Jump to content

  • Derek Sivers hjälper dig att fokusera på musiken

    Derek Sivers gjorde sig ett namn som grundare av CD Baby. Hans nya projekt, assistentnätverket Muckwork, ska underlätta för musiker och låtskrivare genom att avlasta dem från tidsödande, administrativt arbete.

    pboy

    david_sivers_ingang.thumb.jpg.c69e9a15e00fee4166cdb674506b5e36.jpg
    David Sivers som var med och startade CD Baby vill avlasta dina sysslor som tar fokus från musikskapandet.

    I mars 1998 startade amerikanen Derek Sivers CD Baby, som snabbt blev en ledande distributionskanal för oberoende musikartister. Nu har Derek sålt CD Baby och satsar på att bygga upp ett internationellt nätverk av assistenter, Muckwork (engelska för skitjobb, reds anm), som ska hjälpa musiker med rådgivning och andra tjänster. Han dammsuger internet i jakt både på ambitiösa artister i behov av hjälp och erfarna personer som gärna hjälper ambitiösa artister. Affärsidén tycks vara att erbjuda dessa två grupper effektiv matchmaking.

    – Jag upptäckte att det finns tusentals människor i världen som har bredband och är villiga att utföra kvalificerade assistenttjänster. De kanske inte själva är musiker eller sitter inne med briljanta affärsidéer, men de älskar musik och vill gärna hjälpa till med allt slags icke-kreativt arbete som musiker annars är tvingade att själva utföra, exempelvis att ladda upp demolåtar till hundratals mp3-sajter, att registrera upphovsrättigheter eller uppdatera turnékalendrar. Så min idé är att samla ihop en stab av kvalificerade assistenter och sedan se till att de vet precis hur de ska jobba.

    Det här med “coaching”, är det något du har egen erfarenhet av?
    – Ja, de senaste fyra åren har jag jobbat med karriärrådgivare som har mer erfarenhet av företagande än vad jag har. Det har hjälpt mig i mitt eget arbete, oavsett om det har gällt att bli bättre på dataprogrammering, skapa en arbetsplan eller formulera långsiktiga affärsmål. “Coach” är kanske inte det bästa ordet, det är mera som att gå till en terapeut där fokus inte är den egna personen utan arbetet att formulera sina mål och uppnå dem. Det slog mig att det här skulle kunna hjälpa många musiker eftersom det i denna grupp är så vanligt att man inte riktigt vet vad som är bäst att göra härnäst.

    – Via Muckworks nätverk kan musiker till exempel få råd från en journalist utifrån journalistisk synvinkel och från en radioproducent utifrån dennes vinkel. Men det viktigaste är att musikern inte förblir hänvisad till att ta råd från någon som direkt tjänar sitt levebröd utifrån vilka affärsbeslut musikern fattar. Rådgivarna i Muckwork är bara intresserade av att hjälpa till med beslutsprocessen.

    Hur skulle du säga att detta skiljer sig från det traditionella scenariot med en manager eller impressario?
    – Skillnaden är att en coach inte får procent på din totala inkomst, som en manager. Det innebär att du måste betala direkt för rådgivarens tid men slipper alla risker förknippade med att en manager tenderar att prioritera projekt som ger mycket pengar direkt, snarare än projekt som möjliggör en lång karriär för dig som musiker.

    Den moderna, digitala online-världen har ändrat vissa fundamentala branschförutsättningar för musiker. Till exempel existerar inte begrepp som “upplaga” och “lagerhållning” när man släpper album på Itunes. Vad är dina tankar kring detta?
    – När en artist, som inte är världsberömd, släpper ett nytt album så är det idag inte en särskilt viktig händelse. Det som räknas är inte tillfället utan den pågående processen.

    Håller du med om att en effektiv marknadsföring idag inte i första hand syftar till att massivt kabla ut själva nyheten utan att selektivt informera vissa nyckelpersoner som man redan vet har intresse av just den här musiken?
    – Ja, det stämmer. Faktum är att jag häromdagen fick frågan hur internet förändrat musikbranschen. Det är fortfarande så att det finns fler musiker som vill bli berömda än vad det finns plats för och “djungelns lag” som gäller. Skillnaden är att förr överlevde de artister som kände rätt personer, hade mäktiga vänner eller lyckades imponera på vissa nyckelpersoner inom skivbolagen. Idag handlar det mer om att gå direkt till sina fans och djungelns lag innebär nu att den artist som upprätthåller bästa kontakten med sina fans blir den som överlever.

    Muckwork: muckwork.com

    Läs mer om Dereks: https://sive.rs

    Fotnot: muckwork.com leder numera till sajten https://odetta.ai


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

×
×
  • Create New...