Jump to content
Annons
  • Checklista för PR och vassa presstexter med Hilda Kruuse af Verchou

    MÅNDAGSINTERVJUN: I veckans intervju delar Hilda Kruuse af Verchou bland annat med sig av sina tankar och tips kring PR och vad en riktigt bra presstext bör innehålla.

    Lotta Fahlén

    1573663451_2_Fotograf_GustafJohansson_red.thumb.jpg.8c44b2418f5b01f8ac9c7ab5d53e71b0.jpgHilda Kruuse af Verchou. Foto: Gustaf Johansson.

    Hilda Kruuse af Verchou är PR-snillet som gjort kampanjer för artister som Markus Krunegård och Feivel. Efter att ha studerat programmet Music Business på DMG Education jobbar hon numera med PR på distributionsbolaget ALOADED som utöver distribution hjälper independent skivbolag och artister med PR, sync, vinyltryck och merch.

    Vad var det som lockade dig att börja jobba med PR?
    – Jag tycker om estetik och språk, och tillsammans med en fallenhet för att se helhet i text och bild, faller det sig naturligt för mig att hjälpa artister utforma sina presskit och kampanjer. Det som lockade mig från början var nog en jakt på att se hur mycket ens språkliga förmåga har att ge i förhållande till att bara känna rätt personer. Jag har aldrig varit intresserad av att bana mig fram på journalist – och kritikertäta tillställningar, istället ligger intresset i att formulera mig och kampanjerna på ett genuint och trovärdigt sätt.

    Hur skulle du definiera en riktigt bra PR-kampanj?
    – En fin och men svår sak med PR är att det just kan vara hur personligt och skräddarsytt som helst. Men med detta i åtanke är en bra kampanj helt beroende på vilken artist man jobbar med. Kortfattat handlar det om att ha tydliga mål med vad man vill uppnå, vem man vill nå ut till och göra allt i en ton och med en touch som man tycker går i linje med de första två punkterna. Detta för att kunna rikta in sig på rätt mottagare.

    – Att ha något utöver text och bild att komma med är alltid att föredra. Egentligen kan bara fantasin sätta stopp för vad men några klassiker är ju en video, en turné eller ett samarbete med en annan intressant artist.

    Vad är dina bästa tips för en riktigt vass presstext?
    – Det är viktigt att från början ha en tydlig plan om utformandet. En presstext ska beskriva din musik, men också så koncist som möjligt ge mottagaren en bild av vem du är som artist. Ju mer du lär känna medierna lär de också känna dig som artist, och du kan med tiden avveckla jaget och sätta ditt senaste alster i fokus om du vill.

    – Kritikerna har alltid ett extra öga för vad som för dem känns trovärdigt. Sitter man på ett ess i rockärmen, som att man har värmt scenen för ett intressant namn, eller på andra sätt kan koppla sig själv till personer mottagaren känner igen, kommer det ge en en naturlig skjuts framåt. Det kan också vara en sådan sak som att de gillat dina tidigare verk eller att de gillar låtar släppta av artister vars musik liknar din. Jag å andra sidan är personligen väldigt svag för när artister vågar vara ärliga och dyka ner i vad låtarna handlar om och hur de kommit till. Jag gillar när det är musiken och den specifika releasen som får stå i fokus.

    – Ofta vill man få med så mycket som möjlig i sin presstext men är det viktigt att man håller sig någorlunda kort och koncis. Förslagsvis delar man upp det i tre delar; en kort bio om artisten eller bandet, följt av fokus på releasen och dess tema eller handling. Slutligen detaljer om något extra; den där välgjorda musikvideon eller snirkliga turnén.

    För någon som själv tänker göra en PR-kampanj, inför till exempel ett släpp, vad bör checklistan innehålla?

    • Tidsplan - att vara ute i god tid är alltid att föredra, både för sin egen skull och för att chansen är större att exempelvis musikbloggarna har tid att göra en premiär för videon till din nästa singel.
    • Väl uttänkta medier och personer att kontakta- mailadresser och åter mailadresser! Och telefonnummer om man känner sig vågad.
    • Den där vassa presstexten
    • Bilder som prickar en som artist

    1943214133_1_Fotograf_GustafJohansson_red.thumb.jpg.639b3b6bf39624b57c92e70c111804e9.jpg Hilda Kruuse af Verchou. Foto: Gustaf Johansson.

    När checklistan är på plats, har du då några tips och tricks för att nå ut genom bruset?
    – Jag rekommenderar alltid att undvika uttryck som är alltför uppmärksamhetssökande och skrikiga. Det räcker inte att sälja in något med att det är bäst eller en oemotståndlig banger.

    – Sen sparar du mycket tid på utskicken om du gjort ett bra förarbete där du har en tydlig bild av mottagarna och även snokat upp kontaktuppgifter till dessa. Detektivarbetet underlättas väldigt om du går under en specifik genre eller delar ett uttryck med andra skapare som det skrivs om på en viss sajt eller av en viss person. Rikta, rikta, rikta!

    –  Slutligen – lita på att om du gjort ett verk du är nöjd med, gett det en rättvis återgivning i text och kompletterat det med ett estetiskt passande bildspråk så kommer det uppmärksammas och tyckas om av i alla fall några av dina utvalda. Samtidigt så gäller det att ha koll på var man befinner sig som artist också, det skulle vara att ljuga att säga att medierna inte har en fallenhet för det som är framgångsrikt och eller just en nyhet med journalistisk tyngd.

    Vad skulle du säga är fördelaktigt med att anställa någon utomstående för PR vs att göra det själv?
    – Hm, utan att vara partisk skulle jag säga att fördelarna är många. Speciellt som independent artist eller litet skivbolag är det ett stort arbete att göra alla delar – det är många steg från låtidé till färdig produkt till lyssnarsuccé. Att ge ifrån sig lite av ansvaret till någon som kan området och redan har förarbetet med sig underlättar såklart enormt. Sen kan det som bekant för de flesta kännas väldigt jobbigt att sälja in sig själv som artist och något man själv skapat. En annan fördel med att anställa någon som jobbar med olika PR-projekt är att  journalisterna, redaktörerna och kritikerna till slut lär sig vem personen är och vad personen brukar komma med.

    – Den stora nackdelen med att som artist köpa en PR-tjänst är den ekonomiska biten. En PR-kampanj är ett omfattande arbete och blir lätt en stor utgift för en mindre artist. Sen är många artister som bekant perfektionister! Det kan vara väldigt jobbigt att ge ifrån sig sina alster och släppa en del av kontrollen runt en release. Sen kommer det alltid finnas några som uppskattar när artister själva hör av sig, det finns både en sårbarhet och mod i det.

    – Har man möjlighet tycker jag man ska prova lämna ifrån sig PR-arbetet och se vad det kan leda till. Annars, bolla med andra independent artister och dela tips och kontakter med varandra så blir arbetet inte så ensamt och evigt. Med lite tid, ihärdighet och en bra kampanj kan man komma riktigt långt!
     
    Och till sist – vad händer för dig framöver?
    – Just nu håller jag faktiskt på att lämna PR-biten för att låta min inre technörd blomstra. Kvar på ALOADED kommer jag jobba mer med backend, support och metadata. Jag ser fram emot att ha ett serverrum här i uthuset på landet, blicka över nejden efter Skånes första snö och fortsätta spela och skapa på kammarn. Kanske även något av mina alster till slut slinker ut i världen, det får tiden utvisa.
     

    Måndagsintervjun är en serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.

    • Gilla 1

    Användarrespons

    Recommended Comments



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...