Jump to content
Annons
  • Från indiepop till indipop med Ishaaq

    Måndagsintervjun: Ishaaq berättar om vad som varit språngbrädan till Best of Klasson, vilka ingredienser som varit viktiga för soundet och varför indipop är roligare än indiepop. 

    Lotta Fahlén

    ishaaq_1__1800.jpg.6907319324773375869cb613e53fa186.jpgIshaaq aka Isak Klasson. (Foto Ylva Sundgren).

    Artisten och låtskrivaren Ishaaq är aktuell med det självbiografiska albumet Best of Klasson där Indien möter Norrköping och ämnen som migration, religion, arv, klass och våld berörs. Det är Ishaaqs första soloalbum men är ingen debut i vanlig mening då han även känns igen som frontperson i indiebandet Speedmarket Avenue vars låtar legat på MTV:s topplistor, spelats på BBC Radio och varit med i amerikanska TV serier.

    I våras debuterade du som soloartist, hur skiljer sig ditt soloprojekt från tidigare musikprojekt?
    – Musiken jag gör nu liknar ingenting jag varit inblandad i tidigare. Kanske främst för att det inte går att säga vilken genre det är, med orientaliska ingredienser, beats, samplingar och väldigt fria låtbyggen. Och svenska texter. Men det skiljer sig också genom att texter och rytmer styr musiken, förr lät jag alltid melodierna domdera.

    Albumet Best of Klasson är en historia om att komma från två världar, ha dubbla medborgarskap och vara vit i det ena landet, brun i det andra. Hur tror du det har påverkat din musikaliska resa?
    – Jättemycket! Min musik tar avstamp i mina rötter i Tamil Nadu, Indien och Norrköping… Östergötland. Och det kom också från att jag ville hitta ett eget uttryck, göra musik som ingen annan gjorde. Så jag sökte mig inåt och kom tillbaka med detta. Att hålla på med indiepop, som jag gjorde tidigare, var väldigt mycket en anpassning till medelklassen. Och det innebar att flera sidor av mig inte fick plats i musiken, till exempel mitt ursprung - både vad gäller mitt indiska arv och min klassmässiga bakgrund. Indipop är roligare än indiepop.

    Texterna på albumet är raka, ärliga och intima och rör kärlek, våld, missbruk och frånvarande föräldrar. Hur har låttexterna växt fram? 
    – Jag ville använda musikens alla uttrycksmedel för att göra annorlunda musik så jag letade och letade efter ett sätt att skriva på svenska som jag inte hört någon göra. Att vara konkret och orädd och … ha roligt, även om texter som Emma och Die Like Eazy-E beskriver något slags elände. Sen har jag lekt en del med roller och avsändare. Alla ”jag” på Best of Klasson är inte jag, om du förstår vad jag menar. Rolldiktning kallar litteraturvetarna det för.

    ishaaq_2_1800.jpg.b3c066771a7d6f2c7fd6438fb9c3b666.jpgIshaaq aka Isak Klasson. (Foto Ylva Sundgren).

    Var har du hittat inspiration till de olika ljudbilderna? 
    – Genom att lyssna på musik och lära mig hur andra gör. Gjort research, helt enkelt. Jag är med i en grupp som går igenom år för år i musikhistorien, och på så sätt har jag deltagit i ett kollektivt grävande, som gjort att jag hört väldigt mycket musik. På Best of Klasson har jag inspirerats av musikaliska uttryck från Indien, Algeriet, Jamaica, Ryssland och stilar som folkmusik, reggae och hip-hop. Ibland kan inspirationen bero på vad en låt behöver, som Louis Vuitton till exempel, där titeln var det första jag kom på, vilket ledde musiken mot ett ”franskt” spår.

    Och slutligen – om vi kikar på producerandet av albumet, finns det några instrument, pluggar eller mixning- och produktionstekniker som du och producenten Jari Haapalainen använt som varit extra viktiga för det färdiga resultatet?
    – Kul fråga! De flesta låtarna bygger på beats och samplingar som jag gjorde på förhand, som vi sen kompletterade i studio, där vi först la all sång till mina beats, innan vi la på några få liveinstrument. Jag är väldigt nöjd med min rörmikrofon AEA R84, som jag la all sång genom. Några låtar gjorde vi också live från grunden, men de utgick ändå från mina programmeringar. Det gjorde att vi kunde vara väldigt snabba i studion The End studio i Lund. Vi arbetade cirka 14 timmar per dag under 2 dagar och sen var vi klara. Efteråt bytte Jari ut en del midiljud, men en del simpla Logic-ljud fick vara kvar. Vad gäller pluggar så vet jag att han i mixen använt UAD:s Galaxy Tape Echo, EMT 140, Oxide Tape Recorder och Ampex ATR 102 på varje låt.

    Ishaaq på Spotify:


    Låten Andarna på Youtube:


    Sociala medier:
    Instagram
    Facebook


    Måndagsintervjun är en serie av @Lotta Fahlen där intressanta personer från musikbranschens alla hörn delar med sig av sin expertis. Artister och musikproducenter till PR-snillen och ljudtekniker ger en inblick i sina skapandeprocesser, arbetsmetoder och delar med sig av värdefulla tips och erfarenheter de samlat på sig längst vägen.


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...