Jump to content

  • Hooken gör hiten

    Idag är det viktigare än någonsin att din potentiella hitlåt har en ”hook” som fastnar vid första lyssningen. Här är proffsens bästa tips för hur du vässar till en vinnande hook.

    Björn Olsberg

    plagor_ingang.thumb.jpg.5d8c7c4b7350e00a38da353b40b8df4e.jpg

    Av @Björn Olsberg och @Mats_S

    ”Jag går och fiskar... låt oss fiska, fiska fiskar”.

    Denna textrad lär förmodligen inte gå till musikhistorien varken för sin djupsinnighet eller litterära kvalitet, men den är ett bra exempel på vad en hook kan innebära för en låts framgång – eller icke-framgång – när det gäller topplisteklättring.

    En hook är en musikalisk ingrediens som biter sig fast i lyssnarens huvud och som helt enkelt gör det omöjligt att sluta nynna på låten. Hooken kan vara en sångfras, en melodislinga, en basgång, ett visst sound, eller egentligen vad som helst.

    – Att tipsa om om hur man skapar en hook faller på sin egen orimlighet. Man ska absolut inte fokusera på att pressa fram hookar. Det blir krystat och skaver på trumhinnan. Man ska sträva efter bra musik och lika bra texter. Den bästa hooken uppstår spontant eller av tillfälligheter, säger Patrick El-Hag som är aktuell med albumet ”Så där”.

    – En hook kan vara en stark refräng men även en instrumentalslinga. Monotoni i till exempel hiphop i största allmänhet blir lätt hookig, till exempel Snoop Dogs ”Drop it like it’s hot”. Irriterande visslingar har också en tendens att bli hookar, som Roxettes ”Joyride” och Kents ”Dom andra”. Personligen föredrar jag dock lite mer subtila hookar, fortsätter Patrick El-Hag

    En enkel väg att gå är att sampla en hook från en känd låt eller någon fullkomligt obskyr produktion och arbeta om den. Daft Punk är mästare på att gräva fram hookar i gamla skivbackar och stöpa om dem till hitlåtar.

    Ett annat sätt att sampla sig till framgång är Paul Hardcastles klassiska ”19”, där han samplade röster från nyhetssändningar, även om denna metod kanske fungerade bäst i samplingsteknikens barndom, då det fortfarande var en ny och fräsch företeelse.

    En annan metod är att använda instrumentering som bryter mot stilen i övrigt, vilket exempelvis Rednex gjorde med Cotton Eye Joe och dess fiolbaserade hook.

    Att en basgång också kan bli en kraftfull hook är discorökaren Good Times med Chic ett bra exempel på. När Nile Rodgers och Bernard Edwards tillsammans skrev låten år 1979 kunde de förmodligen inte ens ana att det de skapat skulle komma att bli en av de mest samplade låtarna genom tiderna.

    blatt_streck.png.8607eaa79061c329297decb096fd1502.png

    Tre frågor 

    1. Vilken är den bästa ”hooken”? 
    2. Hur viktigt är det med en bra hook? Har det blivit viktigare? 
    3. Vilka är dina bästa tips för att skapa en hook som lyssnaren inte glömmer i första taget?

    Patrik Magnusson (Ram Pac/Cosmos Studios) 

    1. Finns en jäkla massa, men Take on me med A-ha har en fantastisk melodislinga. 
    2. Betydligt viktigare än vad många tror. Det är i stort det som de flesta minns av en låt vid första lyssningen. I princip alla stora/kända låtar har en hook av något slag. Har nog blivit viktigare och viktigare med tanke på att det görs en otrolig massa låtar idag. Och man har ofta bara en lyssning på sig. 
    3. Svårt att säga då en hook kan bestå av så mycket: gitarriff, syntslinga, sång, textrad med mera. Men genomgående så tror jag att ju enklare desto bättre. Känns den sen både unik och lite bekant på samma gång så är du hemma.


    pernilla_a.jpg.e0b51273e1841c6a348a2c01857aeae3.jpg
    Pernilla Andersson (Shortlist) 

    1. Jag tycker vissel-hooken till låten The Good, the Bad and the Ugly av Ennio Morricone är oslagbar. Samtidigt är det svårt att välja endast en låt. Gimme gimme gimme-orgelhooken av Abba ligger också bra till. Introriffet på Back in black är också en jävligt bra hook.
    2. Vet inte om det har blivit viktigare, men det är klart, får man till en rejält bra hook så är det ju kalas. Tycker dock att letandet efter den perfekta hooken har gått lite överstyr. Tycker ofta att man kan höra på hitmusik idag att hookarna är skitnödiga. Visst, man minns hooken, men är den så bra egentligen? Det finns ju förstås en poäng med irriterande hookar som inte vill lämna skallen, men för mig är det inte en väg att gå. 
    3. En bra hook är ofta ganska kort, sällan har man hört en 30-sekundershook. Tycker också att den kan ligga i princip i vilket instrument som helst.

    Dumb Dan (Daniel Lindeberg)

    1. We Are The Robots” av Kraftwerk. Alla som hört den minns den. Kraftwerk är bra på att kombinera catchiga melodier med roliga effekter. 
    2. Viktigare. Hookar har alltid varit viktiga, men idag räcker det inte med en effektiv melodi, även soundmässigt måste det finnas hookar att hänga upp lyssnandet på. 
    3. Tänk på att resten av arret måste framhäva hooken och skala därför bort allt onödigt.

    FredrikPysseBild1.jpg.dd35a97e0de624a92624338896c5fdbd.jpg
    Fredrik Thomander (Epicentre)

    1. ”Who-hoo” i Song 2 med Blur. 
    2. En bra hook är livsviktig i dag när utbudet av musik är så stort. 
    3. Att kombinera en lättillgänglig melodi med ett annorlunda uttryck samt att någonstans lägga till ett överraskningsmoment.

    hanne_s.jpg.aa0b052f20fe766d70f43af90b3b240a.jpg
    Hanne Sørvaag

    1. Just nu är det nog ”ella, ella, ella”-delen i låten Umbrella med Rihanna som har den bästa hooken, tycker jag. Den upprepas mycket, och det är ett nytt och annorlunda ord och det gör det intressant. Annars är det bara hantverksmässigt bra och starka melodier som alltid fungerar. Av mina egna låtar är det min listetta i Norge, ”Brief & Beautiful”, som i öppningslinjen till refrängen går upp på en hög ton som är lite oväntad, ett klassiskt rysningstrick.
    2. Nu är det stort fokus på hookar. Ju fler låtar som kommer ut, desto hårdare blir konkurrensen om att sticka ut och få till en låt som folk kommer ihåg. Ja, hooken blir viktigare och viktigare och som låtskrivare försöker man hitta fram till det som är lite speciellt, både i melodin, texten och i spåret som helhet.
    3. Det finns ju inga regler men det finns en hel del verktyg som kan vara smarta att använda om man vill få till en hit med bra hook. Spara noterna i refrängen tills man kommer dit. Ofta har ju refrängen högre toner, man vill ju att lyssnaren ska känna att ”här kommer refrängen”. Ett lyft, eller en tydlig markering på något sätt. Textmässigt kan det vara bra med ett ord som lyssnaren kommer ihåg, så man hör vad titeln är och gärna så att man utifrån den förstår vad låten handlar om.

    Niklas Olovson (ena halvan av producentduon Machopsycho) 

    1. Tar mig emot lite att säga Winds of change med Scorpions, men det där jävla visslandet i introt är ju lika genialiskt som vedervärdigt. En annan grym hook har Cardigans i sin låt My Favorite Game
    2. Får man till en bra hook idag i sin produktion så har man lyckats halvvägs med att få med låten på skiva, kanske till och med som singel. Hooken är ju verkligen inte allt, men visst är det viktigt. 
    3. En riktigt bra hook ska vara enkel, irriterande enkel, samt kraftfull. Och om man nu har hittat en sådan hook ska man ta i utav helvete och inte gömma den i musiken. Ta ut svängarna och slänga ut den, kletig och självhäftande i ansiktet på folk!

    blatt_streck.png.8607eaa79061c329297decb096fd1502.png

    Hookar vi minns 

    • Axel F, Harold Faltermeyer
    • 1999, Prince 
    • 19, Paul Hardcastle 
    • Cotton Eye Joe, Rednex 
    • Da Funk, Daft Punk 
    • The Final Countdown, Europe 
    • Crazy in love, Beyonce 
    • Born in the USA, Bruce Springsteen 
    • Good Vibrations, Beach Boys 
    • Another Brick in the Wall (Pt. 2), Pink Floyd 
    • Personal Jesus, Depeche Mode 
    • Das Modell/The Model, Kraftwerk 
    • Scar Tissue, Red Hot Chili Peppers 
    • Epic, Faith No More 
    • Smells Like Teen Spirit, Nirvana 
    • Play that funky music, Wild Cherry

    Hookar vi helst vill glömma 
    (men inte kan) 

    • Macarena, Los del Rio 
    • Boten Anna, Basshunter 
    • I’m too sexy, Right said Fred 
    • Where do you go, No Mercy 
    • Sexy eyes, Whigfield 
    • ATB, 9pm 
    • Boys boys boys, Sabrina

    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

×
×
  • Create New...