Jump to content
  • Sign in to follow this  

    Jakten på signaturmodeller – Clabbe berättar om sin samling


    Studio

    Just nu pågår utställningen Guitars Of The Stars på ABBA The Museum at Pop House i Stockholm, där Claes af Geijerstam visar sin unika samling signaturgitarrer. Studio tog en promenad med Claes bland dyrgriparna.

    3988633373_red.jpg.ea9c1de9e927fe5689ff5c11cf51ad75.jpgClaes "Clabbe" af Geijerstam på utställningen Guitars of the Stars.

    När man läser biografier om kända gitarrister står det ofta att de ångrar att de sålde sin första gitarr. Och sin andra. Det gjorde Claes ”Clabbe” af Geijerstam också, som började sin karriär som popstjärna i Ola & the Janglers på 1960-talet innan han blev mer känd som snabbpratande DJ. Han hade sålt och bytt bort mängder av gitarrer under 60- och 70-talet, och en dag fick han idén att försöka få tag på sina gamla gitarrmodeller.

    – Jag ville ha en gammal Telecaster, min första Vox-droppe och min första Hagström-gitarr. Sedan kom jag till Les Paul, och då hade det börjat komma återutgivningar, som till exempel 1958 Reissue och 1959 Reissue. Och sedan kom det plötsligt åldrade återutgivningar och de första signaturmodellerna, och då väcktes samlaren i mig. Jag kände att här finns en rolig line, säger Claes.

    Sedan dess har han successivt byggt upp sin samling genom att byta och sälja gitarrer, och gå från modeller som inte var åldrade, till åldrade. Och slutligen till ”aged and signed” som är den högsta nivån av signaturmodeller. Nu har han 50 stycken till ett uppskattat värde av tio miljoner kronor, vilket ger ett snittvärde på 200 000 kronor. Av dem är ett tiotal signerade, bland annat av Jimmy Page, Billy Gibbons, Slash och Ace Frehley.

    2569073482_red.jpg.f44d5b51f1d3104245587bd05ef6fbe5.jpgEn av montrarna som visar den unika samlingen signaturmodeller. I mitten står Kirk Hammetts (Metallica) Flying V. (Foto: Ivan da Silva).

     Man kan man se hela samlingen på Abba-museet på Djurgården i Stockholm, och Claes guidar oss mellan de olika gitarrerna. I handen håller han en återutgivning av Slashs 1958:a som också ska in i samlingen, bredvid Slashs "Number 1".

    – Number 1 var från början ett handbygge av en kille i Kalifornien. Slash hade inte råd med en riktig Gibson Les Paul så en kompis fick bygga en gitarr åt honom. Och senare tog Gibson in den och gjorde en äkta Gibson av den, som en återutgivning, säger Claes.

    Signaturmodellerna är handbyggda och exakta kopior av originalinstrumenten, återskapade in i minsta detalj av respektive originalfabriks Custom Shop. Ofta släpps 25 eller 50 signerade gitarrer i hela världen, så de är hett eftertraktade bland samlare.

    – De har tagit in till exempel Slash 1958, skannat den, kollat vilket tonträ den har, hur den är sliten, vad det är för stämskruvar, hur tjock halsen är, vad det är för mickar och hur de är kopplade. Om halsen har varit avslagen så markeras det. Och sedan gör de en exakt kopia. Jimmy Page håller på och polvänder sina mickar och gör single-coil, lägger till knappar och moddar sina gitarrer, och då gör Custom Shop en kopia av exakt den modden.

    Många pärlor
    Gitarrerna i samlingen är i huvudsak modeller från Gibson och Fender, och det finns återutgivningar av gitarrer som har ägts av bland andra BB King, Eric Clapton, David Gilmour, Richie Blackmoore, Sheryl Crow, Joe Strummer, Rory Gallagher, Pete Townshend, Ace Frehley, Billy Gibbons, Don Felder, Jimmy Page, Marc Bolan, Mike Bloomfield och Slash. Claes egen favorit är Billy Gibbons Les Paul som kallas ”Pearly Gates”.

    – Pearly Gates pratas det ju så mycket om, och Billy Gibbons själv är en bra marknadsförare: ”It’s a heavenly tone, it’s nothing except tone”. Detta exemplar har han signerat också, och just den här modellen är nästan omöjlig att få tag i. Men jag lyckades få tag på en för länge sedan, säger Claes.

    Gitarrister har en tradition av att döpa sina instrument, och en annan av Claes favoriter är ”Greenie”, den Les Paul som Peter Green en gång ägde.

    – Den var ett av de första exemplaren som kom till England, och den köpte Gary Moore sedan av Peter Green. ”Hur många miljoner ska du ha för den här?”, sa Gary Moore. ”Jag gav 110 pund, så vi säger väl det”, sade Peter Green. Så han fick den för inköpspris,.

    – Den gitarren sålde Gary Moore sedan för runt en halv miljon dollar, efter att ha spelat på den i 30 år, och Kirk Hammett i Metallica har den nu. Ibland tar han med den på turné. Jag har Kirk Hammetts Flying V i samlingen också, och även den är signerad. De gjorde 50 signerade och jag har nummer 38.

    583127850_12.thumb.jpg.28fcb2bfb3106e3dd68b9e7cbd8cf349.jpgTill vänster: Två återutgivningar av Slashs berömda Gibson Les Paul-modeller (vänster i bilden). Till höger: En av världens mest mytomspunna gitarrer, Peter Greens Les Paul 1959, som senare köptes av Gary Moore och sedan Kirk Hammett. (Foto: Ivan da Silva).

    En annan stor inspiratör för många gitarrister är Eric Clapton, och i hans monter hänger en återutgivning av den berömda Fender Stratocastern "Blackie".

    – Eric Clapton fäste en cigarett under E-strängen, och när han sedan spelade ett långt solo så hann cigaretten brinna ner och lämna ett svart märke efter sig. Även detta är återskapat i Fender-fabriken, säger Claes

    Vi stannar till vid montern med den Fender Stratocaster som Jimi Hendrix eldade upp på Monterey-festivalen.

    – Den där är inte Custom Shop, det är en ganska enkel modell som kom i december faktiskt. Den gjorde Fender som en hyllning till Monterey-gitarren, som Hendrix eldade upp. Mönstret målade han själv med nagellack. Han gillade den gitarren men han spelade hela konserten på en annan. I sista låten Wild Thing bytte han till denna och sa till publiken ”I’m going to sacrifice something right here that I really love.” Sedan gjorde han hela ceremonin och satte eld på gitarren, säger Claes.

    725581120_34.thumb.jpg.07b86ca0a75b884bb91d7ca50077820e.jpg

    Till vänster: Eric Claptons gitarrer, med "Blackie" i mitten. Originalet såldes för nästan en miljon dollar på auktion år 2004. Tlll höger: En återutgivning av den berömda Stratocaster som Jimi Hendrix eldade upp på Monterey-festivalen. Dweezel Zappa äger originalgitarren. (Foto: Ivan da Silva).

    Kärt återseende
    På utställningen kan man även se filmer om gitarrtillverkning och filmer där artisterna spelar på de återutgivna modellerna. Det är gott om rock- och pophistoria i rummet, och Claes själv har massor av anekdoter kring instrumenten när han visar oss runt. Det finns även berättelser på skyltar och i hörlurar där man kan höra om allt ifrån varför BB Kings gitarr heter Lucille till hur Smoke on the Water kom till. Gitarrerna vårdar Claes väl och spelar på med jämna mellanrum.

    – Man måste hålla på med dem, greppbrädan ska ha lite rosenolja då och då, man justerar stränghöjden, gitarren ska klinga, tonträ vill gärna leva. De låter faktiskt bättre om man spelar på dem regelbundet.

    En dag under samlandets gång kom det ett brev hem där det stod att någon hade hittat en gammal Hagström-gitarr på en vind, i ett dödsbo i Hälsingland. Kunde den kanske ha tillhört Claes?

    448839714_red.jpg.834f492aded3d6702365a1433d77fd1d.jpg
    Claes första gitarr, en Hagström, som han fick tillbaka efter 50 år.

     – De skickade en bild men det var trägreppbräda och ingenting stämde. Det där är nog inte min sa jag, men skicka den till en instrumentverkstad som håller på med gamla Hagström-modeller. På verkstaden lyfte de på pickuplocket och där stod skrivet med en smal tuschpenna: ”Tillhör Claes af Geijerstam”.

    Det hade Claes skrivit som 14-åring, och han fick tillbaka den 50 år senare. Nu har den fått en originalbräda med pärlemor och ser ut precis som den gjorde 1961, när Claes köpte den direkt från fabriken i Älvdalen. Nu hänger den till beskådan tillsammans med Claes andra gitarrer på ABBA The Museum at Pop House.

    Sign in to follow this  


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Lars Danielsson
      Kramer guitars var det bästsäljande elgitarrmärket under 80-talet, men gick trots detta i konkurs.
      Enligt uppgifter från flera håll var Kramer det bäst säljande elgitarr-märket 1985 och 1986, men i december 1989 förklarades företaget trots detta i konkurs.
      Att kraschen inträffade under 80 talets sista skälvande dagar är oerhört symboliskt. Få gitarrmärken var så förknippade med 80-tals-hårdrocken som Kramer.

      Känd köpare
      Verksamheten fortsatte fram tills juni 1990. Två år senare dök Michael Jackson (!) upp på scenen och köpte det som var kvar av Kramer via ett av sina företag. Det äventyret slutade illa, med bland annat en beslagtagen flygel, som Jackson ska ha skrivit Thriller-låtarna på, och två Rolls Royce.
      Företaget återupplivades våren 1995 och såldes till Gibson hösten 1996. Under 2012 hade Kramer en ganska undanskymd roll i Gibsonfamiljen, klart under Epiphone i hackordningen för varumärkena. Men det finns i alla fall återutgivningar av en del kända modeller.
      Hur kunde det gå så här? Vad hände med det gitarrmärke som kanske mer än något annat förknippades med pudelrocken?
      Låt oss ta det från början. Under 70-talet gjorde sig Kramer ett namn med elgitarrer som hade aluminiumhalsar. Men det var på 80-talet det tog fart med mer traditionella konstruktioner som riktade sig till hårdrockare.
      Det var framför allt en specifik gitarr som blev omtalad: Eddie van Halens, med namnet 5150. Det finns olika versioner av hur det gick till när Eddies gitarr byggdes 1984, och vad det egentligen var för skapelse. Det verkar luta åt att kroppen i grunden var en Pacer Special.
      Det finns flera detaljer på 5150 som kom att bli stilbildande bland 80-talets hårdrockare, till exempel att det bara fanns en humbucker och en volymkontroll. Och så förstås Floyd Rose-stallet.
      Upphottad Strata
      Finishen, eller vad man ska kalla det, med vit tejp mot en röd bakgrund, kom att bli ett kännetecken för Van Halen. Det så kallade bananhuvudet kom från 1984 att återfinnas på produktionsmodeller från Kramer. Det har ett tag funnits en återutgivning av 5150, med namnet Kramer 1984. I dag finns The 84 i sortimentet.
      I grund och botten är det frågan om en upphottad Stratocaster-kopia. Mindre egensinniga sådana än 5150 är än i dag populära rockgitarrer. Van Halens inblandning satte riktig fart på affärerna för Kramer. Men vad hände sedan?
      Musikstilen som Kramer var förknippad med dog, och med den Kramer. En del historieskrivningar vill göra gällande att företaget Kramer var lika omåttliga när det gällde pengar, som musikerna som spelade på deras gitarrer var med sprit, droger och sex.
      Men mest handlar det nog om att ett märke som var så förknippat med ett visst ljudideal och estetiskt ideal inte kunde överleva av egen kraft. Lärdomen är att man bör ha ett diversifierat utbud.

      Kramer Guitars
      Vad: Amerikanskt elgitarrmärke.
      Status: Numera en del av Gibson-koncernen.
      Historia: Storsäljare under 80-talet då Kramer var intimt förknippad med hår(d)rocken.
      Kända modeller: Baretta och Pacer.
      En speciell Kramer: Eddie van Halens 5150 som han enligt uppgift byggde själv i Kramers gamla fabrik i New Jersey. Kända gitarrister som använt Kramer: Eddie Van Halen, men även stjärnor som Tom Morello, Richie Sambora, Mick Mars och Vivian Campbell.
      Artikeln är tidigare publicerad i Studio 4-2012
    • By Andreas Hedberg
      Fender kommer i år med nyutgåvor av Player Lead som först kom 1979. HM Strat som görs i Japan är skapade efter modellerna från sent 80-tal.
      Läs mer hos Fender.
      Studios nyhetsbevakning på Namm görs i samarbete med Universal Audio.
    • By Björn Olsberg
      I avdelningen udda men coola nyheter måste vi placera Lâg Guitars samarbete med HyVibe som bygger in effekter och looping i gitarren, samtidigt som den blir en högtalare i sig själv.
      Läs mer hos Lâg Guitars.
      Studios nyhetsbevakning på Namm görs i samarbete med Universal Audio.
    • By Björn Olsberg
      Hagström visade stolt upp en nyutgåva av deras Super Swede som slutade tillverkas 1982. Endast 30 exemplar har tillverkats hittills och vi fick en glimt av ett förhandsexemplar.
      Läs mer hos Hagström.
      Studios nyhetsbevakning på Namm görs i samarbete med Universal Audio.
    • By Björn Olsberg
      Bakom Lights & Motion döljer sig Christoffer Franzén som både skriver, spelar, spelar in och mixar sin musik själv. Instrumenten är han självlärd på. David Henriksson har fått en pratstund med Christoffer som just nu är dubbelt skivaktuell.
      Christoffer Franzén som vanligtvis syns under namnet ”Lights & Motion”, komponerar, arrangerar, producerar, spelar in sin musik helt själv. Hans musik har hörts i flera Hollywood-filmer, i Jimmy Fallons och Ellen Degeneres talkshows samt under Super Bowl och Oscars-galan. Här berättar han om sin kreativa process, hur upplevelsen att höra Metallica spela med en symfoniorkester öppnade upp hans tankar om att det går att blanda nästan vilka musikstilar som helst och hur en del studier i musikteori (på senare) har hjälpt honom att effektivisera delar av arbetet. Mycket intressant snack med denna multimusiker och visionär.
      > Prenumerera på podcast
      > Lyssna på avsnittet som podcast
      > Samtliga poddavsnitt
      Video you Youtube:
       


      Den här videointervjun är sponsrad av EBS Sweden
  • Utvalda blogginlägg

  • Veckans populäraste ämnen

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.