Jump to content
Annons
  • Hon styr över Abba-Bennys RMV Studio

    När Benny Andersson skulle bygga ny studio behövde han en studiochef. Valet föll på Linn Fijal, utbildad ljudtekniker från Luleås tekniska universitet. Studio har besökt RMV Studio.

    Mats Stålbröst

    IMG_1785_ingang_1800.jpg.af6015095fb81bb7710b19c9bc377e50.jpg
    Linn Fijal. Foto: Mats Stålbröst.

    Att lämna centrala Stockholm och promenera över till Skeppsholmen är som att komma in i en annan värld. Tempot är lägre och luften känns friskare – en idealisk miljö för en inspelningsstudio.

    Häng med på en rundvandring i Benny Anderssons studio i nedan video, där studiochefen Linn Fijal berättar om sina favoriter bland utrustningen:

    RMV Studio (Rixmixningsverket) är inhyst i ett magasinshus från 1800-talet som för några år sedan totalrenoverades för att bli en studio i världsklass. Studion har försetts med rejält tilltagna glaspartier vilket innebär att man får dras med en del nyfikna blickar när förbipasserande trycker näsan mot rutan.

    – Det var någon på Hotell Skeppsholmen som råkade säga att Abba-Benny hade en studio precis runt hörnet. Inte så lyckat, konstaterar studiochefen Linn Fijal.

    Vi har ändå viss förståelse för att turisterna vill kika in. Även om Benny Andersson inte har sin huvudsakliga arbetsplats här är hans låtskrivarverktyg, en New England Digital Synclavier, parkerad i ett av hörnen i kontrollrummet. Och det är inte den enda häftiga prylen.

    RMV Studio är ett veritabelt vintagemuseum. Här finns Bennys vitlackade Minimoog och hans gigantiska Yamaha GX-1-synt. Båda fanns med i turnébussen när Abba gjorde sitt segertåg över världen.

    IMG_1748_1800.jpg.61f13d03053e2eeaf4158b75af44cb95.jpg
    RMV Studios rymliga inspelningsrum. ”Inspelningsrummet låter varmt och träigt, det ger en fin och användbar karaktär och en lugn känsla”, konstaterar Linn Fijal. Foto: Mats Stålbröst.

    ”Allt är genomtänkt”
    Mitt i kontrollrummet tronar mixerbordet, ett Neve 8068 med 64 kanaler.
    – Mixerbordet var inte direkt att bara koppla in och köra, det krävdes ett omfattande renoveringsarbete. Fred Hill, som ”moddat” bordet från början, var här och lärde upp oss, berättar Linn. Som studiochef är Linn den som styr och ställer över RMV Studio. När studion slog upp portarna i början av 2011 hade hon redan varit på plats ett bra tag för att vara med och planera och övervaka bygget när det gamla 1800-talshuset med jordstampat golv förvandlades till en inspelningsstudio.

    Vad gör RMV Studio så speciell?
    – Allt är genomtänkt från första början. Många andra studior har funnits länge och förändrats genom åren. RMV Studio har byggts från grunden för att vara en studio för inspelning och är lite större än de flesta andra studior i Stockholm. Det har dessutom funnits budget för riktigt bra lösningar.

    Linn Fijal är född 1988 och har redan landat drömjobbet – resultatet av hårt arbete, talang och den där viktiga förmågan att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt.

    Linns intresse för musiken föddes tidigt eftersom båda hennes föräldrar är stora musikälskare.

    – Jag fick min första musiklektion när jag gick på dagis. Jag växte upp en bit utanför stan, så det fanns inte så mycket annat att göra, förklarar Linn.

    Vilka var de stora idolerna på den tiden?
    – Samma som pappa tyckte om, säger Linn och skrattar. Jag tyckte mycket om Deep Purple och The Who, dom lyssnade jag på som ung. Sedan blev det mer indiepop i tonåren, men också mycket rock och blues. Jag började sjunga opera i tonåren också, så då kom det in lite klassiskt den vägen också.

    IMG_1769_1800.jpg.d6b061fe0ab856081a7f844fd17e64d1.jpg
    Benny Anderssons Synclavier.

    Sökte utbildning
    Någon gång i mitten av 1990-talet blev Linn intresserad av varför musiken lät på ett visst sätt på skiva.

    – Studiointresset kom med pojkbandseran på 90-talet. Jag började inse att det man hör på skivorna ... det går inte att spela eller sjunga så. Då började jag fundera över vad de gjorde med musiken.

    Linn insåg att det var musikproducent hon skulle bli och ville lära sig hur studiovärlden fungerade. Nyfikenheten drev henne till att söka den treåriga Ljudteknikutbildningen på Luleås tekniska högskola.

    – När jag började plugga hade jag egentligen ingen koll på studioprylar, det var mer intresset och nyfikenheten som drev mig. Mina studier var egentligen inte så seriöst menade från början men jag kände direkt att jag hade hamnat rätt, det var aldrig någon tvekan.

    – Jag var så ung, 19 år, jämfört med de andra sökande som jag tyckte kändes lastgamla. De hade sökt i flera år och ville verkligen det här. Jag hade inte bestämt mig för att det var något jag ville göra resten av mitt liv och jag tror inte man kan veta det när man är 19.

    IMG_1772_1800.jpg.1c921442c4fe058f6b769600c49805f4.jpg
    Mixerbordet kommer från Neve och har tidigare stått i Max Martins Maratone-studio.

    ”Jag gjorde bra ifrån mig”
    Var det tufft att visa att du hörde hemma på utbildningen?
    – Jag fick ganska tydliga signaler om att jag inte riktigt hörde hemma där. Kanske inte medvetet alla gånger, men det var den känslan jag fick. Jag fick höra ”att du är bara inkvoterad”, vilket inte alls stämmer, jag gjorde bra ifrån mig på antagningsproven. Att studiovärlden är långtifrån jämställd är Linn inte alls nöjd med.

    – Branschen är mansdominerad eftersom man låter den vara det ... det är ju inte så att det saknas kvinnor som vill hålla på med det här. Problemet är kanske att det saknas kvinnliga förebilder. Det måste komma in i unga tjejers uppfattningsvärld att man kan jobba med det här.

    Linn började jobba redan under utbildningen och byggde sakta men säkert upp ett kontaktnät. När hon tog examen 2010 flyttade hon ner till Stockholm och fick en praktikplats på mastringsföretaget Cutting Room.

    – Det var verkligen rätt plats att vara på. Det var lärorikt och det passerar mycket folk genom deras lokaler.

    En av de personer som besökte Cutting Room var Ludvig Andersson. Han tipsade om att de behövde en studiochef till nya studion RMV Studio, som han precis var på väg att skapa tillsammans med sin pappa Benny Andersson.

    IMG_1767_1800.jpg.d2043e4f1a5e00ddb793bb7dc6523628.jpg
    Det är inga museiföremål som hänger på väggarna. Alla instrument används vid inspelningarna. Foto: Mats Stålbröst.

    Vilka är dina uppgifter som studiochef ?
    – Jag sköter studion. Det låter kanske lite luddigt, men det kan variera mycket från en dag till nästa. Jag får hjälp med ekonomin, men i den dagliga driften gör jag det mesta annat: ser till att allting fungerar, att det kommer in bokningar, håller hemsidan uppdaterad. Sedan försöker jag hinna med att spela in och mixa lite också när det blir tid över. ”Se till att verkligen lyssna”

    Närmaste granne på Skeppsholmen är Bernard Löhr i Mono-studion.

    – Vi träffas så gott som varje dag och diskuterar olika saker. Det är en stor trygghet att det finns någon att fråga och ha någon som kan hoppa in och hjälpa till om någon skulle bli sjuk.

    Vilka är dina bästa tips för att lyckas i studion?
    – Försök vara närvarande vid inspelningen och verkligen lyssna. Börja med att lyssna på instrumentet och bestäm dig för vilken del av klangen du vill få med. Börja inte med att ställa upp en mikrofon framför flygeln utan lyssna på hur instrumentet låter, kryp på golvet, gå runt den. Vill du ha en ljusare klang, leta upp det område där diskanten strålar ut ur flygeln och sätt micken där. Ta tid på dig, flytta runt mikrofoner. Fundera inte så mycket över vad som är rätt och fel, utan kör bara.

    – Mitt råd är att skapa en mental bild av hur man vill att det ska låta och försöka jobba så att man når dit. Då är det lättare att få helheten att fungera – använd öronen mer i stället för att titta på pluggarna i datorn. Många stirrar sig blinda på eq:n och olika frekvenser i stället för att verkligen lyssna.

    Linns ljudideal är åt det lite skitigare hållet:
    – Jag tycker det ger något slags struktur och äkthetskänsla när ljudet är lite skitigt, men det är ju bara min personliga smak. Jag spelar oftast in riktiga instrument i en analog studio, då brukar man få det på köpet. Om du jobbar med digitala ljud och mjukvaru­instrument kan du använda distorsionspluggar för att försöka efterlikna samma effekt.

    IMG_1755_1800.jpg.2f753b1af41f73bbf1f1b6e5158a1f2b.jpg
    Ett par Didrik De Geer-mikrofoner har fått en central placering i inspelningsrummet. Foto: Mats Stålbröst.

    Hur får du människor att trivas i studion?
    – Man måste skapa en bra atmosfär redan från början. Det är också viktigt att inte sätta press på människor – de känner sig tillräckligt pressade när de kommer till studion. Man måste försöka vara ödmjuk och inte komma med egna åsikter om de verkligen inte vill ha det. Om det är känsligt så försöker jag vara transparent en stund.
    – Man måste vara lite finkänslig och det här är ju ett serviceyrke i grunden. Det är artisten som har skapat musiken och mitt jobb är att lyfta fram deras vision.

    blatt_streck.png.d492fe2d41d9eac02650c45ffd779eee.png

    Om Linn Fijal

    IMG_1778_ingang_1800.jpg.e9258d81f0614c765c5be1be9a433ba6.jpg

    • Född år: 1988
    • Bakgrund: Utbildad vid Luleås tekniska högskola, 180 poäng ljudteknik
    • Inspelningsprogram: ”Jag jobbar bara i Pro Tools”
    • Favoritpluggar: Waves, UAD, Melodyne

    TIPS: Se videoguiden från 2013, där Linn Fijal går igenom sin mix av Atlas låt Gloomy June:


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Hmm. Det hade varit trevligt med en uppdatering rörande Bennys senaste projekt. Man kan väl i alla fall förmoda att studion fått "ABBA" status.

    Link to comment
    Dela på andra sajter



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...