man utgår från det som finns och hittar sätt att översätta det till orkester eller stråkkvartett eller vad det nu kan vara. 

    Med flera olika typer av uppdrag som löper parallellt, har du några strategier för att få tiden att räcka till?
    – Det är svårt, framför allt när man har en familj också, jag har fru och två barn. Det har tagit några år, men nu tycker jag att jag är ganska bra på att planera min tid så att jag inte jobbar alltid. För det är lätt att hamna där när man är frilansare och får uppdrag. Man tar allt. Men det håller ju inte hur länge som helst. Jag har börjat att ta på mig lite mindre att göra än vad jag tror att jag hinner, och då brukar det bli lagom - eller precis lite för mycket. Just när man jobbar med så många olika tidshorisonter hela tiden så är det svårt att förutse hur saker krockar ibland. Föreställningen som vi planerar till 2023 behöver ett möte samtidigt som noterna som måste bli klara tills imorgon behöver uppmärksamhet. Tricket för mig har varit att planera lite luftigt när jag kan. Då blir det ganska lagom. 

    Och slutligen - för aspirerande kompositörer/arrangörer/dirigenter - har du några goda råd du vill dela med dig som du själv önskar du fått när du startade din karriär? 
    – Hoppa på allt! Testa allt! Även om man själv tror att man vill bli låtskrivare så kanske det egentligen var att skriva stråkkvartett som var mest stimulerande? Det vet man ju inte förrän man provat. 

    Länkar
    Hemsida
    Notprogrammet Finale


    Måndagsintervjun är en serie av @Lotta Fahlen där intressanta personer från musikbranschens alla hörn delar med sig av sin expertis. Artister och musikproducenter till PR-snillen och ljudtekniker ger en inblick i sina skapandeprocesser, arbetsmetoder och delar med sig av värdefulla tips och erfarenheter de samlat på sig längst vägen.


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

×
×
  • Create New...