Jump to content
  • Så väljer du rätt studiomonitorer


    Jon Rinneby

    Att välja rätt studiomonitorer kan vara både roligt, skrämmande och smått förvirrande – det är som du säkert känner till en djungel där ute. Klart står i alla fall att god lyssning är A och O i varje seriös studio och en förutsättning för att dina produktioner ska låta så bra som möjligt.

    puffbild.jpg.0d9052be30c0131863ccfe5bda98411a.jpg

    Men räcker det inte med ett par riktigt bra HIFI-högtalare kanske du undrar? Det enkla svaret är nej, då den klassiska högtalarens uppgift är att få musiken att låta så bra som möjligt med allt vad basförstärkning, övertydligt mellanregister och förskönande diskant innebär. Till skillnad från studiomonitorn vars huvudsakliga uppgift är att återge musiken så ärligt som möjligt. Denna kompromisslösa återgivning är ett måste när du ska fatta kritiska beslut i mixens hetta. Studiomonitorer kommer i alla dess former och storlekar, det är därför viktigt att hålla koll på vad du behöver och vad du faktiskt redan har.

    Aktiva eller passiva?
    Det enkla svaret är att du ska välja aktiva studiomonitorer av både praktiska och ekonomiska skäl. De flesta moderna studiomonitorer har nämligen inbyggda Class D-förstärkare som inte kräver någon extern förstärkare. Det finns en del passiva high-end-monitorer som exempelvis PMC, Amphion och ATC, samt klassikerna Yamaha NS-10 och Avantone Mixcubes, vilka såklart också är trevliga för den som har kunskapen och pengarna. Men för gemene man är det aktiva som gäller.

    Storleken och två- eller trevägs?
    Närfältsmonitorer, eller nearfields som de också kallas, är designade för att låta bra nära lyssnaren. Det är också dessa som är vanligast i hemmastudion. Mittfältare (Midfields) å andra sidan är anpassade för större rum och är gjorda för att stå längre bort.

    Många studiomonitorer har ett högtalarelement och en diskant och kallas då tvåvägshögtalare, medan andra har två eller fler element och kallas därefter. Kort och gott handlar det om hur vida bas, mellanregister och diskant ska delas upp i två, tre eller fler delar. En klassisk tvåvägshögtalare har en så kallad woofer för basen och en tweeter för mellanregister och diskant. Dessa separeras med ett så kallat crossover filter så att de (om högtalaren är korrekt konstruerad) låter som en enhet. En tvåvägshögtalare räcker gott och väl för den mindre till normalstora studion, men i ett större kontrollrum eller mastringsstudion är trevägs ofta att föredra. Större högtalare ger mer bas men kräver också ett större och bättre akustiskbehandlat rum. Stora studiomonitorer i ett litet rum är därför inte att rekommendera.

    PSIA-A17_Face_Back_616W.png.54cc17128aeabe0d81027ab31c89068c_red.png.68bc7cf1488c7c2058cbd458dfd0558a.png
    PSI A17-M är en personlig favorit med sin extremt raka frekvensåtergivning.

    Subwoofer?
    Vanliga studiomonitorer klarar av frekvenser ner till ungefär 40-60 Hz, vilket är förhållande vis lågt. Problemet är bara att ditt rum förmodligen inte kan återge dessa frekvenser korrekt. Frågan är då om du verkligen behöver en subwoofer som klarar ända ner till 20 Hz? Svaret avgörs på om ditt rum är akustiskbehandlat eller inte. Och då talar vi inte om lite äggkartonger i taket, utan en ordentlig omgång med basfällor, diffusorer och andra nödvändigheter - med fördel professionellt installerade. En subwoofer kan absolut tillföra något med sin sköna botten och luft som flyttas, men kan även skapa nya problem i form av att ytterligare ett crossover-filter skapas och att saker och ting kan börja skramla i rummet. Tänk därför gärna en extra gång innan du uppgraderar neråt.

    Vilka ska du välja?
    Avslutningsvis vill jag tipsa om ett gäng riktigt bra studiomonitorer i olika prisklass. Jag inser det komiska (i hopp om att vara behjälplig) att jag motsäger mig själv en smula genom att rekommendera så många. Men förhoppningsvis blir den snåriga djungeln i alla fall lite mer tillgänglig. Faktum är att det är omöjligt att säga vilka som är bäst för just dig. Här får pris, behov och personlig smak avgöra. Tänk på nedanstående modeller är cirkapriser och att priset gäller per styck och inte paret.

    Instegsmodeller

    Mellanskiktet

    Toppklass

    Uppdaterad artikel från 2017-11-10


    Läs också: Missa inte Fredagstipset som är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga Fredagstipset-artiklar

    • Gilla 1


    User Feedback

    Recommended Comments

    Hej Jon

    Håller inte riktigt med dig ang. studiomonitorer, även om jag själv kör på Yamaha HS8

    Jag tycker det har gått lite troll i det här med lyssning. Lyssning och ljudupplevelse är en smaksak och i högsta grad individuellt. Det finns en industristandard, och den varierar med smak och tycke också, men det är nödvändigtvis inte det som är rätt för alla.

    Har en god vän och musiker som gör sina inspelningar i sin studio, med Cerwin Vega högtalare och en NAD förstärkare, och hans inspelningar är alldeles förträffliga, med rent transparent ljud och låter hur bra som helst i min stereo hemma, och i bilstereon.

    Ta inte mitt ord för det, lyssna på Bandcamp eller Spotify på Roine Sangenberg

    Edited by Roffe5716
    Fick inte med alla tankar
    • Gilla 1

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Tycker det är tråkigt att men i ett  forum som STUDIO bara generellt avvisar HIFI högtalare. En bra högtalare är bra oavsett om man kallar den för högtalare, HIFI-högtalare eller monitor. NS-10 började väl sin karriär som en hemma-högtalare och med sina brister blev den ett verktyg i studiomiljö!?! Skulle varken kalla NS-10 för ärlig eller neutral.
    "Studiomonitorer kommer i alla dess former......." även som dåliga och blir inte bättre för att man kallar den studiomonitor. Ta 10 olika studiomonitorer och du har 10 olika återgivningar med det företagets "Sound". Man får ju ändå leta efter en "monitor " som man trivs med och återspeglar inspelat verk på ett sätt man gillar.
    Dynaudio är ju ett klassiskt HIFI märke som med sin kunskap med att göra bra HIFI-högtalare, nu även gör "monitorer". Tror inte att de skiljer sig så mycket från deras HIFI högtalare.
    Hitta en högtalare eller "monitor" som återger musik på ett sätt som du gillar med ett så brett frekvensregister som möjligt för din budget och du har en bra början tills du lär dig att "lyssna" och använda dem som ett verktyg. När du lärt dig att "lyssna" kommer du att hitta dess brister och köpa bättre tills nästa gång ...tills nästa gång .......................................................

    • Gilla 1

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Superbra feedback och jag håller med er båda. När jag talar om HIFI-högtalare så är det naturligtvis en grov generalisering. Det finns extremt raka och ärliga "vanliga" högtalare också. Min poäng är bara att det i de flesta fall är att föredra en lyssning som är så neutral som möjligt, snarare än en som är förskönande, när det kommer till att mixa och mastra. Studiomonitorer kräver som regel inte heller en extra förstärkare, vilken ytterligare kan färga ljudet. Vissa tycker dock det är lättare att mixa i högtalare som låter mer musik och mindre kirurgiskt, där får helt enkelt personlig tycke och smak avgöra. 

    Mvh Jon

    Edited by Jon Rinneby

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Mina tips för bra lyssning är att lära känna dina högtalare och lyssna på din mix i många olika miljöer och på olika utrustning (det håller väl alla med om). I mitt senaste projekt Lazertown lärde jag mig snart att översätta hur en kick skulle låta på mina Adam A7X med 10" subben från samma firma - för att sedan låta ok på en iphone (där 50% lyssning görs idag?). 

    Det roliga är att jag bytt studiorum under mixningen av skivan (10 låtar sen augusti 19), så jag var tvungen att "Lära om" - men det var en nyttig läxa. Ju mer jag mixat och aktivt lyssnat i studion, på iphone,  på en mac-högtalare, i bilen, och sedan åter i studion, desto mer har jag lärt mig om hur "det ska låta". 

    • Gilla 2

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Hasse Nilsson
      Behöver du välja inspelningsprogram/DAW? Vi har gjort en guide över de viktigaste på marknaden – både nya och sådana som har funnits en tid. För både Windows, Mac, Linux och iOS/Android. Och några helt webbaserade.
      Att välja vilket inspelningsprogram du ska använda när du producerar din musik är inte busenkelt. Det beror delvis på vilken typ av musik du gör eller om jobbar med flera olika musikstilar. Idag har i stort sett alla inspelningsprogram (eller DAW) obegränsat med inspelningskanaler. Istället är det datorn och dess kapacitet som sätter gränsen. Det är även standard att ett bra musikprogram läser pluggar (effekter och instrument) från andra tillverkare än den som producerat programmet. Vi har gjort vårt bästa för att på ett kortfattat och lättbegripligt sätt hjälpa dig att sålla i det digra utbudet. Alternativen presenterar vi i bokstavsordning och därmed utan inbördes rangordning, och vi har även utgått från varje tillverkares fullstora programpaket.
      Ardour 

      Ett projekt som baseras på öppet källkod och som utvecklas gemensamt av att stort antal programmerare runt hela planeten. Med tiden har Ardour blivit ett fullstort paket med medföljande pluggar och stöd för pluggformaten audio units, vst och lv2. Programmet erbjuder, som är brukligt i sådana här projekt, stor frihet för användaren att själv konfigurera funktioner, utseende och tekniska attribut. Den entusiastiska användarbasen borgar för omfattande support-resurser. Bra stöd för ljudläggning av digital video. 
      Tillverkare: Ardour (ardour.org)
      Operativsystem: macOS, Windows och Linux
      Pris: Gratis
      Kommentar: Oslagbart pris och programmet är mångsidigt och modulärt. Möjligen för avancerat för nybörjare.
       
      Bitwig

      Startades ursprungligen av avhoppare från Ableton vilket märks på vissa likheter mellan programmen. Bitwig kan sägas vara ett av de mer moderna inspelningsprogrammen. De senaste möjligheterna med den matrisbaserade moduleringsvyn är mycket spännande, men givetvis går det utmärkt att använda Bitwig som ett vanligt inspelningsprogram utan krusiduller. Bra medföljande ljud-, -effekt och instrumentinnehåll. Ett fullgott alternativ till de mer etablerare lösningarna.
      Tillverkare: Bitwig (www.bitwig.com)
      Operativsystem: macOS, Windows och Linux
      Pris: Cirka 4 100 kr. Instegsversionen kostar 1 075 kronor.
      Kommentar: Modernt gränssnitt med avancerade möjligheter. Slagsida åt elektronisk musikproduktion.
       
      Cakewalk

      Köptes loss från då krisande Gibson när produkten egentligen var tänkt att gå i graven efter över 30 år (!) som mångas favorit. Nu lever det vidare tack vare Bandlab och är dessutom kostnadsfritt. Arbetsflödet och stödet för pluggar är uppdaterat och vi gillar även möjligheten att dela en låt direkt från programmet till Youtube, Soundcloud, Facebook med flera. En riktigt bra digital arbetsstation som även fått med sig underliggande teknik från det nedlagda programmet Sonar.
      Tillverkare: Bandlab (www.bandlab.com)
      Operativsystem: Windows
      Pris: Gratis
      Kommentar: Oslagbart pris, och snyggt gränssnitt. Endast för Windows. Kunde haft mer medföljande instrument och effekter.
       
      Cubase

      En av marknadens giganter vars första version släpptes redan 1989. Mycket mångsidigt och klarar allt från enkla dansmusikmixar till omfattande filmljudsproduktion. Medföljande pluggar och effekter är i toppklass. Det nya arbetsflödet som kom med version 10 är en klar förbättring, inklusive nya möjligheter att bearbeta inspelat ljud. Cubase går inte att bortse ifrån om du vill ha ett traditionellt inspelningsprogram som utvecklats till det bättre under lång tid. En klassiker, säkert i många år till. En flitig användare är filmkompositören Hans Zimmer.
      Tillverkare: Steinberg (www.steinberg.net)
      Operativsystem: macOS, Windows och iOS
      Pris: Cirka 5 565 kronor. Finns i två instegsversioner för 3 175 kronor resp. 995 kronor. Cubasis för iOS kostar 595 kronor.  
      Kommentar: Marknadsledande musikproduktionslösning med bra medföljande innehåll. Traditionell design.
       
      Digital Performer

      Tillverkaren släppte ett av de första musikprogrammen till Mac 1984. Den här gamla trotjänaren har emellertid ryckt upp sig rejält och nyheterna bär tydlig inspiration från Ableton Live, komplett med tidsträckning (från Zynaptiq), loopfunktioner och midi-klipp. Godkänt utbud av medföljande instrument och effekter. Genomgående ett bra inspelningsprogram som håller stilen och samtidigt utvecklas med moderna finesser.
      Tillverkare: MOTU (motu.com)
      Operativsystem: macOS och Windows
      Pris: 1 890 kronor
      Kommentar: Hyggligt pris och bra finesser. Mycket likt Ableton Live.
       
      FL Studio

      I takt med populärmusikstilen EDM:s framgångar för några år sedan ökade användandet av FL Studio markant. Avicii var en av dem som använde FL Studio flitigt. Det lär även vara många unga producenters förstahandsval. Med gratis uppdateringar på livstid och delad licens på Windows och Mac är programmet attraktivt inför framtiden. Eftersom företaget lägger till smarta funktioner kontinuerligt är det hög tid att ta bort den leksaksstämpel som FL Studio har haft sedan det kallades för Fruity Loops. Framförallt är det sekvensbaserade komponerandet suveränt för modern dansmusik. Helt godkända medföljande effekter och instrument.  
      Tillverkare: Image-Line (www.image-line.com)
      Operativsystem: macOS, Windows, iOS och Android
      Pris: 7 800 kronor. Finns i flera olika instegsversioner ned till 860 kronor. FL Studio Mobile kostar 169 kronor för iOS och 130 kronor för Android.
      Kommentar: Snabbjobbat och hyfsat lätt att lära sig. Bra stöd för olika plattformar, dock lite kostsamt i den största versionen.
       
      Garageband

      Apples enklare app växte ur sin kostym för flera år sedan. Idag går det att göra väldigt mycket i Garageband om du bara letar lite bland funktionerna. I övrigt är inspelningsprogrammet fortfarande ypperligt att komma igång med som nybakad musikmakare med ett genomgående fokus på att skapa musik snarare än bearbeta ljud. Ett extra plus är att versionerna för både dator och mobiltelefon/surfplatta är hyfsat kompatibla och att projekt skapade i Garageband dessutom kan öppnas i storasyskonet Logic Pro X.
      Tillverkare: Apple (www.apple.com)
      Operativsystem: macOS och iOS
      Pris: Gratis
      Kommentar: Oslagbart pris. Lättjobbat och logiskt. Endast för Mac.
       
      Live

      Via dj-scenen och vidare som electronica-producenternas favorit är idag Ableton Live många producentproffs förstaval. Programmets styrka är att det både går att använda som ett verktyg för improvisation och strukturerat komponerande samtidigt. Tillverkaren Ableton har även utvecklat flera instrument, effekter och redigeringsfunktioner som de, i alla fall en stund, varit ensamma om. För mer avancerat användande ger tillägget Max For Live (M4L) nästan obegränsade möjligheter att manipulera både ljud och midi i realtid. Spännande bibliotek med effekt och instrument medföljer.
      Tillverkare: Ableton (www.ableton.com)
      Operativsystem: macOS och Windows
      Pris: Cirka 4 490 kronor. Finns i två instegsversioner för 3 375 kronor resp. 855 kronor. 
      Kommentar: Den fullstora versionen har enorma möjligheter, och detta verktyg är i utveckligens framkant. För vissas behov kan det vara lite väl avancerat.
       
      Logic Pro X

      Standard i många musikstudior och med ett arbetsflöde som inte ändrats nämnvärt på nästan tio år. Men i stadig takt läggs nya funktioner och finesser till så att programmet inte blir omkört av konkurrenterna. Även om tredjepartspluggar kan ge Logic finesser för att lira live och jamma, är programmets tonvikt och bas det linjära sångbaserade musikskapandet. Mycket generöst ljud-, effekt- och instrumentbibliotek gör att det går att spela in, mixa och mastra i Logic utan några kostsamma plugginköp, om du vill. Stabilt och med gratis uppdateringar.
      Tillverkare: Apple (www.apple.com/logic-pro)
      Operativsystem: macOS
      Pris: Cirka 2 395 kronor
      Kommentar: Prisvärt, och med ett stort utbud av medföljande möjligheter. Väldigt allround. Endast för Mac och stöder inte vst-standarden. Rätt tuffa systemkrav.
       
      Mixcraft

      Brukar presenteras som ett Garageband för Windows och det är inte så illa beskrivet. Dock har programmet de senaste åren begåvats med allt fler funktioner och är idag de facto ett fullstort inspelningsprogram. Dessutom till ett bra pris. Bland de mer avancerade tillämpningarna finner du automatseringsverktyg och möjligheten att konvertera ljud till midi med ett enda klick. Mixcraft är ett i onödan förbisett program som du kan överväga om du kör Windows.
      Tillverkare: Accoustica (acoustica.com)
      Operativsystem: Windows
      Pris: Cirka 1 435 kronor. Finns som instegsversion för 725 kronor.
      Kommentar: Bra pris, och godkänt medföljande innehåll. Endast för Windows, och kanske inte snyggaste gränssnittet.
       
      Pro Tools

      De yrkesverksamma ljudteknikernas och proffsmixarnas standardval sedan 1989. Och det är just ljudredigering som är Pro Tools paradnummer. Med tanke på hur komplicerade många inspelningsprogram på marknaden är, så är Pro Tools inget dåligt val heller i en hemstudio. Programmet kräver viss instudering som dock betalar av sig i form av mästerlig kontroll över inspelning och bearbetning. Att behärska de kraftfulla och precisa reglagen kräver vanligtvis memorering av kortkommandon. Tillverkaren har en egen pluggstandard (aax).
      Tillverkare: Avid (www.avid.com/pro-tools)
      Operativsystem: macOS och Windows
      Pris: 5 390 kronor. Finns även som prenumeration från 350 kronor per år.
      Kommentar: Mäktiga redigeringsfunktioner och bra medföljande innehåll. Programmet har en viss inlärningskurva, och är ganska kostsamt.
       
      Reaper

      När det gäller kul-för-kosingen-faktor är det få som klår Reaper. Förutom gratisprogrammen, förstås. Programmet är producerat för att ta så liten plats som möjligt både när det gäller lagring och arbetsminne. Med andra ord är det nog tänkt att du ska vilja köpa till pluggar från tredje part. Det finns till och med specialfunktioner just för dessa. Reaper utvecklas i en mycket rask takt, ofta med uppdateringar flera gånger i månaden. I likhet med Ardour finns det intressanta möjligheter för anpassning av Reaper efter eget huvud. Som inspelningsprogram betraktat är det kraftfullt med tanke på det låga priset.
      Tillverkare: Cockos (www.reaper.fm)
      Operativsystem: macOS, Windows och Linux
      Pris: 580 kronor
      Kommentar: Låg belastning på datorn, och intressanta finesser. Kan eventuellt verka plåttrigt för den ovane, och har inte omfattande medföljande innehåll.
       
      Reason

      I mångas tycke det mest pedagogiska av de ledande inspelningsprogrammen eftersom det i stora delar efterliknar studio i verkliga livet. Mycket bra medföljande ljudbibliotek, effekter och instrument. Hanteringen av loopar är bäst i klassen. Sedan slutet av 2019 kan du dessutom använda Reason som en plugg i andra program vilket ökar både valfriheten och kreativiteten. Reasons bredd, samtidigt som det successivt introduceras nyskapande verktyg, gör att programmet ser ut att kunna ligga på topp i bra många år till.
      Tillverkare: Reason Studios (www.reasonstudios.com)
      Operativsystem: macOS, Window och iOS
      Pris: Cirka 5 775 kronor. Finns i två instegsversioner för 3 845 kronor resp. 955 kronor. iOS-versionen, Reason Compact, är gratis, men har köp-inuti-app.
      Kommentar: Snyggt, mångsidigt och kreativt – extra plus för Reason-som-plugg.
       
      Studio One

      Snabbjobbat arbetsflöde med mycket dra-och-släpp istället för kortkommandon och massvis med menyer. Tillverkaren Presonus har valt att presentera alla funktioner i ett fönster varför du först bör testa om detta passar din skärmstorlek. Bra redigering av ljud och midi med separata verktyg för trummor, ackord och polyfoniska ljud som extra utropstecken. Verktygen för samplingar och loopar är ett kreativa och kvicka att laborera med. Ett mycket allsidigt program som även bjuder på en och annan specialare som inget annat program klarar.
      Tillverkare: Presonus (www.presonus.com)
      Operativsystem: macOS och Windows
      Pris: Cirka 4 970 kronor. Finns i två instegsversioner för 1 240 kronor resp. gratis.
      Kommentar: Både traditionellt och modern på samma gång. Spännande hantering av samplingar och ljudfiler, men det kan bli mycket som pågår huvudfönstret.
      Zenbeats

      Hårdvarugiganten Roland, som under några år hade Cakewalk Sonar, har rullat ut ett nytt inspelningskoncept lite i skymundan. Dessutom finns det för både datorer och handhållna apparater. Här ligger fokus på att göra musikskapande så enkelt och lättjobbat som möjligt. Många av de klassiska Roland-ljuden finns självklart med och det är uppfriskande med sammanhållet grepp som tydligtvis är utvecklat med lika mycket tonvikt på mobilt som stationärt musicerande. Gränssnitten är moderna och det går fort att komma igång och göra låtar. Zenbeats är gratis med sedan låser du upp ljud och annat innehåll med köp inuti app. 
      Tillverkare: Roland (www.roland.com)
      Operativsystem: macOS, Windows, iOS och Android
      Pris: Cirka 1 445 kronor. Finns i två instegsversioner för 480 kronor resp. gratis att testa. Mobilversionerna är gratis men har köp-innehåll-inuti-app.
      Kommentar: Bra initiativ som har framtiden för sig – Roland är alltid Roland. Slagsida åt beat-producerande.
       
      Inspelningsprogram på webben
      Vill du skapa musik var du än är och med minimala systemkrav kan webbaserade program vara intressanta alternativ. Framförallt har musikprogrammen på webben blivit mycket vanliga i undervisningen i högstadier och gymnasier. De tre mest intressanta är faktiskt framtagna i Sverige. När de gäller funktionalitet ligger de i närheten, eller tangerar, instegsprodukter som Garageband och Mixcraft.
      Amped Studio

      Utmärkt webbaserat musikskaparprogram som har den rätta looken och de rätta funktionerna. Prisvärt, och det finns även extra innehåll att köpa till om du vill det. Lätt att komma igång med.

      Tillverkare: AmpTrack Technologies AB (ampedstudio.com)
      Pris: Gratis att testa. Prenumeration kostar 49 kronor i månaden.
       
      Soundtrap

      Rent och snyggt gränssnitt. Lyhört och modernt urval av innehåll och instrument. Har ett par specialare på lager som exempelvis auto-tune.

      Tillverkare: Soundtrap (www.soundtrap.com)
      Pris: Gratis att testa. Prenumeration kostar mellan cirka 105 och 193 kronor i månaden.
       
      Soundation

      Mycket kompetent inspelningsprogram med stora mängder innehåll. Bra fokus på forum, nätgemenskap och delning. Tekniskt samarbete med Google. I ett pressmeddelande från 2020-03-25 meddelar de: Under rådande tider då många musikstudenter världen över behöver hantera sina studier hemifrån på grund av corona-restriktioner, erbjuder nu den onlinebaserade musikstudion Soundation gratis premiumabonnemang till alla skolor fram till 30 juni. Läs mer på https://soundation.com/station/soundation-education

      Tillverkare: Soundation (soundation.com)
      Pris: Gratis att testa. Prenumeration kostar mellan cirka 24 och 83 kronor i månaden
       
      Bubblare – kommande produkter att hålla koll på
      Luna

      Universal Audio släpper ett nytt inspelningsprogram under våren som lovar mycket gott. Enligt förhandsinformationen måste du dock äga hårdvara från företaget för att kunna använda det.

      Tillverkare: Universal Audio (www.uaudio.com/luna)
      Pris: Gratis
       
      Music Tribe
      Den omtalade Uli Behringer har i ett inlägg på Facebook meddelat att företaget är i färd att utveckla ett eget inspelningsprogram. När det släpps och vilken inriktning Music Tribe kommer att ha är i skrivande stund oklart.

      Tillverkare: Behringer (www.behringer.com)
      Pris: Gratis
    • By Nyhetsroboten
      Neu-Anspach –  May 26, 2020 – The Adam Hall Group is continuing to expand its international sales network. By partnering with the Mumbai-based company StageMix Technologies, the event technology provider based in Neu-Anspach, Hesse, Germany, is gaining an experienced sales team for India. The exclusive partnership includes the LD Systems, Cameo, Gravity, Palmer, and Adam Hall 19 ’’ Parts brands.

      “We’re happy to have found StageMix Technologies as our new sales partner in India,” explains Markus Jahnel, COO of the Adam Hall Group. “The event technology market is growing steadily in India and plays a key role in our international endeavors. As an experienced distributor, StageMix Technologies has a wide network of regional dealers and will enable us to react swiftly to the many different challenges that come with such a large country. As such we will be able to work together to continue expanding our local presence – both in the event and installation market.”
      StageMix’s designated partner Karan Balkishin Nagpal adds: “We’re very pleased to be associated with the Adam Hall Group. It fits perfectly with our company roadmap to enter with a complete solution for all install avenues, as well as middle scale production companies to use LD, Gravity and Cameo products. We see the basket of brands positioned very aggressively against its competition and we’re looking to exciting times ahead.”
      More information:
      sonotone.in



      adamhall.com

      ld-systems.com

      cameolight.com

      gravitystands.com

      palmer-germany.com
    • By Studio
      Att hitta inredningslösningar för den mindre musikproduktionsstudion är inte helt enkelt. Vi har listat våra favoriter just nu.
      Sedan Ikea lade ned tillverkningen av klassikern Jerker har det varit marigt att hitta bra och relativt billig inredning som funkar finemang med mixerbord, dator, skärm och övrig hårdvara. Men det finns en hop alternativ på marknaden som kan vara värda att kolla in när du tänker styra upp din produktionsmiljö ett par snäpp.
       
      Zaor
      I Rumänien tillverkas studiomöbler i utföranden som omfattar både det moderna och gravt Apple-inspirerade till mer klassisk konsolldesign som andas 1950-tal och ännu äldre. Vi gillar modellen Yesk som på flera sätt får oss att tänka på japan, vilket i det här sammanhanget är en bra sak. Yesk kostar cirka 5 490 kr och mer info finns på Zaors webbplats.
       
      Omnirax

      Den här amerikanska tillverkaren producerar exklusiv kontorsinredning i Silicon Valley och därför kostar objekten därefter. De tål dock att ses på och kan fås i exempelvis pianolack. NT heter pjäsen på bilden och den är tänkt för en 88-tangenters klaviatur och närfältsmonitorer på egna flyglar (ha!) som är placerade på sidan av möbeln och kan justeras så att du får en optimal lyssningsvinkel. NT kostar från cirka 20 000 kr och uppåt. Läs mer hos Omnirax.
       
      Z-line Designs

      Likaledes hemmahörande i Kalifornien i USA har Z-line vunnit flera priser för sin stilrena och minimalistiska formgivning, bland annat årets kontorsmöbel i Amerika år 2015. Och, visst, det här handlar om inredning för it-företag, men det hindrar ju inte att vi ser hur möblerna kan användas till musikproduktion och komposition i hemmamiljö. Modellen på bilden heter Belaire Glass "L" Desk och har ett riktpris på 1 050 kr plus frakt. Mer på Z-line Designs sajt.
       
      On-Stage

      Jomenvisst, här närmar vi oss den gamla Ikea-stilen, men skillnaden att möbeln från On-Stage saknar vingar för högtalare och särskild hylla för stationär dator. Men det är nära nog, i vårt tycke. Modellen WS7500 finns i olika träslag och på bilden syns en variant där hyllorna och utdragsskivan för klaviatur eller tangentbord är i rosewood. Priset landar på cirka 1 060 kr. Frakt tillkommer. Mer info på On-Stages webbplats.
    • By Micke Linderoth
      Oavsett om du ska öva eller spela in gitarr, finns många bra och prisvärda hjälpmedel. Och det räcker många gånger med en smart telefon. Vi visar hur.
      I dag finns ett överflöd av utrustning prylar att välja mellan och för gitarrister på alla nivåer. Har du inte hunnit så långt på gitarrgreppbrädan och vill komma igång med både låtskrivande och bättra på gitarrspelet är det hyfsat enkelt att göra det med hjälp av mobil, surfplatta och/eller dator. Det bästa är att det inte behöver kosta skjortan att göra inspelningar med bra kvalitet eller vill öva upp fingerfärdigheten var som helst - så länge du har batteri kvar.

      IK Miltimedia Irig är en av de mer välkända gitarrtillbehören till Iphone och Ipad.
      I den här guiden fokuserar vi på några av grunderna för gitarrinspelning - både för akustisk gitarr och elgitarr - vad man ska tänka på plus några tips och trix. Vi ger förslag på prisvärd utrustning. Kom ihåg att det finns många produkter i segmentet som gör samma eller liknande jobb, så valmöjligheterna är stora. Tänk också på att även begagnat kan vara bra, även om produkten har några år på nacken. Line6 lanserade sin banbrytande Pod för över 15 år sedan och roots-rockgitarristen Pete Anderson använder den fortfarande vid inspelning och live.
      Så när du skaffat det du behöver för att sätta igång, som instrument, plektrum, mickar, puffskydd, stativ, ljudkort, inspelningsprogram med effektpluggar och andra prylar, är det dags att börja spela in.
      Hitta ditt sound
      Det finns lika många gitarrljud som det finns gitarrister. Gitarrljudet sitter i kombinationen av instrument, förstärkare och som man brukar säga “i fingrarna”. Nio gitarrister som spelar på samma gitarr och förstärkare med identiska inställningar kommer att låta ganska olika beroende på sitt sätt att spela. Att hitta rätt sound och sätt att spela och spela in för din musik är det viktigaste. En sanning som alltid gäller för inspelningar är följande: få till en schyst signalnivå utan missljud och/eller brum eller att du spelar in med för stark signal - digitaldist är inget som låter särskilt bra. Allt det gör det sista mixningsjobbet alltid mycket enklare när du kommit så långt.

      Apogee Jam är en riktigt bra adapter att jacka in i din smarta telefon eller padda för att spela in gitarr.
      Val av instrument
      Du har säkert en eller flera gitarrer redan, men kom ihåg att även om den dyra favoritgitarren är skönare att spela på så ger den inte automatiskt rätt sound för låten du jobbar med. Se till att gitarren är korrekt intonerad, justerad med vettig stränghöjd samt har hyfsat nya strängar - men ett helt nytt strängset kan ge “gnisslande missljud” framförallt när du spelar in med mikrofon på akustisk gitarr. Är ni flera som spelar in olika instrument så använd alltid samma stämapparat.
      Gitarrinspelning
      Lite förenklat kan man säga att finns det två sätt att spela in gitarr. I dag används de ofta i olika kombinationer. Att micka upp förstärkaren (eller den akustiska gitarren) med en eller fler mikrofoner är ett beprövat sätt att få till ett schyst gitarrljud - men också ett sätt som tar tid - både att lära sig och att utföra det. Vi börjar med akustisk gitarrinspelning.
      Inspelning akustisk gitarr och sång
      Har du gitarr och röst som huvudinstrument och skriver låtar är det enkelt att spela in båda samtidigt. För att komma ihåg en idé räcker det ju med en mick. Då finns allt från enkla digitala fickminnen till portabla inspelare, men ett schyst alternativ är ministudion Boss Micro BR-80 som har inbyggd stereomick och åtta spår för under två tusenlappar. Eventuella tillbehör tillkommer.

      Boss Micro BR-80 har många smidiga funktioner i litet format, och du måste inte ha en dator, telefon eller padda.
      Jobbar du med ett inspelningsprogram på dator eller surfplatta som till exempel GarageBand, kanske du vill spela in med ett enkelt ljudkort. Och kanske du vill spela in med två mickar. Att spela in sång och gitarr samtidigt ger ofta mer känsla och nerv. Att sångmicken också tar upp gitarren och tvärtom blir sällan ett problem om du gör några provinspelningar först. Sitter du ner är en bra utgångspunkt för mikrofonplacering att rikta sångmicken uppåt och gitarrmicken mot gitarrhalsens 12:e band.
      Spelar du bara in ditt gitarrspel placeras mikrofonerna i en x/y-position, men är det tänkt som en gitarr som ska limma ihop låten är det oftast enklare att spela in den i mono. Gitarrer med inbyggt micksystem kan alltid spelas in som ett komplement - men ger sällan ett schyst akustiskt gitarrljud.
      Med vanliga mickar som Shures dynamiska mikrofon SM57 och en kondensatormick som någon ur SE Electronics X-serie klarar du dig långt. Kom ihåg att mickplacering och rummet där du spelar in plus din låt och framförande är det absolut viktigaste.

      Shures dynamiska mick SM57 är så nära standard man kan komma.
      Inspelning av elgitarr
      Att micka upp en gitarrförstärkare är ofta överlägset för många sound men inte alltid helt praktiskt om du spelar in i hemmiljö. Men spelkänslan är bättre och förstärkaren har ingen fördröjning som ett enkelt ljudkort har. Så om du har du möjlighet kan en lite förstärkare på 5 - 15 watt ge ett riktigt stort och fett gitarrsound med en SM 57:a, som klarar stark volym. Micken placeras nära högtalarkonen/fronttyget. Detta ger ett grundljud som brukar funka bra för elgitarrljud. Riktar du micken mot högtalarkonens kanter så ger det ett varmare ljud, och inget är mer rätt än det andra.
      Andra vanliga mickar för att micka upp gitarrstärkare kommer från Sennheiser, AKG, Audix, Samson, Røde med flera. I proffsvärlden spelar man ofta in med fler mickar och med en DI-box som ger en helt ren signal på ett separat mono/stereospår som då kan skickas ut till en annan gitarrförstärkare med ett helt annat gitarrljud - vilket på osvenska kallas “re-amping”.
      Det finns massor av golvmultieffekter och ljudkort från flera tillverkare - tänk Fender, Vox, Roland, Blackstar, Line 6 med flera - som har högtalarsimulerade utgångar eller usb för för inspelning till ett musikprogram. Två förstärkare som förtjänar att nämnas lite extra med tanke på pris och sound är Yamahas THR-serie och Blackstars ID:Core-serie - det finns flera modeller i båda. På dem kan du ställa in ett schyst gitarrljud och via usb skicka två separata gitarrsignaler via usb till ditt musikprogram - en med ditt sound och den andra ren utan effekter.

      Gitarrförstärkaren Blackstar ID:Core 20.
      Komma igång med ljudkort
      Många ljudkort levereras med något enkelt musikprogram som vanligtvis är enkelt att installera. Sedan är det bara att ansluta ljudkortet till datorn surfplattan eller mobilen, och därefter gitarrsladden till ljudkortet för att sedan spela in.
      Ljudkort finns från några hundralappar och uppåt. Några enkla men vanliga är Apogees sortiment (endast för Mac), Roland/Boss, PreSonus, IK Multimedia, Alesis, M-Audio, men listan kan göras mycket längre. Ta råd av kompisar och i en schyst musikaffär - det viktiga är att du tänker på hur många ingångar du måste ha, stöd för drivrutiner, förförstärkare och din lyssning under tiden du jobbar med inspelningen.
      Gitarrpluggar numera vardagsmat
      I dag innehåller även de enklaste musikprogrammen en eller flera gitarrpluggar som ofta låter helt okej. Vill du mer av allt - läs förstärkare, högtalarlådor, mickar med mer - är namn som Guitar Rig, AmpliTube, Waves GTR, Peavey ReValver, Pro Tools Eleven (även i rackformat) och svenska Softube de mest kända. Mindre kända är Studio Devil och Overloud och det finns en uppsjö av gratispluggar av varierande kvalitet.
      Att spela in med gitarrpluggar är i dag vardagsmat och den stora skillnaden ligger hos den som spelar. Den som lyssnar kan nog oftast inte avgöra om inspelningen är gjord via en plugg eller stärkare, men jämfört med att plugga in i en förstärkare kan hela spelkänslan variera från kass till mycket nära. Det kan kännas som att spela med en fördröjning (eng. latency) som ger en otajt känsla där attacken du både hör och känner när du slår an strängen kommer lite sent. Här är din hårdvara, ljudkort och program samt inställningar avgörande för om det känns som om gitarrpluggen ger en liknande respons som med en riktig förstärkare.
      Övningsappar
      Appar kommer också i en aldrig sinande ström med allt från gitarrstämmare till inspelningsprogram. Vad du behöver är en pryl som leder gitarrsignalen in i din mobil eller surfplatta via ingången för hörlur eller batteriladdare. Några av dem vi testat tidigare är IK Multimedias iRig och Peaveys AmpKit Link, Sonoma Wire Works GuitarJack med okej resultat för slantarna, men vill du ha ett mer allsidigt portabelt ljudkort är Apogee JAM av i sammanhanget riktigt hög kvalisort.
      Vill du spela in och eller öva gitarr med hjälp av mobilen kan det vara lite bökigare om du har en liten skärm. Fördelen är att du kan öva och fånga dina låtidéer i flykten - så länge batterierna har ork kvar.
      Här är apparna vi gillar
      Gibson Learn and Master/android & iOs Apples GarageBand/iOs  Guitar Toolkit/Agile Partners/iOs Amazing Slow Downer/Roni Music/iOs  ...och en udda men kul
      Steel Guitar/Yonac/iOs Gitarrljud
      Att spela in gitarrljud är inte alltid enkelt. Att få till ett sound som låter som ens förebilder kan vara näst intill omöjligt så testa dig fram och framförallt skriv låtar.
      Kom ihåg att en bra låt är alltid en bra låt även om du inte fått till inspelningen eller gitarrljudet ännu.
      TIPS: Undvik brum och andra ljudstörningar
      Det är ingen kul utgift men att skaffa sladdar och kablage av hög kvalitet lönar sig alltid i längden.  Använd inte din niometers gitarrsladd för livegig när du ska spela in. Gillar du enkelspoliga mickar (eng. single coil) som på Tele och Strator så är de extra känsliga för brum. Prova att flytta dig bort från datorer och monitorer och vänd dig tills du hittar den bästa positionen. Koppla inte in alla prylar på samma eluttag. Om skribenten
      Micke Linderoth är frilansare och Studios gitarrskribent. Nyligen översatte han Yngwie Malmsteens självbiografi Relentless: The Memoir till svenska och under tiden lyssnade han på Twisted Blues Vol. 2 med Oz Noy och A Dotted Line med Nickel Creek.
    • By Hasse Nilsson
      För ett par dagar sedan släpptes den kanske största uppdateringen av Logic Pro X sedan det lanserades. Vi har tittat under huven och går igenom hur du arbetar med de viktigaste nyheterna. Och du kan dela med dig av dina tips under artikeln.
      Den 16 juli 2013 markerade en milstolpe i Apples utveckling av inspelningsprogrammet Logic. Då lanserades version Pro X (10.0) med ett helt nytt gränssnitt, tidssträckning (Flex Time), nytt instrument- och effektbibliotek, midi-pluggar och en hel del annat. Det skulle dröja till i maj 2020 innan vi fick uppleva en lika nydanande och omfattande omgörning av programmet. Vi går direkt in på de, i vårt tycke, viktigaste nyheterna. I slutet på artikeln finns en länk till allt vad som är nytt i Logic Pro X. Och det är inte lite.

      Live Loops tar rygg på Ableton
      Apple tar upp konkurrensen med Ableton och har utvecklat ett helt nytt arbetsflöde i Logic avsett för att spela in, redigera och framföra musik med loopar och som kompletterar det klassiska arbetsflödet med tidslinje. Du som använt de senare versionerna av Garageband för iOS vet vad vi pratar om.

      I grunden innebär Live Loops i att du kan dra och släppa loopar in till vänster om den vanliga arrangeringsvyn. Sedan kan du spela upp looparna i vilken ordning du vill, dock endast en loop per spår. För att skapa hela arrangemang gäller det alltså att skapa grupper med loopar vertikalt. 

      Skapa ett nytt spår, midi eller audio, och spela in en slinga i Live Loops. Du kan redigera en markerad loop som vanligt med kvantisering och så vidare. Looparna kan flyttas runt, kopieras och klistras in som du har lust med. 

      När du spelat in en loop kan du enkelt dra den höger ut till det arrangemangsfönstret om du vill fortsätta på vanligt vis. Glöm inte att klicka bort loop-symbolen på den vertikala listen mellan Live Loops och arrangemangsvyn, annars blir det dubbelt upp med loopen. Här syns även det nya instrumentet Drum Synth, perfekt för att lägga in ett fill med syntpukor.

      Ett välkommet tillskott bland nyheterna är Remix FX, som du hittar under Audio Effect/Specialized. Effekten ger dig tillgång till två interaktiva matris-plattor för att styra sådant som filter, repeat och andra effekter som passar bra till urban populärmusik. Du finner även knappar vinylliknande effekter för tape stop och scratch. Du kan spela in dina flinka effektsvep och redigera dem i efterhand.

      Remix FX lämpar sig bäst för att styras med fingrarna och om du har en iPad och uppdaterar till den senaste versionen av appen Logic Remote kan du göra just det. Och även fjärrstyra alla andra funktioner i Live Loops, givetvis.

      Eftersom Remix FX är en ljudeffekt i största allmänhet så går den utmärkt att använda på vilket spår som helst i Logic. Till exempel för att liva upp ett vanligt trumspår utanför Live Loops.

      Sampler ersätter EXS24
      Den nya samplaren, som ersätter trotjänaren EXS24, har två viktiga förbättringar jämfört med tidigare. För det första kan du ha alla redigeringsfönster öppna i samma gränssnitt vilket snabbar upp arbetsmomenten avsevärt. För det andra har Apples tidssträckningsfunktion, Flex Time, adderats till anrättningen vilket innebär att du kan få ett mer naturligare ljud över hela klaviaturen, med utgångspunkten från en enda ljudfil, om du vill. Värt att veta är att du inte behöver göra något när du öppnar gamla projekt med dina EXS24-bibliotek. Sampler är helt bakåtkompatielt.

      Quick Sampler
      Förutom Live Loops så är en ny mini-samplare ytterligare ett verktyg för fortare arbetsflöde i Logic. Du drar och släpper valfri ljudfil in i Quick Samplers fönster. Om du väljer ”Optimized”-rutan analyseras samplingen i ett par sekunder, varefter pluggen hittar tempo, tonhöjd och andra egenskaper i ljudfilen.

      Efter analysen har du nu ditt ljud i Quicksampler och kan välja mellan att använda filen som en traditionell samplare, med andra ord trigga ljudfilen med din midi-kontrollenhet, eller göra något mer avancerat. Om du vill spela in ett ljud lajv och direkt in i Quicksampler så väljer du ”Recorder” från den horisontella menyn högst upp i instrumentets fönster. 

      Här har vi valt ”Splice” från den horisontella menyn. Då har Quicksampler skivat upp ljudet i delar som du kan spela med från din midi-kontrollenhet. Om du går till den lilla kugghjulsymbolen längst till höger i instrumentets gränssnitt får du en meny med flera funktioner. Vi väljer att kopiera ljudskivornas position som en midi fil som sedan kan klippas in arrangemangsfönstret för vidare bearbetning.

      Förfarandet påminner om hur exempelvis REX-filer fungerar i Reason och är extremt behändigt för dig som producerar olika typer av beats eftersom ljudskivorna gör det enklare att justera till tempo och kvantisera till ditt sväng. Det går även att använda REX-filer i Quicksampler om du först importerar in dem i Logic via import-menyn.

      Step Seqencer
      En annan hett efterlängtad nyhet är stegsekvensiatorn, något Logic märkligt nog har saknat i alla dessa år. Step Seqencer sitter lite bökigt till i menyn View och inte under midi-effekter, som till exempel arpeggiatorn – vilket hade varit mer logiskt. Du behöver ha aktiverat ett spår i arrangeringsvyn för att kunna öppna den.

      Änt-li-gen finns det en klassisk sekvensiator för att programmera rytmer, basgångar eller melodier. Step Seqencer har steg från 12 upp till 64 och tydliga reglage för tonhöjd om du fäller ned vyn för ett enskilt steg med den lilla pilen längt till vänster kan du finjustera anslagskänslighet, gate-tid och så vidare. 

      Om du vill skapa mer avancerade sekvenser så kan du även klicka in styrdata i steg. Detta kan vara midi-automatisering av olika slag, men även direkt styrning av reglage i det mjukvaruinstrument som du för tillfället valt. I det här fallet kontrollerar vi stegvis glide-funktionen hos Retrosynth. 
      Sammanfattningsvis har vi efter ett par dygn bara skrapat på ytan av vad som går att åstadkomma med den nya versionen av Logic Pro X. Det enda negativa vi kan komma på i nuläget är att systemkraven är tuffare: du behöver ha macOS Mojave 10.14.6 eller senare.
      Uppdateringen till Logic Pro X 10.5 är gratis om du redan har det. Nypriset är 2 395 kronor. 
      Läs mer om nyheterna i Logic Pro X 10.5 på Apples supportsidor.
      Hur arbetar du med nyheterna i Logic Pro X 10.5? Har du några smarta tips? Dela med dig av dem i kommentarerna nedan.
  • Utvalda blogginlägg

  • Veckans populäraste ämnen

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.